Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Γιώργος Στάσσης μιλώντας στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση των μετόχων είχε σημειώσει ότι οι αγορές δείχνουν εμπιστοσύνη στη ΔΕΗ αναφερόμενος στη έκδοση ομολογιών βιωσιμότητας ύψους 775 εκατ. ευρώ, την ολοκλήρωση της τιτλοποίησης απαιτήσεων έως 60 ημερών (από τις οποίες αντλήθηκαν 150 εκατ. το. Νοέμβριο) και την υπογραφή της αντίστοιχης τιτλοποίησης για απαιτήσεις άνω των 90 ημερών από την οποία αναμένονται μέχρι 325 εκατ. ευρώ, αλλά και τις συμβάσεις χρηματοδότησης που υπεγράφησαν με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Το ομόλογο αναμένεται το προσεχές διάστημα και ήδη εξετάζονται οι προθέσεις των δυνάμει επενδυτών ενώ ετοιμάζονται και οι τεχνικές λεπτομέρειες για τους συντελεστές αειφορίας που θα προσαρμοστούν με σους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 κηπίου στη βάση της 7ετούς χρονικής διάρκειας του ομολόγου.
Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ σε «δυο δόσεις» άντλησε τον περασμένο Μάρτιο 775 εκατ. με αντίστοιχα ομόλογα με ρήτρα αειφορίας.
Η «ρήτρα» βιωσιμότητας
Οι εκδόσεις της ΔΕΗ προβλέπουν, όπως είχε αναφέρει το Bloomberg, την πληρωμή υψηλότερου τοκομεριδίου 50 μονάδων βάσης (μισής ποσοστιαίας μονάδας), αν η εταιρεία δεν επιτύχει να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% τον Δεκέμβριο του 2022 σε σχέση με το 2019. Δηλαδή η επιχείρηση δεσμεύεται έναντι των επενδυτών που θα την δανείσουν να μειώσει κατά 40% τις εκπομπές CO2 από τα 23,1 εκατ. τόνους το 2019 σε 13,9 εκατ. τόνους το 2022, διαφορετικά το κουπόνι της έκδοσης θα αυξηθεί κατά 50 μονάδες βάσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε σχέση με το χρέος της επιχείρησης που ανέρχεται στα 3,283 δισεκ. ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Γιώργος Στάσσης στην πρόσφατη Γενική Συνέλευση των μετόχων αφού αναφέρθηκε στην μείωσή του κατά 400 εκατ. και την αποκλιμάκωση του δείκτηςκαθαρού χρέους/ EBITDA από το 11 το 2019 στο 3,7 το 2020, έθεσε στόχο την περαιτέρω μείωση στο 3,5 . Μάλιστα, όπως είπε, εφόσον γίνει θα μπορεί να υπάρξει και καταβολή μερίσματος στους μετόχους, εκτιμώντας πως αυτό θα συμβεί το 2023.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Παρασκευή 25 Ιουνίου η Standard & Poor’s αναβάθμισε την πιστοληπτική αξιολόγηση της ΔΕΗ κατά μία βαθμίδα σε Β+ (από Β) με θετική προοπτική.
Ο διεθνής οίκος στην έκθεσή του αναγνωρίζει την πρόοδο που έχει ήδη συντελεστεί στην μέχρι τώρα υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου της εταιρείας και αναμένει πως η βελτίωση στα θεμελιώδη μεγέθη και στη λειτουργική αποτελεσματικότητα θα συνεχιστεί και την επόμενη διετία.
Οι αναλυτές του οίκου κάνουν μνεία στα EBITDA ρεκόρ των €886 εκατ. το 2020, απόδοση που προβλέπουν ότι θα συνεχιστεί αγγίζοντας το €1 δισ. το 2022 και το 2023, ενώ βλέπουν περαιτέρω βελτίωση του δείκτη χρέους/EBITDA.
Η Standard & Poor’s αναφέρει πως η ΔΕΗ επωφελείται από την πράσινη στροφή της και τη μείωση των εκπομπών CO2, τη βελτίωση στα περιθώρια κέρδους και τη σταθεροποίηση στις ταμειακές ροές. Χαρακτηρίζει μάλιστα, αξιοσημείωτη τη βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων λόγω του μετασχηματισμού στο μίγμα παραγωγής και της στροφής στις ΑΠΕ.
Ο διεθνής οίκος βλέπει βελτίωση στη διαχείριση των εισπράξεων, αλλά και στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Οι αναλυτές της Standard & Poor’s αναφέρουν στην έκθεση ότι έχουν μεγαλύτερη σιγουριά ότι η Διοίκηση της ΔΕΗ θα ανταποκριθεί στις προβλέψεις τους, ενώ λαμβάνουν υπόψη και την καλή απόδοση των ESG κριτηρίων, όπως η μείωση των εκπομπών CO2, η στρατηγική, η υλοποίησή της και ο έλεγχος.
Η Standard & Poor’s κάνει λόγο για περαιτέρω αναβάθμιση της ΔΕΗ σε ΒΒ+ σε περίπτωση αναβάθμισης της ελληνικής οικονομίας, καθώς επίσης και εάν συνεχιστεί η σταθερή εφαρμογή του μετασχηματισμού της εταιρείας.
Η ΔΕΗ γίνεται … μπλε με την ηλεκτροκίνηση
Στο μεταξύ την επίσημη έναρξη της ηλεκτροκίνησης από τη ΔΕΗ εγκαινίασε, χτες, ο κ. Στάσσης, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo. Στόχος της ΔΕΗ είναι να αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο δημόσια προσβάσιμων φορτιστών σε συνδυασμό με την παροχή νέων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.
Ήδη έχει γίνει η εγκατάσταση 301 φορτιστών σε 31 νομούς και σε 61 περιοχές της χώρας, μέσα σε 5 μήνες, που όπως αναφέρθηκε καθιστά τη ΔΕΗ blue το μεγαλύτερο και ταχύτερα αναπτυσσόμενο δίκτυο δημόσιων φορτιστών στη χώρα. Επίσης η ενέργεια στους φορτιστές της ΔΕΗ παράγεται εξ ολοκλήρου από ανανεώσιμες πηγές, με την εγγύηση του GreenPass ενώ μέχρι το τέλος καλοκαιριού η δημόσια φόρτιση στη ΔΕΗ blue είναι πιλοτική και θα παρέχεται δωρεάν
Μετά από τη σχετική κινητροδότηση της κυβέρνησης η ηλεκτροκίνηση από το 0,17% έχει πάει στο 5% (επί των κυκλοορούντων οχημάτων) ανέφερε στον χαιρετισμό της η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου που σημείωσε ότι καταγράφεται μια αύξηση στις ταξινομήσεις όπως και μεγάλο ενδιαφέρον για τις υποδομές φόρτισης. «Κοντά στα 100 εκατομμύρια από το πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 θα πάνε στην ενίσχυση των υποδομών φόρτισης» σημείωσε καλωσορίζοντας τη ΔΕΗ «ως συνεπιβάτης στο οραματικό ηλεκτροκίνητο αυτό ταξίδι.»
«Δημιουργούμε με πολύ γοργούς ρυθμούς το μεγαλύτερο πανελλαδικά δίκτυο δημόσια προσβάσιμων φορτιστών». ανέφερε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης που παρουσίασε τη ΔΕΗ blue, το εταιρικό brand της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση δεσμευόμενος ότι όποιος πάρει ηλεκτρικό όχημα θα μπορεί να «φορτίσει το αυτοκίνητό του, θα έχει υπηρεσίες που θα του επιτρέπουν να συνδυάσει τη φόρτιση του αυτοκινήτου του με τα ψώνια του σε ένα εμπορικό κέντρο ή στο σούπερ μάρκετ ή στην πλατεία του Δήμου του. Υπηρεσίες που θα τον ενημερώνουν όσο ασχολείται με άλλες δραστηριότητες για τον χρόνο φόρτισης, για το κατά πόσο το δίκτυο χρειάζεται μέρος από την ενέργεια που έχει ήδη στην μπαταρία του, για ειδικά πακέτα που μπορεί να απολαμβάνει μέσω της υπηρεσίας φόρτισης που χρησιμοποιεί.»
Όπως είπε ο Αλέξανδρος Πατεράκης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού της ΔΕΗ «σήμερα διαθέτουμε 930 δημόσιους φορτιστές και η πρόβλεψη είναι να φτάσουμε περίπου τους 18.000 δημόσιους φορτιστές στο τέλος του 2025 και περίπου 44.000 σε ιδιωτικούς χώρους – σπίτια και επιχειρήσεις».
«Πριν από 5 μήνες τοποθετήσαμε τον πρώτο μας φορτιστή και πριν από 2 εικοσιτετράωρα σπάσαμε το φράγμα των 300 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών» ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Κυριάκος Κοφινάς.
Επίσης απηύθυνε πρόσκληση στους χρήστες και δυνητικούς χρήστες της ηλεκτροκίνησης να υποδείξουν οι ίδιοι τα σημεία που θα επιθυμούσαν να τοποθετηθεί ο επόμενος φορτιστής μέσω της εφαρμογής DEIblue και το #odikosmoufortistis. «Στόχος μας για τα επόμενα χρόνια είναι να υπερδιπλασιάζουμε την εγκατεστημένη βάση μας με 1.000 δημόσιους φορτιστές». Τέλος τόνισε ότι «η πρόβλεψη για την ελληνική αγορά είναι για μερικές δεκάδες χιλιάδες φορτιστές μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, και δεσμευόμαστε ότι οι 10.000 από αυτούς θα είναι ΔΕΗ blue.»
Γιώργος Αλεξακης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr