Οι μη ευνοϊκές καιρικές συνθήκες αποτέλεσαν, ωστόσο, έναν καλό λόγο προκειμένου να «απλωθούν» οι περίοδοι προσφορών και επί της Black Friday, με την Black Week, αλλά και επί της Cyber Monday, με την Giving Tuesday, η οποία βασίζεται στο αμερικανικό concept της Ημέρας των Ευχαριστιών. Το «άπλωμα» αυτό πραγματοποίησαν 6 στις 10 ελληνικές επιχειρήσεις, διατηρώντας τις τιμές τους χαμηλότερες καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας μετατρέποντας ουσιαστικά την «Black Friday» σε «Black Week», όπως αναφέρεται σε σχετική έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ (Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας).
Πάντως, παρά το «ξεχείλωμα» των εκπτώσεων, ο τζίρος δεν έφθασε σε ικανοποιητικά επίπεδα και πλέον τα βλέμματα στρέφονται στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, με τις δύο Κυριακές πριν τις γιορτές (12 και 19 Δεκεμβρίου) να παραμένουν ανοιχτά τα καταστήματα, δίνοντας τη δυνατότητα στο ελληνικό λιανεμπόριο να πάρει τα πάνω του. Οι εορταστικές πληρωμές (δώρο Χριστουγέννων, επιδόματα, κλπ.) θα δώσουν την ευκαιρία ακόμη και σε νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα, να παρέχουν μεγαλύτερη «ανάσα» απ’ αυτή που προσδοκούσε η αγορά, σε σύγκριση με την Black Friday και τη Cyber Monday.
Σε ό,τι αφορά τη μέτρια προς κακή αποδοτικότητα της φετινής εμβόλιμης περιόδου προσφορών, εμπόδιο στάθηκε το υψηλό κόστος στην εφοδιαστική αλυσίδα, το οποίο δεν έδινε την ευχέρεια για σημαντικές εκπτώσεις σε ένα μεγάλο εύρος κωδικών. Επιπλέον, τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν ήταν το ίδιο υψηλά όπως άλλες χρονιές, λόγω των ανατιμήσεων, του μειωμένου στοκ και του κόστους αντικατάστασης.
Το παράδοξο της φετινής Black Friday
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στο Reporter.gr παράγοντες του λιανεμπορίου, τα επίπεδα των πωλήσεων ήταν αισθητά χαμηλότερα από την προ κορονοϊού εποχή. Σε ορισμένες περιπτώσεις, το ποσοστό μείωσης σε σύγκριση με το 2019 «άγγιξε» το 20%. Σε δηλώσεις του για τη φετινή Black Friday, o πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε ότι ο τζίρος κινήθηκε στο 85% των πωλήσεων του 2019, ενώ αντίθετα ήταν σημαντικά αυξημένος σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020 για τα διαδικτυακά καταστήματα, όπου πέρυσι την ίδια περίοδο αποτελούσαν τη μοναδική επιλογή των καταναλωτών. Τον χαμηλό βαθμό ικανοποίησης για το θεσμό της Black Friday αναδεικνύει και η έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία περισσότερες από 2 στις 3 επιχειρήσεις δήλωσαν πως οι πωλήσεις τους ήταν στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με έναν τυπικό Νοέμβριο.
Αυτό είναι και το παράδοξο της φετινής ενδιάμεσης περιόδου προσφορών. Παρ’ όλο που φέτος τα φυσικά καταστήματα ήταν ανοιχτά για το καταναλωτικό κοινό, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν αυτές που κατέγραψαν αυξητική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ημέρες του 2021. Αξίζει σ’ αυτό το σημείο να σημειωθεί πως η επισκεψιμότητα σε διαδικτυακές σελίδες για online shopping αυξήθηκε κατά την Black Friday έως και 60%. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα στοιχεία της Generation Y-International eBusiness Hub, το τριήμερο από 26 μέχρι 28 Νοεμβρίου 2021 τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρουσίασαν αύξηση ημερήσιου τζίρου που ανέρχεται στο 119% κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με το μέσο ημερήσιο τζίρο του 2021.
Το στοίχημα της επόμενης ημέρας για την αγορά είναι πλέον οι γιορτές των Χριστουγέννων, κατά την διάρκεια των οποίων βασικό ζητούμενο αποτελεί να παραμείνουν ανοιχτά τα μαγαζιά για τους καταναλωτές. Όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, ελπίδα του εμπορικού κόσμου είναι το λιανεμπόριο να «αναγεννηθεί» τις τελευταίες ημέρες του 2021 και να μην καταγραφούν ξανά χαμηλές «πτήσεις» όσον αφορά τον τζίρο, όπως έγινε με την Black Friday.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr