Το διήμερο 21-22 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε, σε Αθήνα και Κόρινθο, το επίσημο kick-off meeting του «Ephyra», ενός καινοτόμου και πρωτοποριακού έργου κατασκευής και λειτουργίας μονάδας ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon Europe και το Clean Hydrogen Partnership, με τη συμμετοχή συνολικά 10 εταίρων από 7 χώρες. Συντονιστής του έργου είναι η Motor Oil. Στόχος η μονάδα να τεθεί σε λειτουργία και να παράγει «πράσινο» υδρογόνο εντός του 2026, με τις απαραίτητες εγκρίσεις από τους εταίρους να αναμένονται το 2024.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η αρμόδια διοικητική ομάδα της Motor Oil, σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, η συνολική επένδυση υπολογίζεται στα 24,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 18 εκατ. ευρώ αποτελούν χρηματοδότηση από το Clean Hydrogen Partnership. Το «Ephyra», όπως διευκρίνισαν, είναι «ομπρέλα» έργων του Horizon Europe, με τη Motor Oil να ηγείται ενός συνόλου καταξιωμένων εταίρων από την ΕΕ και την Μεγάλη Βρετανία.
Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου για το «Ephyra», ο Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ομίλου Motor Oil, Κωνσταντίνος Χατζηφώτης, τόνισε πως πρόκειται για ένα έργο, το οποίο έχει λάβει μία από τις μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις που έχουν δοθεί στην Ελλάδα και ταυτόχρονα το μεγαλύτερο συγχρηματοδοτούμενο έργο ηλεκτρόλυσης στην νοτιοανατολική Ευρώπη. «Είναι το σημαντικότερο project παραγωγής πράσινου υδρογόνου στη χώρα», είπε χαρακτηριστικά. Το «Ephyra» απαντάει «στο ζητούμενο της ενεργειακής αυτονομίας της χώρας και της ΕΕ, στην επιτακτική πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης, αλλά και της εφαρμογής λύσεων τεχνολογικής αιχμής στη βιομηχανία», πρόσθεσε.
Mega πλάνο ενεργειακής μετάβασης 4 δισ. ευρώ
«Το υδρογόνο είναι βασικός τομέας ενός εκ των τεσσάρων στρατηγικών πυλώνων που στηρίζουν τη μετάβαση στο αύριο του ομίλου» σημείωσε ο κ. Χατζηφώτης, ενώ συμπλήρωσε πως «η Motor Oil δεσμεύεται για ασφάλεια προμήθειας ενέργειας, προώθηση της ενεργειακής μετάβασης και βιώσιμα έσοδα για τους μετόχους της και συμμορφώνεται με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ και τους ενεργειακούς και κλιματικούς στόχους της Ελλάδας». Συνολικά, οι τέσσερις πυλώνες της Motor Oil είναι οι α) ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), β) τα εναλλακτικά καύσιμα και η κυκλική οικονομία, γ) η ηλεκτροκίνηση και δ) ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Έχοντας μπει ήδη σε τροχιά ενεργειακής μετάβασης, ο όμιλος έχει επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ για την παραγωγή βιώσιμων μορφών ενέργειας τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ παραμένει προσηλωμένος στην υλοποίηση του μεγαλύτερου επενδυτικού πλάνου ενεργειακής μετάβασης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που συνολικά αγγίζει τα 4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Χατζηφώτη, η ολιστική πρόταση «Blue Med» της Motor Oil, που έχει παρουσιάσει από το 2021, αποσκοπεί στη δημιουργία ολοκληρωμένης αλυσίδας αξίας για το υδρογόνο. Παράλληλα, ορισμένα projects με «ναυαρχίδα» το Trieres αποτελούν κομμάτια ενός παζλ, που ενώνονται για να οδηγήσουν το αύριο της ενέργειας και στον τομέα του υδρογόνου. «Το κομμάτι της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου καλύπτεται μέσω διαδικασίας ηλεκτρόλυσης στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Motor Oil μέσω του έργου Ephyra», διευκρίνισε κατά την τοποθέτησή του ο επικεφαλής του Τμήματος Εναλλακτικών και Ανανεώσιμων Καυσίμων στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικής του Ομίλου, Γεώργιος Μητκίδης.
«Όλο το σύμπλεγμα εφαρμογών αναπτύσσεται μέσω της κοιλάδας υδρογόνου της Motor Oil -πρόκειται για το έργο Trieres- και περιλαμβάνει τη διανομή συμπιεσμένου υδρογόνου μέσω συστήματος διακίνησης σε φιάλες, καθώς και μέσω συστήματος αγωγών στην τοπική βιομηχανία, ενώ διερευνάται η δυνατότητα μέρους του να εγχύεται στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου. Φυσικά μια σημαντική ποσότητα προορίζεται για μετατροπή σε ανανεώσιμα και συνθετικά καύσιμα όντας το κλειδί για τη παραγωγή αυτών των νέων καυσίμων εντός των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της Motor Oil», ανέφερε ο ίδιος και πρόσθεσε:
«O απώτερος σκοπός του προγράμματος είναι να επιτύχουμε την ανάπτυξη της αγοράς υδρογόνου και της διείσδυσης σε νέες εφαρμογές μέσω συνεργασιών και εξασφαλίζοντας την ανταγωνιστικότητα του τελικού προϊόντος πράγμα που προσπαθούμε να πετύχουμε τόσο μέσω καινοτομιών σε όλη την αλυσίδα αξίας, όσο και μέσω συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων».
Μέσω MORE η παραγωγή «πράσινης» ενέργειας
Με το project «Ephyra» η Motor Oil προσβλέπει στη δημιουργία ενός εξελιγμένου συστήματος ηλεκτρόλυσης 30 MW για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου και την αξιοποίηση της βιομηχανικής συμβίωσης στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της παραγωγής πράσινου υδρογόνου, ώστε η τελική τιμή του να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με τα καύσιμα ορυκτής προέλευσης.
Όπως είπε ο κ. Μητκίδης, «η πράσινη ενέργεια θα παρέχεται μέσω ενός ολοκληρωμένου συστήματος ενεργειακής διαχείρισης από την θυγατρική εταιρεία του ομίλου, ΜΟRE, ως φορέας διαχείρισης ενέργειας που διαθέτει ένα πλούσιο pipeline ανανεώσιμων έργων υπό ανάπτυξη και συμβάσεις με έργα τρίτων και PPAs (μακροπρόθεσμες συμβάσεις)». Επίσης, πράσινη ενέργεια θα μπορεί να παρέχεται από ανανεώσιμες πηγές που αναπτύσσονται στην περίμετρο του διυλιστηρίου και από το καινοτόμο σύστημα που αξιοποιεί την απορριπτόμενη ενέργεια από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις επιτυγχάνοντας τη μείωση του κόστους παροχής ενέργειας και συνολικά του κόστους παραγωγής υδρογόνου.
Η κατανάλωση του υδρογόνου που θα παράγει η νέα μονάδα, μέσω του «Ephyra», θα γίνεται τόσο εσωτερικά από τη Motor Oil για την παραγωγή ανανεώσιμων και συνθετικών καυσίμων όσο και εξωτερικά, από τελικούς καταναλωτές εκτός διυλιστηρίου στους οποίους η διάθεση θα γίνεται μέσω συστήματος διανομής με συστοιχίες φιαλών συμπιεσμένου αερίου σε βυτιοφόρα. Επιπλέον, η συγχρηματοδότηση συμβάλλει σημαντικά να αντιμετωπιστούν τα εμπόδια επιχειρηματικού ρίσκου και οικονομικής βιωσιμότητας της επένδυσης σε τέτοια καινοτόμα συστήματα, δεδομένης της ανωριμότητας, στην ουσία ανυπαρξίας οικονομίας υδρογόνου στη χώρα.
«Το αποτέλεσμα το οποίο προσδοκούμε είναι το άνοιγμα της αγοράς και της οικονομίας του υδρογόνου με πολλαπλά οφέλη για την οικονομία, το περιβάλλον και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρα μας, το οποίο είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πετύχουμε. Ταυτόχρονα το έργο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ευρωπαϊκής οικονομίας υδρογόνου και ουσιαστικά βοηθάει να γίνουν πραγματικότητα οι στόχοι της πράσινης συμφωνίας, απανθρακοποίησης και της ευρωπαϊκής στρατηγικής για το υδρογόνο», κατέληξε ο κ. Μητκίδης.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr