Η Cyber Monday λαμβάνει χώρα τη Δευτέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ. Είναι μια πρωτοβουλία των λιανοπωλητών, σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τα έσοδα από πωλήσεις στο διαδίκτυο. Ο όρος επινοήθηκε από την Έλλεν Ντέιβις της Εθνικής Ομοσπονδία Λιανικής και τον Σκοτ Σίλβερμαν.
Η Cyber Monday πρωτοεμφανίστηκε στις 28 Νοεμβρίου 2005 σε δελτίο Tύπου του Shop.org. Τις περισσότερες φορές είναι μεταξύ 26ης Νοεμβρίου και 2ας Δεκεμβρίου, αλλά πάντα λαμβάνει χώρα τέσσερις μέρες μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Φέτος πέφτει στις 29 Νοεμβρίου.
Διαδικτυακό ισοδύναμο της Black Friday
Σύμφωνα με έρευνα του 2005, το «77% των λιανοπωλητών στο διαδίκτυο δήλωσαν ότι οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν σημαντικά την Δευτέρα μετά την ημέρα των Ευχαριστιών, μια τάση που οδηγεί σε σοβαρές διαδικτυακές εκπτώσεις και προσφορές στη Cyber Monday το έτος αυτό (2005).
Το 2017, οι διαδικτυακές πωλήσεις στην Cyber Monday άγγιξαν τα 6,59 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με τα 2,98 δισ. δολάρια το 2015, και τα 2,65 δισ. δολάρια το 2014. Ωστόσο, η μέση αξία των παραγγελιών είχε πέσει στα 128 δολάρια από 160 το 2014.
Η Cyber Monday έχει γίνει το διαδικτυακό ισοδύναμο της Black Friday και προσφέρει μια ευκαιρία σε μικρότερους διαδικτυακούς λιανοπωλητές να ανταγωνιστούν τις μεγαλύτερες αλυσίδες. Από την καθιέρωση της, ο όρος Cyber Monday έχει καταστεί διεθνής όρος του μάρκετινγκ που χρησιμοποιούνται από διαδικτυακούς λιανοπωλητές σε όλο τον κόσμο.
Η Cyber Monday δεν συμπεριλαμβάνεται στις τακτικές εκπτώσεις αλλά πρόκειται για προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας. Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
Στα προϊόντα που προσφέρονται, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή. Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα.
Συστάσεις για την Cyber Monday
Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) απευθύνει συστάσεις σε καταναλωτές, για τη βέλτιστη εξυπηρέτησή τους και την αποφυγή προβλημάτων κατά τη διαδικασία παραλαβής των ηλεκτρονικών παραγγελιών τους.
Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές συνίσταται πριν από την επιβεβαίωση της παραγγελίας από ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) να ενημερώνονται για τη διαθεσιμότητα του προϊόντος, τη συνεργαζόμενη επιχείρηση ταχυμεταφορών, τον εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης, τη δυνατότητα ειδοποίησής τους αναφορικά με την ακριβή μέρα που θα παραληφθεί, καθώς και τον αριθμό αποστολής της (tracking number). Επίσης, προτείνεται να παρακολουθούν την πορεία παράδοσης της παραγγελίας τους από το σύστημα εντοπισμού (tracking system) στην ιστοσελίδα της εταιρίας ταχυμεταφορών.
Σημειώνεται ότι οι εταιρίες ταχυμεταφορών υποχρεούνται σε δεύτερη προσπάθεια επίδοσης του αντικειμένου, σε περίπτωση απουσίας του καταναλωτή κατά την αρχική προσπάθεια, με σχετική έγγραφη/ηλεκτρονική ειδοποίησή του.
Ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να παραλάβει με επιφύλαξη ή να δηλώσει επιφύλαξη εντός μίας ημέρας από την παραλαβή της αποστολής εάν το αντικείμενο που του παραδίδεται έχει υποστεί φθορά ή είναι κατεστραμμένο. Με σκοπό την προληπτική προστασία της δημόσιας υγείας, επιτρέπεται, κατ’ εξαίρεση και μόνο προσωρινά, η επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων ταχυμεταφορών χωρίς υπογραφή του παραλήπτη και με την καταχώρηση από τον διανομέα, του μοναδικού προσωπικού κωδικού αναγνώρισης που θα σας έχει ήδη αποσταλεί. Επιπλέον ο καταναλωτής έχει δικαίωμα, υπό όρους, να αιτηθεί αποζημίωση, εντός 6 μηνών από την ημερομηνία αποστολής, για την πλημμελή παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών (απώλεια/ καταστροφή/εκπρόθεσμη επίδοση). Οι αποζημιώσεις των ανωτέρω περιπτώσεων καταβάλλονται στον αποστολέα ή, αν αυτός παραιτηθεί των δικαιωμάτων του, στον παραλήπτη του ταχυδρομικού αντικειμένου.
Συστάσεις προς τους ταχυδρομικούς παρόχους για τη διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου των υπηρεσιών τους απευθύνουν ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας. Συγκεκριμένα, κάνουν λόγο για κάλυψη τυχόν διαπιστωμένων κενών και την έγκαιρη προετοιμασία, όπου απαιτείται σε υλικές και τεχνολογικές υποδομές, προκειμένου για την όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη ικανοποίηση της αναμενόμενης αυξημένης ζήτησης σε ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Προτείνουν την ικανοποιητική στελέχωση των υπηρεσιών front desk (προσωπικό καταστημάτων και τηλεφωνικής εξυπηρέτησης), logistics (αποθήκευσης) και last mile (παράδοσης από τα κέντρα διανομής στον τελικό χρήστη), ώστε να μην παρατηρηθούν ξανά καθυστερήσεις και άλλα τυχόν φαινόμενα πλημμελούς παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών. Επίσης, εστιάζουν στη εξασφάλιση της δυνατότητας πληρωμής αγαθών επί αντικαταβολή με ηλεκτρονικά μέσα (POS) όχι μόνο στα ταχυδρομικά καταστήματα, αλλά και στους διανομείς που πραγματοποιούν κατ’ οίκον επιδόσεις, για την όσο καλύτερη γίνεται εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Τέλος, συστήνουν την ταχεία και αποτελεσματική διαχείριση παραπόνων των καταναλωτών, καθώς και τη γρήγορη ανταπόκριση στις κλήσεις των δημόσιων Αρχών για συνεργασία σε θέματα τήρησης και εφαρμογής της κείμενης νομοθεσίας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr