Η εξέλιξη, προδιαγράφει το τέλος της χρόνιας διαμάχης των δύο εταιριών για την τιμή του ρεύματος και θέτει νέο πλαίσιο τιμολόγησης για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, το οποίο, όπως προκύπτει από το σκεπτικό της σχετικής απόφασης της Επιτροπής, θέτει το ύψος των 40,7 ευρώ η μεγαβατώρα που όρισε η Διαιτησία της ΡΑΕ για την Αλουμίνιον και η ΔΕΗ εξακολουθεί να αμφισβητεί, ως οροφή κόστους. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κοινοποίησε σήμερα την ομόφωνη απόφασή της Ολομέλειάς της, με την οποία κάνει αποδεκτές τέσσερις δεσμεύσεις της ΔΕΗ σε σχέση με την προμήθεια της Αλουμίνιον της Ελλάδος με ηλεκτρική ενέργεια και την τιμολόγησή της.
Η ΔΕΗ υποχρεώθηκε να αναλάβει τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις προκειμένου να αποτρέψει την προστίμων εις βάρος της για παράβαση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού έναντι αυτών των δεσμεύσεων σταμάτησε τη διαδικασία της αυταπέγγελτης λήψης ασφαλιστικών μέτρων κατά της ΔΕΗ, που εισηγήθηκε η Επιτροπή στο πλαίσιο της διερεύνησης της καταγγελίας του Ομίλου Μυτιληναίου και της Αλουμίνιον.
Η ΔΕΗ δεσμεύεται να ξεκινήσει άμεσα την έναρξη των διαπραγματεύσεων με την Αλουμίνιον, στη βάση νέων τιμολογίων που θα λαμβάνουν υπόψη το καταναλωτικό προφίλ της εταιρίας όπως προβλέπει ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το σημαντικότερο είναι ότι η ΔΕΗ αναλαμβάνει την δέσμευση οι διαπραγματεύσεις αυτές να ολοκληρωθούν σε διάστημα τριών μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης της Επιτροπής, γεγονός που στο βαθμό που ανταποκριθεί θα βάλει οριστικό τέλος στην μακρόχρονη διαμάχη των δύο εταιριών. Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην απόφαση που ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή οι διαπραγματεύσεις «θα θεωρούνται ολοκληρωθείσες με τη σύναψη σύμβασης προμήθειας».
Η ΔΕΗ δεσμεύεται επίσης να συνεχίσει να προμηθεύει με ηλεκτρική ενέργεια την Αλουμίνιον υπό τις τρέχουσες συνθήκες και όρους και να προχωρήσει εντός προθεσμίας δέκα ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης σε ανάκληση της δήλωσης εκπροσώπησης των μετρητών της Αλουμίνιον, η οποία έχει αποσταλεί με εξώδικα για την διακοπή της ηλεκτροδότησής της και την κοινοποίησή της σε όλους τους αρχικούς παραλήπτες. Δεσμεύεται επίσης να απέχει από την υιοθέτηση και εφαρμογή παρόμοιων αποφάσεων και μέτρων μέχρι την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων ή την με κάθε άλλο τρόπο επίλυση της διαφοράς, υπό τον όρο ότι η Αλουμίνιον θα συνεχίσει να καταβάλλει το καταβαλλόμενο και σήμερα ανταγωνιστικό τίμημα, χωρίς η καταβολή αυτή να συνεπάγεται αποδοχή των θέσεων της Αλουμίνιον σε ότι αφορά στην τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι σχετικές δεσμεύσεις, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καθίστανται υποχρεωτικές για τη ΔΕΗ, ενώ σε περίπτωση παράλειψης συμμόρφωσής της, δύναται να της επιβάλει πρόστιμα που προβλέπονται στο άρθρο 25 του ν.3959/2011.
Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού είχε προσφύγει ο Ομιλος Μυτιληναίου και η Αλουμίνιον, καταγγέλοντας τη ΔΕΗ για την απόφασή της να προχωρήσει σε άρση της εκπροσώπησης των μετρητών της μεταλλευτικής βιομηχανίας που μεταφράζεται σε διακοπή της ηλεκτροδότησής της με το επιχείρημα των ανεξόφλητων οφειλών από λογαριασμούς ρεύματος για το έτος 2014 ,το ύψος των οποίων καθόριζε η ίδια βάση μονομερούς τιμολόγησης, την οποία η Αλουμίνιον δεν αναγνώριζε. Το σκεπτικό της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού απορρίπτει την μονομερή τιμολήγηση από τη ΔΕΗ ως μη συμβατή με το κανονιστικό πλαίσιο και την καλεί να προχωρήσει σε διαπραγματεύσεις με βάση τα χαρακτηριστικά του πελάτη, εξέλιξη που δημιουργεί αντίστοιχα δεδομένα για το σύνολο της εγχώριας βιομηχανίας. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το σκεπτικό της Επιτροπής Ανταγωνισμού το οποίο εκτός των άλλων κάνει μνεία σε μια σειρά δικαστικές αποφάσεις που δικαίωσαν την Αλουμίνιον, όπως τη Διαιτησία της ΡΑΕ αλλά και την απόφαση της ΕΕ σχετικά με το κατά πόσο η τιμή της Διαιτησίας αποτελεί κρατική ενίσχυση.
Το σκεπτικό της Επιτροπής λαμβάνει υπόψη του μεταξύ άλλων ότι:
1. Η Αλουμίνιον αποτελεί βιομηχανία έντασης ενέργειας και στο πλαίσιο διαδικασίας παραγωγής του αλουμινίου η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται σε διαρκή βάση κατά τρόπο ανελαστικό δεδομένου ότι τα χυτήρια αλουμινίου δεν μπορούν να διακόψουν τη λειτουργία τους για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα και να επανακκινήσουν.
2. Η ΑτΕ έχει σταθερή καμπύλη ζήτησης και σταθερό προφίλ κατανάλωσης ισχύος 295 MW επί 24 ώρες την μέρα και καταναλώνει περίπου 2,6 εκατ. MWh ανά έτος με υψηλό συντελεστή φορτίου. Ως εκ τούτου το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί βασικό μεταβλητό κόστος παραγωγής που αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% του συνολικού κόστους παραγωγής του τελικού προϊόντος. Τυχόν διακοπή της τροφοδοσίας της βιομηχανίας αλουμινίου με ηλεκτρική ενέργεια θα οδηγούσε σε ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ως εκ τούτου, καταλήγει, η ΑτΕ είναι πλήρως εξαρτημένη για την κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών από τη ΔΕΗ χωρίς δυνατότητα εναλλακτικών παρόχων. Το γεγονός αυτό της ενεργειακής εξάρτησης έχει διαπιστωθεί τόσο από την ΡΑΕ όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επισημαίνει σαφώς την ανάγκη για εξατομικευμένα τιμολόγια και όχι μονομερής τιμολόγηση, όχι μόνο για την Αλουμίνιον αλλά γενικά για τους μεγάλους καταναλωτές. Σημειώνει χαρακτηριστικά ότι, οι χρεώσεις τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας ειδικά για τους μεγάλους πελάτες πρέπει να είναι αναλογικές και να λαμβάνουν υπόψη τα χαρακτηριστικά του πελάτη. Η μονομερής τιμολόγηση βάσει τιμοκαταλόγων οι οποίοι δε λαμβάνουν υπόψη τα εξατομικευμένα χαρακτηριστικά φορτίου της ΑτΕ αν και αυτή είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της ΔΕΗ, αλλά και η εγκατάλειψη της διαπραγματευτικής διαδικασίας δεν συνιστούν πρακτικές συμβατές με το κανονιστικό πλαίσιο και με τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικότητας.
Η ΔΕΗ πρέπει να διαπραγματεύεται ουσιαστικά συμμορφούμενη προς τη σχετική αρχή η οποία είχε υιοθετηθεί αρχικά από τον Κώδικά Προμήθειας, αναφέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία πιθανολογεί κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από την πλευρά της.
Χ.Λ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr