Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάσει τα διαθέσιμα στοιχεία από τις εταιρίες του κλάδου το συνολικό ποσοστό μείωσης της εγχώριας ζήτησης την πενταετία 2011-2016 διαμορφώθηκε σε 23,8% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό μείωσης την δεκαετία 2006 – 2016 διαμορφώθηκε σε 40,3%. Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ. (από € 410 σε € 670 / Μετρικό Τόνο) και έκτοτε συνεχίζεται αφενός λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος και αφετέρου λόγω των αυξημένων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων με κινητήρες diesel.
Στο πετρέλαιο θέρμανσης ο Ε.Φ.Κ. αυξήθηκε το 2012 (από € 60/ΜΤ σε € 330/ΜΤ) με συνέπεια τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης λόγω χρήσης εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης από τα νοικοκυριά. Τον Οκτώβριο 2014 ο Ε.Φ.Κ. μειώθηκε στα € 230/ΜΤ γεγονός που συνέβαλε στην μικρή αύξηση της κατανάλωσης το 2014 (αυξημένη κατανάλωση το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2014) και τη σημαντική αύξηση της κατανάλωσης το 2015 (τα στοιχεία αφορούν μία πλήρη χειμερινή περίοδο ήτοι το διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2015 και Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2015). Το 2016 η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε εξαιτίας της υψηλότερης τελικής τιμής του προϊόντος από τον Οκτώβριο 2016 και μετά κυρίως λόγω της αύξησης του Ε.Φ.Κ σε € 280/ΜΤ σε συνδυασμό με την αύξηση του Φ.Π.Α. σε 24% (από 23%) από 1.6.2016 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Νόμο 4389/2016 (ΦΕΚ Α’ 94/27.05.2016). Η μειωμένη ζήτηση μαζούτ οφείλεται εν μέρει στην ύφεση της οικονομίας και στην αντικατάστασή τους με φυσικό αέριο.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr