Τα παραπάνω αναφέρει επιστολή του Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με αίτημα την αναστολή της ενεργοποίησης του Net Billing στα Φωτοβολταϊκά, ένεκα της επικίνδυνης φούσκας - υπερθέρμανσης της αγοράς και μέχρι η κατάσταση να επανέλθει σε στοιχειώδη ισορροπία και για την προστασία του επενδυτικού-καταναλωτικού κοινού.
«Εκτιμούμε πως η ενεργοποίηση από το Υπουργείο σας και νέου προγράμματος φωτοβολταϊκών συστημάτων έστω και εν μέρει αυτοπαραγωγής όπως το net billing, επί του παρόντος τουλάχιστον και μέχρι να κοπάσει η επενδυτική υπερθέρμανση που αναλύσαμε ανωτέρω, παρέλκει, αφού θα απειλήσει να εμπλέξει σε μια ατελέσφορη ατραπό χιλιάδες πληθυσμού», σημειώνει, μεταξύ άλλων, η επιστολή.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της επιστολής:
«Όπως είναι πλέον εμφανές η αγορά των ΑΠΕ και ειδικότερα των φωτοβολταϊκών στην χώρα μας έχει εξόχως υπερθερμανθεί, όχι δυστυχώς μόνο σε επίπεδο νέας εγκατεστημένης ισχύος (περί το +1,5 GW/έτος), αλλά πολύ χειρότερα και σε επίπεδο εκδοθέντων όρων σύνδεσης δηλαδή απολύτως ώριμων προς υλοποίηση νέων έργων.
Σε πρόσφατο συνέδριο, σύμφωνα με έγκυρα δημοσιεύματα, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ κ. Μ. Μανουσάκης αναφέρθηκε σε 14 GW έργων ΑΠΕ εν λειτουργία στη χώρα μας και επιπλέον 21 GW με όρους σύνδεσης, μέγεθος εξαιρετικά ανησυχητικό αφού πριν μερικούς μήνες τούτο βρισκόταν στα 15 GW.
Όλα αυτά σε μια χώρα που η ζήτηση ηλεκτρισμού στον πραγματικό χρόνο μαζί και με τις εξαγωγές (αν και επί οικονομική ζημία η συντριπτική τους πλειοψηφία) δεν ξεπερνά τα 6-10 GW.
Περαιτέρω, ο όγκος ώριμων αδειοδοτικά έργων που έχουν αιτηθεί και αναμένουν όρους σύνδεσης από τους διαχειριστές φθάνει τα επιπλέον 40-45 GW.
Φαίνεται λοιπόν πως σε κάθε περίπτωση η υπέρβαση των στόχων του νέου ΕΣΕΚ σε εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ το 2030 είναι όχι μόνο βέβαιη αλλά αναμένεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 35 GW.
Ένα τέτοιο ανανεώσιμο δυναμικό (με ή χωρίς τα μεγάλα υδροηλεκτρικά σε αυτό) δύναται να παράγει ετησίως πάνω από 65 TWh, οπότε συγκρινόμενο με την κατανάλωση που είναι πτωτική από το 2008 και καθηλωμένη τώρα στις 49,5 TWh, δημιουργεί συνθήκες μόνιμου πλεονάσματος που καμία αποθήκευση δεν μπορεί να διασώσει.
Η αποθήκευση μπορεί μόνο να ετεροχρονίσει την παραγωγή αλλά επουδενί να λύσει το πρόβλημα μιας μόνιμης ηλεκτροπαραγωγικής υπερδυναμικότητας ως προς τη τελική ζήτηση. Οπότε το μόνο που θα απομένει σε μια τέτοια περίπτωση είναι οι περικοπές της ανανεώσιμης παραγωγής σε συνδυασμό βεβαίως και με μηδενικές και αρνητικές τιμές στη χονδρική, οι οποίες όμως δεν θα αποβούν προς όφελος του καταναλωτή, αφού καθετοποιημένοι όμιλοι θα προσθέτουν «καπέλο» στις τιμές λιανικής ώστε να αποσβέσουν τα ανανεώσιμα «stranded assets» τους.
Σε ό,τι αφορά δε τους μη καθετοποιημένους παραγωγούς που φέρουν υποχρεώσεις αγοράς είτε απευθείας είτε μέσω των συμβάσεων λειτουργίας τους, η συντριπτική πλειοψηφία θα εκτοπιστεί από τον χώρο καταγράφοντες προηγουμένως σημαντικές οικονομικές ζημίες. Δυστυχώς η ενημέρωση για την ζοφερή τεχνοκρατικά κατάσταση που διαμορφώνεται πλέον στον χώρο των ΑΠΕ δεν φαίνεται να φθάνει στο επενδυτικό κοινό και έτσι η πολυπόθητη «αυτορρύθμιση», προς ώρας τουλάχιστον, δεν λειτουργεί.
Υπό τις συνθήκες αυτές η Πολιτεία, όσο και να μην επιθυμεί να παρέμβει με δραστικά μέτρα όπως η αναστολή των αιτήσεων για όρους σύνδεσης Φ/Β και στον ΑΔΜΗΕ, οφείλει κατά την γνώμη μας τουλάχιστον να μην υποδαυλίζει περαιτέρω την επενδυτική «φούσκα», που απειλεί να πλήξει χιλιάδες κόσμου.
Υπό έναν τέτοιο στοιχειωδώς εγκρατή ρόλο εκτιμούμε πως η ενεργοποίηση από το Υπουργείο σας και νέου προγράμματος φωτοβολταϊκών συστημάτων έστω και εν μέρει αυτοπαραγωγής όπως το net billing, επί του παρόντος τουλάχιστον και μέχρι να κοπάσει η επενδυτική υπερθέρμανση που αναλύσαμε ανωτέρω, παρέλκει, αφού θα απειλήσει να εμπλέξει σε μια ατελέσφορη ατραπό χιλιάδες πληθυσμού.
Πολύ περισσότερο, το Υπουργείο σας στις συνθήκες που διαμορφώνονται και εφόσον τελικά προχωρήσετε οποτεδήποτε στην έναρξη του net billing, δεν θα πρέπει οι αποζημιώσεις που θα λαμβάνουν οι παραγωγοί για το πλεόνασμα της ενέργειας που θα εγχέουν στο δίκτυο να διαφοροποιούνται από τις ωριαίες τιμές εκκαθάρισης της χονδρεμπορικής αγοράς για τις ώρες επακριβώς που αυτό εγχύθηκε.
Οι τιμές αποζημίωσης, δηλαδή, δεν θα πρέπει να εδράζονται σε μέσους μηνιαίους ή άλλους όρους όπως λ.χ. της Ειδικής Τιμής Αγοράς της τεχνολογίας, αφού έτσι θα αναστείλουν το φυσικό φρένο της αγοράς που δεν είναι άλλο από τις ωριαίες μηδενικές ή και αρνητικές τιμές».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr