Παράλληλα και σε κλάδους όπως ο οικιακός εξοπλισμός ή τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών φαίνεται τα πράγματανα πήγαν καλύτερα. Αυτά βέβαια μετά την πτωτική περίοδο που υπήρξε το πρώτο εξάμηνο του 2017, πτώση που έφερε τον εμπορικό κόσμο σε κατάσταση έντονου πονοκέφαλου.
Ωστόσο η αισιοδοξία που έφερε η πολύ καλή πορεία του τουρισμού, κάτι που είχε διαφανεί από τις αρχές της σεζόν, αλλά και η πεποίθηση ότι δε θα υπήρχε πρόβλημα με την Τρίτη αξιολόγηση φαίνεται να δημιούργησαν «ζεστό» κλίμα στην αγορά.
Σύμφωνα με επιχειρηματικούς παράγοντες η ανάκαμψη της ζήτησης, ειδικά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ερμηνεύεται από τους εξής λόγους:
1. Την καλή πορεία του τουρισμού και την τόνωση στα έσοδα και στα εισοδήματα περιοχών όπως το Ν. Αιγαίο, η Κρήτη και η Χαλκιδική.
2. Την εξαφάνιση από το δημόσιο λόγο της ρητορικής Grexit. Αυτό φαίνεται να έπαιξε ρόλο στο «ξεκλείδωμα» των σεντουκιών και στη βελτίωση της ψυχολογίας των καταναλωτών, οι οποίοι πλέον εκτιμούν ότι μπορούν να ξοδεύουν χωρίς φόβο για το μέλλον της οικονομίας.
3. Την εμπεδωμένη από το καλοκαίρι αίσθηση ότι η κυβέρνηση δε θα έπαιζε «κλεφτοπόλεμο» με τους θεσμούς κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης. Οι δημόσιες τοποθετήσεις παραγόντων εκτός κι εντός χώρας φαίνεται να έπαξαν το ρόλο τους.
4. Τέλος τη βελτίωση της ψυχολογίας απότοκο όλων αυτών. Οι καταναλωτές άρχισαν να βγάζουν από το στρώμα τους το χρήμα που κρατούσαν, που εν πολλοίς προέρχεται κι από δραστηριότητες της ατυπικής οικονομίας που ακόμη καλά κρατεί, όπως πχ το Airbnb. Έτσι θέλησαν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους με επένδυση στην... κατανάλωση.
Παράγοντες της αγοράς, μάλιστα, εκτιμούν ότι η καλή πορεία θα συνεχισθεί και τον Δεκέμβριο, όπου παραδοσιακά είναι ο καλύτερος μήνας του λιανμεπορίου λόγω των εορτών. Αναμένουν δε κλείσιμο έτους με άνοδο της τάξης του 1,5%. Ανάλογη, δε, είναι η εκτίμησή τους και για τη νέα χρονιά, εκτός και αν συμβεί κάτι συνταρακτικό που θα ανατρέψει πλήρως τα δεδομένα στην αγορά.
Νέα δεδομένα έφερε η κρίση
Ωστόσο η δραματικής συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης αλλά η υπερφορλόγηση φέρνει ειδικά σε πολλές εγχώριες εταιρίες προβληματισμό.
«Φαίνεται πως έχουμε πιάσει τον πάτο, του βαρελιού... Όμως κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος πως θα αντιδράσουν οι καταναλωτές, οι οποίοι στην πλειονότητά τους παραμένουν διστακτικοί», σημειώνει μιλώντας στο Reporter.gr ιδιοκτήτης μεγάλης αλυσίδας τροφίμων. «Η αγορά έχει χάσει από πριν 8 χρόνια το 25% της αξίας κι έχει περισσότερα καταστήματα. Κάτι δεν πάει καλά. Προφανώς κάποιοι θα κλείσουν» σημειώνει.
Όπως λέει ο ίδιος, η έμφαση για ακόμη μια φορά το βάρος θα πέσει στις προσφορές και στη συγκράτηση των τιμών καθώς τα νοικοκυριά δεν αντέχουν να σηκώσουν την οποιαδήποτε νέα επιβάρυνση.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr