Λόγω της φιλικότητας αυτής που εδράζεται σε τεχνικές αποθείωσης, το καύσιμο χρησιμοποιείται πλέον σε σειρά δραστηριοτήτων, από την κεντρική θέρμανση, έως την οικιακή χρήση. Παράλληλα έχει αναπτυχθεί η έρευνα και πλέον νέες χρήσεις προτείνονται. Χαρακτηριστικό τούτου είναι οι κινητήρες τύπου ντίζελ blend, που χρησιμοποιούν και υγραέριο και ντίζελ αξιοποιώντας και των δύο καυσίμων τις δυνατότητες. Μάλιστα οι κινητήρες αυτοί που εξασφαλίζουν οικονομία 15-20%, ειδικά για βαρέα οχήματα και μεγάλους στόλους ντιζελοκίνητων έχει ιδιαίτερη σημασία.
Στο δεδομένο πλαίσιο η διοίκηση της μεγαλύτερης εταιρίας του κλάδου, της Coral Gas, μέλος του ομίλου της Motor Oil, θεωρεί, ότι μπορεί το υγραέριο τα επόμενα χρόνια να κατακτήσει μερίδιο έως και 10% στα καύσιμα κίνησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Γενικός Διευθυντής της εταιρίας Παναγιώτης Α. Χαριτόπουλος σημείωσε μιλώντας χτες σε δημοσιογράφους ότι από το 31% της αγοράς που κατέχει η εταιρία μπορεί να φτάσει ακόμη και στο 40% με την ανάπτυξη συνολικά του κλάδου.
Τρόπος ζωής με υγραέριο
«Το υγραέριο είναι life style» τόνισε ο κ. Χαριτόπουλος θέλοντας να καταδείξει ότι μπορεί το καύσιμο να μπει πιο έντονα ακόμη στην καθημερινότητά των Ελλήνων καταναλωτών. Έτσι, η εταιρία Coral Gas θέλοντας να προσφέρει έξυπνες λύσεις στους καταναλωτές και να στηρίξει την ανάπτυξη της αγοράς έχει εισάγει μια σειρά από καινοτομίες στην οικιακή χρήση, από τις φιάλες Go Gas με ειδικές βαλβίδες ασφάλειας, αλλά και συσκευές ψησίματος και θέρμανσης που συνδυάζουν την απόδοση, την αισθητική αλλά και την οικονομία.
Σύμμαχος στην προσπάθεια ανάπτυξης του κλάδου είναι το γεγονός ότι ως καύσιμο κίνησης διασφαλίζει οικονομία έως και 40% σε σχέση με το αν χρησιμοποιεί κανείς βενζίνη. Π.χ σ΄ ένα κινητήρα 1800 κυβικών που χρειάζεται περίπου 9,5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα καύσιμα, αν μπει υγραέριο, θα απαιτηθεί ποσότητα 10,5 κιλών για τα 100 χιλόμετρα που κοστίζει40% λιγότερο. Δηλαδή από τα 15 ευρώ περίπου βενζίνη στα 100 χλμ θα χρειάζεται 8,5 ευρώ περίπου για να διανύσει τη δεδομένη απόσταση με τις σημερινές τιμές. Πάντως όπως τονίστηκε εάν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έφερναν και τα μοντέλα που από «τη μάνα» τους είχαν κινητήρες υγραερίου (πολλές εταιρίες έχουν προχωρήσει σε τέτοιες παραγωγές) η αύξηση χρήσης θα ήταν μεγαλύτερη.
Επενδύσεις
Η επέκταση της αγοράς, παράλληλα, υποστηρίζεται κι από το επενδυτικό πρόγραμμα της Coral Gas που για φέτος αλλά και για το 2019 περιλαμβάνει διάθεση κεφαλαίων που φτάνουν κατ΄ έτος τα 5 εκατομμύρια, Συνολικά στην τελευταία 8ετία περίπου 40 εκατομμύρια έχουν επενδυθεί σε υποδομές κι ανάπτυξη. Μάλιστα η Coral Gas που το 2016 κατέγραψε πωλήσεις πάνω από 130 εκατομμύρια κι έχει αυξητική κίνηση στις πωλήσεις της τόσο το 2017 όσο και το 2018 στοχεύει και στις εξαγωγές, κύρια στις αγορές που η «αδελφή» εταιρία Coral έχει παρουσία (Κύπρος και Βαλκάνια). Σήμερα περίπου το 10% του τζίρου έχει να κάνει με πωλήσεις εκτός Ελλάδος.
Ο πονοκέφαλος του λαθρεμπορίου
Πάντως το μεγάλο ζήτημα στον κλάδο του υγραερίου συνολικά είναι το λαθρεμπόριο. Σύμφωνα με τον κ. Χαριτόπουλο το δημόσιο χάνει 40 έως 45 εκατ. ευρώ ετησίως από τη χρήση του φθηνότερου υγραερίου, που προορίζεται για βιομηχανικές χρήσεις, στην κίνηση οχημάτων.
Ο κ. Χαριτόπουλος είπε ότι εκτιμάται σε 65.000 τόνους το χρόνο το μέγεθος της παράνομης χρήσης του φθηνότερου υγραερίου.
Όπως αναφέρθηκε στην εκδήλωση, οι επίσημες πωλήσεις υγραερίου κίνησης έφθασαν πέρυσι στους 215.000 τόνους, από 4,2 χιλ. τόνους το 2009 και προβλέπεται να διαμορφωθούν εφέτος στους 210 χιλ. τόνους. Ωστόσο η εκτίμηση της Coral Gas είναι ότι η πραγματική αγορά υγραερίου κίνησης ήταν πέρυσι 269 χιλ. τόνοι και αναμένεται να φθάσει εφέτος στους 275 χιλ. τονους.
Ενδεικτικό, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι το γεγονός ότι ενώ ο αριθμός των πρατηρίων που διαθέτουν υγραέριο κίνησης αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια (860 το 2016, 950 το 2017, 1050 εφέτος), στο ίδιο διάστημα οι επίσημες πωλήσεις εμφανίζονται να μειώνονται.
Βασικό κίνητρο για την παράνομη χρήση του βιομηχανικού υγραερίου στην κίνηση οχημάτων θεωρείται η διαφορά του φόρου (430 ευρώ ανά μετρικό τόνο έναντι 65). Όπως τόνισε ο κ. Χαριτόπουλος, εκτός από την απώλεια εσόδων για το Δημόσιο η χρήση βιομηχανικού υγραερίου προκαλεί και προβλήματα απόδοσης στους κινητήρες καθώς το υγραέριο κίνησης έχει διαφορετικές προδιαγραφές (περισσότερο προπάνιο).
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr