Το 2007, πριν από το κραχ, το πετρέλαιο κόστιζε 72 δολάρια το βαρέλι κατά μέσο όρο. Μέχρι το 2012, το μπρεντ πουλιόταν πάνω από 111 δολάρια το βαρέλι κατά μέσο όρο, αγγίζοντας για δεύτερη χρονιά ιστορικό υψηλό, σύμφωνα με τον αμερικανικό Οργανισμό Πληροφοριών για την Ενέργεια.
Ωστόσο, τώρα η κατάσταση αυτή έχει μεταβληθεί. Οι τιμές έχουν πέσει δραματικά. Την περασμένη εβδομάδα το μπρεντ έπεσε στα 80 δολάρια το βαρέλι, αγγίζοντας χαμηλό τεσσάρων ετών.
Προκύπτει το ερώτημα: Γιατί;
Όπως αναφέρει το CNN World, σήμερα ο κόσμος είναι πλημμυρισμένος στο πετρέλαιο. Υπάρχει τόσο μεγάλη προσφορά και τόσο μικρή ζήτηση. Οι μεγαλύτερες και οι δεύτερες μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου είναι μάλλον περισσότερο υπεύθυνες γι' αυτό, δηλαδή οι ΗΠΑ και η Κίνα.
Ο Ruchir Sharma, ο επικεφαλής της Morgan Stanley για τις επενδύσεις σε αναδυόμενες αγορές, αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, η ζήτηση για πετρέλαιο στην Κίνα αυξανόταν κατά μέσο όρο κατά 7% κάθε χρόνο μέχρι σήμερα. Φέτος, η ζήτηση αυτή "έπιασε ταβάνι".
Τώρα, η αύξηση στην ζήτηση για πετρέλαιο στην Κίνα βρίσκεται γύρω στο μηδέν, προκαλώντας μεγάλη έκπληξη. Η Κίνα αντιπροσώπευε περίπου το 50% της αύξησης της ζήτησης για πετρέλαιο τα τελευταία δέκα χρόνια, τονίζει ο Sharma.
Ο δεύτερος λόγος για την πτώση της τιμής είναι η πολύ μεγάλη προσφορά. Όπως αναφέρει η πιο πρόσφατη αναφορά από τον Παγκόσμιο Οργάνισμο Ενέργειας, η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου τον Σεπτέμβριο ήταν περίπου 2,8 εκατομμύρια βαρέλια περισσότερα τη μέρα απ' ότι τον περασμένο χρόνο.
Γι' αυτό δεν ευθύνεται μόνο η Σαουδική Αραβία που παράγει περισσότερο, αλλά η ένταξη στο παιχνίδι κι ενός νέου παίκτη, δηλαδή των ΗΠΑ.
Η παραγωγή πετρελαίου βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ. Η Citigroup προβλέπει ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσε να εξάγει μέχρι και ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου κάθε μέρα το 2015.
Σύμφωνα με το Reuters, αξιωματικοί της Σαουδικής Αραβίας ανέφεραν ότι θα δέχονταν τιμές πετρελαίου κάτω από τα 90 ή τα 80 δολάρια το βαρέλι, για ένα ή δύο χρόνια, ελπίζοντας ίσως ότι με αυτόν τον τρόπο θα αποθαρρύνουν την έρευνα για σχιστόλιθο, φυσικό αέριο και άλλες εναλλακτικές του πετρελαίου λύσεις.
Είναι όμως αυτές οι τιμές πετρελαίου βιώσιμες;
Ο Sharma, λοιπόν, τονίζει ότι κάθε χώρα θα πρέπει να χρεώνει συγκεκριμένο ποσό το βαρέλι για να εξισορροπήσει το εθνικό budget. Για παράδειγμα, η Σαουδική Αραβία πρέπει να χρεώνει το βαρέλι 88 δολάρια, αλλά αυτό είναι εφικτό για την χώρα.
Όμως δεν είναι όλες οι χώρες τόσο τυχερές. Για παράδειγμα, η Λιβύη χρειάζεται να χρεώνει το βαρέλι 180 δολάρια και το Ιράν 143 δολάρια.
Η Ρωσία, η οποία έχει υψηλή εξάρτηση από την ενέργεια, πρέπει να το χρεώνει περίπου 110 δολάρια το βαρέλι. Υπενθυμίζεται ότι η οικονομία της Ρωσίας ήδη πιέζεται από τις δυτικές κυρώσεις, σε βαθμό που η πτωτικές τιμές του πετρελαίου έχουν καταστρέψει το ρούβλι). Πράγματι, οι διακυμάνσεις αναφορικά με την ενέργεια έχουν ιστορικά παίξει μεγάλο ρόλο στη Ρωσία.
Μένει, λοιπόν, να δούμε πόσο χαμηλά σκοπεύουν να ρίξουν την τιμή του πετραλαίου οι Σαουδάραβες.
«Υπάρχουν και νικητές και χαμένοι. Οι νικητές είναι οι χώρες που καταναλώνουν πετρέλαιο, οι χαμένοι είναι οι χώρες που καταναλώνουν πετρέλαιο», αναφέρει ο Sharma.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr