Με βασικό όχημα τον ελληνο-ιταλικό αγωγό ITGI που σχεδιάστηκε για την μεταφορά αζέρικου αερίου στην Ευρώπη αλλά περιθωριοποιήθηκε μετά την επικράτηση του Tap, οι τρεις εταιρίες συμφώνησαν ότι θα συνεργαστούν «για την μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου από τη Ρωσία -μέσω της Μαύρης Θάλασσας και τρίτων χωρών - στην Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία».
Το γεγονός, ότι στην κοινή ανακοίνωση των τριών χωρών δεν αναφέρεται το ποιες θα είναι οι τρίτες χώρες που θα μεταφέρουν το αέριο από την Μαύρη Θάλασσα στην Ελλάδα, δεν είναι τυχαίο. Αυτό γιατί η βασική οδός της Τουρκίας έχει επί του παρόντος τουλάχιστον κλείσει, λόγω της έντασης των σχέσεων μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας, ενώ η εναλλακτική της Βουλγαρίας, στην οποία εύλογα θα πρέπει να καταφύγουν οι τρεις εταίροι δεν έχει διασφαλισθεί πλήρως.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι έχουν γίνει επαφές με τη βουλγαρική πλευρά η οποία εμφανίζεται ανοιχτή να διαθέσει τα εδάφη της για τη διέλευση του αγωγού αλλά ακόμη και για τη συμμετοχή της στο project.
Η υπογραφή του μνημονίου στο Μιλάνο ήταν αποτέλεσμα πολύμηνων επαφών των τριών πλευρών που έλαβαν πιο επίσημο χαρακτήρα μετά την επίσκεψη τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Μιλάνο του Αλεξέι Μίλερ. Η ιταλική Εdison επανέφερε για πρώτη φορά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων το σχέδιο αναβίωσης του ΙΤGI την περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση επί υπουργίας Παναγιώτη Λαφαζάνη προωθούσε τo σχέδιο Greek Stream ως προέκταση του αγωγού Turkish Stream.
Επιδίωξη της Edison ήταν να θέσει το σχέδιο αυτό που τότε είχε φέρει σε πλήρη διάσταση την Ελλάδα και την ΕΕ, σε ένα ρεαλιστικό και φιλο-ευρωπαικό πλαίσιο. Πρότεινε την αξιοποίηση του ελληνο-ιταλικού αγωγού ITGI με όρους εμπορικούς, που θα πληρούν πλήρως το τρίτο ευρωπαικό πακέτο.
Επιπλέον το νέο αυτό σχέδιο περιορίζει τη δυναμικότητα του αγωγού κάτω από τα 20 δισ. κμ αερίου προσδίδοντάς του χαρακτηριστικά ενός συμπληρωματικού του αγωγού Tap και όχι ανταγωνιστικού που θα συμβάλλει στην ασφαλή τροφοδοσία των ευρωπαικών χωρών της Νότιας Ευρώπης μετά την υλοποίηση της απόφασης της Ρωσίας για παύση της ουκρανικής διόδου προς την Ευρώπη. Η Ιταλία, είναι από τις ευρωπαικές χώρες που πλήττονται περισσότερο από αυτή την απόφαση, αφού το σύνολο του αερίου που εισάγει από την Ρωσία διέρχεται μέσω του ουκρανικού δικτύου. Στην ουσία, η αναβίωση του αναθεωρημένου ITGI εμφανίζεται ως o νέος Νότιος Διάδρομος για την μεταφορά ρώσικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, σε αντικατάσταση του κενού που άφησε η εγκατάλειψη του σχεδίου South Stream και η «ντε φάκτο» ακύρωση του σχεδίου Turkish Stream μετά την ένταση των σχέσεων Τουρκίας -Ρωσίας.
Στην συμφωνία του Μιλάνου οι τρεις εταιρίες, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, έφτασαν αφού υπήρξε προσυνεννόηση με την ΕΕ και διασφαλίστηκε η συναίνεσή της. Η χθεσινή στρατηγική συμμαχία Ρωσίας, Ιταλίας, Ελλάδας και εμμέσως της Γαλλίας, αφού η Edison ελέγχεται από την EDF πάντως θα κριθεί και από τις τελικές στρατηγικές επιλογές της Ρωσίας για τη μεταφορά ρωσικού αερίου στην Ευρώπη μετά την υλοποίηση της απόφαση της Μόσχας να σταματήσει την δίοδο της Ουκρανίας.
Είναι γνωστό ότι η ρωσική πλευρά προωθεί παράλληλα την επέκταση του αγωγού Νοrd Steam ο στρατηγικός σχεδιασμός του οποίου, όπως αποκάλυψε προσφάτως η γενική διευθύντρια της Gazrom Export Έλενα Μπουρμίστροβα, περιλαμβάνει και την τροφοδοσία των χωρών της Κεντρικής και Νότιας Ευρώπς μέσω του Hub του Μπαουμγκάρτεν, στην Αυστρία.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr