Ανοίγουν τα μέτωπα και στους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή μας καθώς μαίνεται ο πόλεμος για τον έλεγχο της ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό η Chevron επιθυμεί να συμμετάσχει στον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης, κίνηση που αποδυναμώνει την βαρύτητα της συμμετοχής της ρωσικής κοινοπραξίας ΤΝΚ, στην οποία ηγείται η ΒP και συμμετέχουν οι ρωσικές Rosneft και Sibneft. Η τελευταία ανήκει στη Gazprom και είχε πρόσφατα δεσμευτεί να παρέχει το πετρέλαιο μετά την σιωπηλή απόσυρση της Lukoil από ενδεχόμενη τροφοδοσία του αγωγού με πετρέλαιο.
Ταυτόχρονα, δυναμώνει και η μάχη στο μέτωπο του φυσικού αερίου, όπου οι ΗΠΑ επιδιώκουν με κάθε τρόπο να μειώσουν την εξάρτηση της Ευρώπης από τη Ρωσία. Τα θέματα αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνονταν μάλιστα στην ατζέντα της αιφνίδιας επίσκεψης της Κοντολίσα Ράϊς στην Αθήνα. Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι δεν είναι τυχαίο που η αναγγελία της Chevron έγινε μια μέρα μετά τις επαφές της Ράϊς στην Αθήνα. Το αμερικανικό ενδιαφέρον για τους «δρόμους» μεταφοράς της ενέργειας που σχεδιάζονται στην περιοχή, είχε εκφραστεί επίσης, επισήμως, και από τον υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Matthew Bryza, αρμόδιο για θέματα ενέργειας των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, του Καυκάσου και της Κεντρικής Ασίας, όσο και από τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Αθήνα Charles Ries. Ο κ. Bryza που συναντήθηκε στο τέλος Μαρτίου στην Αθήνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Δημήτρη Σιούφα, κατέστησε σαφές το ενδιαφέρον της κυβέρνησης του για τη διέλευση αερίου από τις χώρες της Κασπίας προς τη Δύση και για τη μη δέσμευση της χωρητικότητας του αγωγού Τουρκίας – Ελλάδας – Ιταλίας από τη Ρωσία. Επίσης σε συνέντευξη του στην «Εξπρές» ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα, Charles Ries είχε αναφέρει ότι «Η Ελλάδα γίνεται μια χώρα μεταφοράς ενέργειας….όσον αφορά το πετρέλαιο με την πρόταση κατασκευής αγωγού από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα, ώστε να καταστεί δυνατή η μεταφορά αργού από τη Ρωσία και την Κασπία…». Σε ότι αφορά το φυσικό αέριο ο κ. Ries επεσήμανε ότι ο αγωγός Τουρκίας –Ελλάδας – Ιταλίας «θα επιτρέψει τη διέλευση φυσικού αερίου από την Κασπία προς τις ευρωπαϊκές αγορές..… Αυτή, εν δυνάμει είναι μια νέα πηγή φυσικού αερίου προς την Ε.Ε. χωρίς να προέρχεται από τη Ρωσία.». Είχε διευκρινίσει δε ότι «Δεν πρόκειται για μια πρόταση ενάντια στην Gazprom, αλλά είναι σημαντικό το αέριο από την Κασπία να μπορεί να έρχεται στην αγορά, χωρίς να ελέγχεται από τη Gazprom. Είναι ένα απλό θέμα ανταγωνισμού. Δεν θέλετε ένας προμηθευτής να εφοδιάζει όλη την ενέργεια που χρειάζεστε, διότι στην περίπτωση αυτή είναι πιθανόν να αντιμετωπίσετε έλεγχο τιμών.»
To ενδιαφέρον της Chevron Το ενδιαφέρον της Chevron για τον πετρελαιαγωγό Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης είχε γίνει γνωστό από το Φεβρουάριο αλλά το επιβεβαίωσε, με δηλώσεις του στο πρακτορείο
Dow Jones, ο επικεφαλής του κοινοπρακτικού σχήματος Chevron Neftegaz στη Ρωσία, Trem Smith, καθώς δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να συμμετάσχει στον πετρελαιαγωγό. Με δεδομένο ότι η Chevron είναι επικεφαλής στην κοινοπραξία της Κασπίας, εάν καρποφορήσει αυτή η συνεργασία, αποδυναμώνεται η συμμετοχή της Gazprom στον αγωγό και η τροφοδοσία του με πετρέλαιο από τη ρωσική Sibneft καθώς σε μία τέταια περίπτωση θα χρησιμοποιηθούν τα πετρέλαια της Κασπίας. H συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού, ως γνωστό, έχει ήδη υπογραφεί μεταξύ των τριών ενδιαφερομένων πλευρών, ρωσικής, βουλγαρικής και ελληνικής και έχει αποφασιστεί να συμμετάσχει από ρωσικής πλευράς η κοινοπραξία ΤΝΚ με επικεφαλής την ΒP και τη συμμετοχή των ρωσικών Rosneft και Sibneft. Eν τω μεταξύ, όμως, από τη δημόσια επιχείρηση πετρελαιαγωγών της Ρωσίας, που αποτελεί και μονοπώλιο, την OAO Transneft , είχε καταστεί σαφές από το Φεβρουάριο ότι η κοινοπραξία της Κασπίας, στην οποία ηγείται η Chevron, η Caspian Pipeline Consortium (CPC), θα μπορούσε να διπλασιάσει τη χωρητικότητά της εφόσον συμφωνούσε να συμμετάσχει στην κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς Αλεξανδρούπολης. Μάλιστα ο πρόεδρος της Transneft, Συμεών Βαϊνστοκ, έχει επιβεβαιώσει ότι η εταιρεία του Καζακστάν KazMunaiGaz και η Chevron ενδιαφέρονται για τον αγωγό. Η Τransneft δεν ενδιαφέρεται , πάντως, να συμμετάσχει απευθείας στον αγωγό παρά μόνον ως παρατηρητής και διαχειριστής των υπηρεσιών. Στην CPC συμμετέχουν η Ρωσία με 24%, το Καζακστάν με 19%, το Ομάν με 7%, η Chevron με 15%, η Lukarco με 12,5%, η Rosneft/Shell Caspian Ventures με 7,5%, η Mobil Caspian Pipeline με 7,5%, η Agip International NV με 2%, η BG Overseas Holding με 2%, η Kazakhstan Pipeline Venturesμε 1,75% και η Oryx Caspian Pipeline με 1,75%. Το θέμα αναμένετα
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr