Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, τα κέρδη προ φόρων για τις κορυφαίες δέκα αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ανήλθαν σε 2,2% σε ποσοστό επί των πωλήσεων το 2021 και για το 2022 υπολογίζεται ότι έχουν πέσει στο 1,5%, με τις συνολικές πωλήσεις του… Top-10 να ανέρχονται στα 10,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μάλιστα, όπως είπε, οι όγκοι πωλήσεων βαίνουν ήδη μειούμενοι το πρώτο μισό του έτους φέτος και η εικόνα αναμένεται να επιβαρυνθεί στη συνέχεια.
Ο κ. Πεταλάς εξήγησε ότι ο κλάδος έχει δεχθεί σημαντικό πλήγμα τα τελευταία τέσσερα έτη, καθώς κλήθηκε να αντιμετωπίσει μια σειρά ανυπέρβλητων προβλημάτων. Αρχικά ήταν, φυσικά, η πανδημία του κορονοϊού, η οποία ακολουθήθηκε από την ενεργειακή κρίση που ανέβασε τις τιμές, πρώτα στα εμπορεύματα, όπως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, και στη συνέχεια σε όλο το φάσμα των προϊόντων.
Και φυσικά, υπάρχει το θέμα της κλιματικής κρίσης, η οποία πλέον πλήττει πολλούς κλάδους, με το «χτύπημα» της κακοκαιρίας Daniel στη Θεσσαλία να δημιουργεί νέα, δύσκολα δεδομένα.
Όπως είπε ο κ. Πεταλάς, μέσα σε αυτό το περιβάλλον των έντονων πληθωριστικών πιέσεων, το 75% των αυξήσεων πέρασε στον καταναλωτή, ενώ το υπόλοιπο 25% απορροφήθηκε από την ίδια την αγορά.
Μια Ένωση χρήσιμη για όλους
Όλοι οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν ότι μια τέτοια ένωση των σούπερ μάρκετ ήταν απαραίτητη εδώ και καιρό. Μάλιστα, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης, είπε χαρακτηριστικά ότι… ζηλεύει τον Κώστα Σκρέκα, καθώς επί των ημερών του στο Υπουργείο Ανάπτυξης δεν υπήρχε κάτι τέτοιο, δυσκολεύοντας την επικοινωνία των δύο πλευρών.
Όπως επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης, η συχνή επαφή του κλάδου με την πολιτική ηγεσία είναι απαραίτητη, ώστε να διασφαλιστεί και η διαφάνεια, προαναγγέλλοντας, ταυτόχρονα, ακόμα περισσότερους ελέγχους και αυστηρότερους νόμους και ποινές για την αισχροκέρδεια. Μάλιστα, ο υπουργός υπογράμμισε ότι δεν θα γλιτώσει κανείς που αισχροκερδεί, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για «κοινωνική και όχι πολιτική ευθύνη».
Ο κ. Γεωργιάδης συμβούλευσε την ΕΣΕ να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη σωστή ενημέρωση του κοινού όσον αφορά το πώς διαμορφώνονται οι τιμές, ρίχνοντας και το… καρφί του στον Αλέξη Τσίπρα, λέγοντας ότι στο παρελθόν προεκλογικά αποκάλεσε τους ανθρώπους του κλάδου «κλέφτες», χωρίς να λάβει απάντηση.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της, η ΕΣΕ φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν αξιόπιστο και υπεύθυνο θεσμικό φορέα του λιανεμπορίου τροφίμων, χρήσιμο στην ελληνική κοινωνία, την οικονομία, τους καταναλωτές, τη δημόσια διοίκηση, τον κλάδο και τα μέλη του.
Ήδη έχουν ενταχθεί σε αυτή όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ και παραμένει ανοιχτή στην ένταξη κάθε αλυσίδας, ανεξαρτήτων μεγέθους.
Ο ρόλος της ΕΣΕ
Όπως εξήγησε ο κ. Πεταλάς, ο ρόλος της ΕΣΕ συνίσταται σε:
- Μεγαλύτερη διαφάνεια για τον καταναλωτή
- Ανάπτυξη και εκπαίδευση εργαζομένων
- Αποτελεσματικότητα – Βέλτιστες διεθνείς πρακτικές
- Νέες ψηφιακές τεχνολογίες για την εμπειρία του καταναλωτή
- Παρεμπόδιση παραβατικότητας, παραεμπορίου και παράνομης εργασίας
- Κλιματική αλλαγή – Ανακύκλωση – Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
- Εταιρική διακυβέρνηση
- Υποστήριξη πρωτοβουλιών για το δημογραφικό και την οικογένεια
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΜETRO ΑΒΕΕ και Πρόεδρος του ΔΣ της ΕΣΕ, ξεκαθάρισε ότι η Ένωση θα τηρεί τους κανόνες του ανταγωνισμού κι έτσι δεν μπορεί να συμμετάσχει σε συζητήσεις που να αφορούν τις τιμές της κάθε αλυσίδας ξεχωριστά ή να εμπλακεί σε συζητήσεις για πιθανές συνεργασίες.
Διατηρεί συνεργασία με το ΙΕΛΚΑ, το οποίο, όμως, παραμένει ανεξάρτητο.
«Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας δημιουργήθηκε για να στηρίξει τον κλάδο μας και να διασφαλίσει ένα περιβάλλον νόμιμου, ελεύθερου και υγιούς ανταγωνισμού στον τομέα τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών», συμπλήρωσε από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Μασούτης ΑΕ και Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΕΣΕ, Ιωάννης Μασούτης.
Σημαντικό αποτύπωμα στην οικονομία
Όπως επισημάνθηκε, το αποτύπωμα του κλάδου των σούπερ μάρκετ στην οικονομία είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς αποτελεί πυλώνα απασχόλησης, ενώ το σύνολο των κερδών επανεπενδύεται στην οικονομία.
Τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ είναι χαρακτηριστικά:
Κύκλος εργασιών: Πάνω από 15 δισεκατομμύρια ευρώ
Απόδοση ΦΠΑ: Πάνω από 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ
Άμεση απασχόληση: 100 χιλιάδες εργαζόμενοι
Αμοιβές εργαζομένων: Πάνω από 1, 4 δισεκατομμύριο ευρώ
Εργοδοτικές εισφορές: Πάνω από 0,6 δισεκατομμύριο ευρώ
Αριθμός καταστημάτων: 3.800
Ετήσιες επενδύσεις: 250 εκατομμύρια ευρώ
Συμβολή στο ΑΕΠ: 3,8 της ΑΠΑ
Οι έρευνες δείχνουν, επίσης, ότι οι πολίτες εμπιστεύονται τον κλάδο, καθώς στη σχετική ερώτηση στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, τα σούπερ μάρκετ βρίσκονται στη δεύτερη θέση, πίσω μόνο από τον κλάδο της τεχνολογίας και ιδιαίτερα της ψηφιακής τεχνολογίας.
Σκυλακάκης: «Κλειδί» για την επόμενη φάση η αυτοπαραγωγή ενέργειας
«Για εμάς στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η βοήθεια στις επιχειρήσεις στον ενεργειακό τομέα είναι απόλυτη προτεραιότητα. Έχει υπάρξει μία δουλειά από την προκάτοχη πολιτική ηγεσία. Το κλειδί, για να είμαι τελείως πρακτικός, για την επόμενη φάση, είναι η αυτοπαραγωγή ενέργειας. Αυτό θα θέλαμε να προωθήσουμε με ταχύτητα», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης.
«Η δυσκολία την οποία έχουμε είναι η αδυναμία επενδύσεων. Τα δίκτυα έχουν ανάγκη αρκετών επενδύσεων για να μπορούν να σηκώσουν τις καινούργιες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά για να στηρίξουν τις επιχειρήσεις του τομέα. Θα πρέπει να δούμε εάν μπορεί να υπάρξει συνδυασμός φωτοβολταϊκών με μπαταρίες για να δημιουργήσει ηλεκτρικό χώρο και μικρότερη κατανάλωση. Είναι μια λύση που επεξεργαζόμαστε», κατέληξε.
Σκρέκας: Την κατάλληλη στιγμή η δημιουργία της Ένωσης- Έχουν στιγματιστεί τα σούπερ μάρκετ
Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, επεσήμανε ότι η δημιουργία της Ένωσης άργησε πάρα πολύ, αλλά ήρθε σε μια χρονική στιγμή που ήταν απαραίτητη η συνεργασία Πολιτείας- σούπερ μάρκετ, ώστε να διασφαλιστούν καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές.
Ο κ. Σκρέκας στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι τα σούπερ μάρκετ, αποτελώντας και έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, αποτελούν ένα παράθυρο ελπίδας για πολλά ελληνικά παραγόμενα προϊόντα, σημειώνοντας ότι πολλές ελληνικές εταιρείες που έχουν γιγαντωθεί και εξάγουν και εκτός Ελλάδος τα προϊόντα τους, δεν θα το είχαν καταφέρει αν δεν τους είχε δοθεί η δυνατότητα να φέρουν τα προϊόντα τους στον καταναλωτή. Στόχος, όπως είπε, είναι να δοθεί η δυνατότητα σε μικρές επιχειρήσεις να φέρουν τα προϊόντα τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ, δίνοντάς τους δικαίωμα στο όνειρο.
Άλλος ένας ρόλος των σούπερ μάρκετ είναι η διασφάλιση ποιοτικών προϊόντων σε προσιτές τιμές για τον καταναλωτή. «Τα σούπερ μάρκετ το τελευταίο διάστημα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων έχουν σε μεγάλο βαθμό στιγματιστεί», επεσήμανε ο κ. Σκρέκας, υπογραμμίζοντας ότι τα πράγματα δεν είναι εύκολα, αφού έχουν μειωθεί τα κέρδη τους, καθώς στήριξαν τα μέτρα της κυβέρνησης για τη διασφάλιση προσιτών τιμών στον καταναλωτή, όπως το Καλάθι του Νοικοκυριού, ενώ υπόκεινται και σε αυστηρότερους ελέγχους για το περιθώριο κέρδους.
Ο υπουργός Ανάπτυξης προανήγγειλε την ανακοίνωση παραβάσεων στον τομέα, καθώς και της επιβολής μεγάλων προστίμων.
Ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι τα μέτρα που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση είναι έκτακτα μέτρα, που είναι θέμα επιβίωσης και των ίδιων των επιχειρήσεων. Υπενθύμισε επιγραμματικά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την ειδική σήμανση για προϊόντα στο ράφι με μείωση κατά τουλάχιστον 5% στην τιμή, για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστον 6 μηνών, την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να κοινοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών με τις καθαρές τιμές αγοράς των προϊόντων και τη διαφάνεια στις τιμές για τα οπωροκηπευτικά, με τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90.000.000 να υποχρεούνται να κοινοποιούν στο Υπουργείο τις τιμές λιανικής στα βασικότερα φρούτα και λαχανικά. Στόχος είναι τα μέτρα να τεθούν σε εφαρμογή το πολύ σε 10-15 ημέρες.
Βέβαια, άνθρωποι της Ένωσης μας εξήγησαν ότι χρειάζονται επεξηγήσεις και διευκρινίσεις για τα εν λόγω μέτρα, κάτι που θα συζητούσαν σε κατ' ιδίαν συνάντησή τους με το Υπουργείο χθες το απόγευμα.
Ζαχαράκη: Συνεργασία για όσους έχουν ανάγκη
Στην παρουσίαση τοποθετήθηκε και η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη, σημειώνοντας ότι ήδη εξετάζονται συμπράξεις που έχουν να κάνουν με την εταιρική κοινωνική ευθύνη, με τη στήριξη που μπορεί να δώσει ο κλάδος στους ανθρώπους που ανήκουν στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Στόχος είναι ακόμα κοινές δράσεις με την Ένωση για συνδρομή σε ιδρύματα, αλλά και τη διανομή προϊόντων, όπως συμβαίνει και σε άλλα κράτη, που μένουν στα ράφια και δεν έχουν διατεθεί και μπορούν να προωθηθούν σε ομάδες ανθρώπων που έχουν ανάγκη.
Να σταθεί… Ταύρος ο κλάδος
Σε μια ευχάριστη και συμβολική νότα, ο κ. Πεταλάς επεσήμανε ότι η ΕΣΕ «γεννήθηκε»στις 19 Μαΐου του 2023, συνεπώς ανήκει στο ζώδιο του Ταύρου. Και τα χαρακτηριστικά του Ταύρου, όπως είπε, είναι μεταξύ άλλων η υπομονή, η επιμονή και το φιλότιμο.
Φυσικά, όπως είπε χαριτολογώντας, έχει και αρνητικά στοιχεία, τα οποία τα μέλη της Ένωσης είναι διατεθειμένα να δουλέψουν, ενώ τόνισε ότι στόχος είναι να γίνει ακόμα πιο έντονος ο ανταγωνισμός για το συμφέρον όλων.
«Η δημιουργία της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος είναι αποτέλεσμα της ανάγκης των θεσμικών μελών, αλλά και της κοινωνίας. Πρέπει να σταθεί υγιής ο κλάδος», τόνισε.
Νατάσα Παπαδημητροπούλου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr