Έτσι φαινόμενα άτυπων «δοκιμαστηρίων» στο δρόμο παρουσιάστηκαν στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με «χέρια από την πόρτα» να δίνουν παπούτσια και ρούχα σε πελάτες που ήταν στο δρόμο. Επίσης δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβληματίζονται από ένα «πιθανό πήγαινε – έλα» για τυχόν αλλαγές
Βασικό πρόβλημα όλης αυτής της διαδικασίας είναι ότι πολλά μαγαζιά δε διαθέτουν «εκθετήριο» στο διαδίκτυο ή ηλεκτρονικό κατάστημα. Όπως φαίνεται από σχετικό διάγραμμα από έρευνα της ΕΣΕΕ η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι χαμηλή. Επίσης με βάση την ίδια έρευνα της ΕΣΕΕ σχεδόν οκτώ στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις (79%) δεν συμμετείχαν στην τελευταία Black Friday.
Είναι προφανές ότι οι νέες συνθήκες ευνοούν τους μεγάλους καθώς ήδη έχουν τρέξει τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους ενώ έχουν και τους πόρους να το κάνουν
Να σημειωθεί ότι άλλο ένα ζήτημα υπάρχει και με τα ψηφιακά pos καθώς απαιτούν κόσοτς αλλά και επανοργάνωση των γραμμών συνδέσεων με τις ταμειακές μηχανές. Ουσιαστικά ένα νέο βάρος καλούνται να το σηκώσουν οι μικροί που ήδη βλέπουν το τζίρο τους να είναι μηδενικός
Επίσης όσοι δε διαθέτουν επαρκείς χώρους θα πρέπει να «τεταγωνίσουν» τον κύκλο για να εξυπηρετήσουν
Οι μαθηματικοί υπολογισμού έβγαλαν ότι η άφιξή των 9 ατόμων και με διάρκεια παραμονής τα δέκα λεπτά θα απαιτηθούν 90 λεπτά για να εξυπηρετηθούν. Σε μία ημέρα αν όλα υλοποιηθούν με βάση το σχέδιο θα εξυπηρετηθούν συνολικά 72 άτομα. Όταν ένα κατάστημα των 1500 και 2500 τετραγωνικών μέτρων για να διευκολύνει από 70 έως 100 πελάτες , θεωρείται ως μία ασύμφορη διαδικασία
Αντίθετα για να εμπορικό κατάστημα των 500 τ.μ. με τις ίδιες ώρες λειτουργίας έχει αξία να περάσουν από το κατάστημα να παραλάβουν ότι παρήγγειλαν από την ιστοσελίδα.
Click away από την θεωρία στην πράξη
Καταχώρηση της παραγγελίας από την επιχείρηση και αποστολή στον πελάτη είτε ηλεκτρονικού αποδεικτικού εγγράφου της αγοράς (προπληρωμένη παραγγελία) είτε μηνύματος (SMS) που φέρει τα εξής στοιχεία:
βα) επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμό Φορολογικού Μητρώου της επιχείρησης,
ββ) χρονικό διάστημαπαραλαβής που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο (2) ώρες συνολικά.
γ) Παραλαβή από ένα (1) άτομο και μόνο από ειδικάδιαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων.
Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή.
δ) Κατά την παραλαβή:
δα) τήρηση ελάχιστης απόστασης δύο (2) μέτρων μεταξύ πελατών,
δβ) μέγιστος αριθμός ατόμων στην αναμονή: εννέα (9) άτομα και
δγ) μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής: δέκα (10) λεπτά
Οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κλειστού τύπου εμπορικά κέντρα και όσες λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας όλων των καταστημάτων λιανικού εμπορίουτύπου «κατάστημα εντός καταστήματος»(shops-in a-shop), μπορούν να αναπτύξουν τη διαδικασία εξ αποστάσεωςπροαγοράς/προεπιλογής μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (clickaway) σε ανοιχτό εξωτερικό χώρο.
Τα σουπερ μάρκετ μπαίνουν στα παιχνίδια
Με σκεπτικισμό βλέπουν την εφαρμογή click away παρότι υπάρχει διάθεση αλλά θα απαιτηθούν επιπλέον υποδομές καθώς η παράδοση θα γίνεται εκτός του σούπερ μάρκετ.
Οι αλυσίδες που διέθεταν παιχνίδια και στο παρελθόν όπως η «Μασούτης» και η «Lild Hellas» προσπαθούν να λύσουν τα τεχνικά προβλήματα όπως είναι η ιστοσελίδα και η ενίσχυση του τηλεφωνικού κέντρου. Οι υπόλοιπες αλυσίδες βρίσκονται στο στάδιο αξιολόγησης της νέας εφαρμογής, η οποία όμως εφαρμόζεται 12 μέρες πριν από τα Χριστούγεννα και είναι σε ισχύ μέχρι την Πέμπτη 7 Ιανουαρίου 2021.
Τα εμπορικά καταστήματα δεν έχουν e-shop
Οι εννέα στις δέκα εμπορικές επιχειρήσεις δεν έχουν ιστοσελίδα για να προβάλλουν τα προϊόντα τους και ποντάρουν στο τηλεφωνικό κέντρο του καταστήματος. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας κ Σταύρος Καφούνης υποστηρίζει οι καταστηματάρχες θα διεκδικήσουν το 30% με 35% του χριστουγεννιάτικου τζίρου, ο οποίος πέρυσι κινήθηκε στα 3,5 με 4 δισ. ευρώ. Δηλαδή φέτος θα είναι «θαύμα» αν φθάσουμε το 1,1 δισ. ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr