Όπως, χαρακτηριστικά, ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ., σήμερα λειτουργούν πανελλαδικά 76.000 στρ. βιομηχανικών πάρκων, εκ των οποίων 51.000 στρ. ελέγχει η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ.. Από αυτά ωφέλιμα είναι 37.000 και περίπου 9.000 στρ. είναι σήμερα ελεύθερα, με 1.600 στρ. περίπου να βρίσκονται σε ΒΙ.ΠΕ. υψηλής ζήτησης. Κάθε χρόνο, από το 2019, η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ. δίνει σε επιχειρήσεις 300 με 500 στρ., που σημαίνει εξάντληση χωρητικότητας σε μια πενταετία. Ως αποτέλεσμα οι επεκτάσεις είναι μονόδρομος σε ΒΙ.ΠΕ. υψηλής ζήτησης.
Ειδικότερα, ο κ. Ψαθάς σημείωσε ότι με δεδομένη την υψηλή ζήτηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήδη εξετάζονται εναλλακτικές. Συγκεκριμένα για την ΒΙΠΕ στη Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, στο μικροσκόπιο υπάρχει μια έκταση 550 στρεμμάτων τα οποία λειτουργούν ως αγροτική έκταση εντός της Σίνδου. Εδώ έχει ολοκληρωθεί η νομοθετική παρέμβαση και απομένει να αγοραστούν οι εκτάσεις. Επίσης εξετάζονται επιπλέον 330 στρέμματα που συνορεύουν με την ΒΙΠΕ ως νέα προσθήκη.
Επίσης, η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ έχει την πρόθεση για χωροθέτηση μιας νέας ΒΙΠΕ στην Αττική και εξετάζοντας 13 περιοχές κατέληξε στην περιοχή του Θριασίου Πεδίου. Η έκταση έχει βρεθεί, είναι 5.000 στρέμματα, είναι κρατική και έγινε ήδη αίτηση για παραχώρηση της.
Επίσης σημείωσε ότι εκτιμάται ότι από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσουν οι εργασίες δημιουργίας του Επιχειρηματικού Πάρκου στο Λιτόχωρο με προοπτική το έργο να ολοκληρωθεί το 2025. Όπως είπε ο κ. Ψαθάς «το πάρκο θα μπορεί να φιλοξενεί, περίπου, 30 επιχειρήσεις μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, εκτός και αν εμφανιστεί κάποιος μεγάλος επενδυτής, που θα ζητήσει μεγάλη ενιαία έκταση, η οποία και θα του δοθεί. Πρόκειται συνολικά για μια έκταση 1.000 στρεμμάτων στην περιοχή Ξηροκάμπι, εκ των οποίων τα 700 στρέμματα είναι εκμεταλλεύσιμα».
Γραφειοκρατία
Μπορεί, βέβαια, η ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ να προωθεί σχέδια επεκτάσεων, ωστόσο, σε μια συγκυρία που η τόνωση της μεταποίησης είναι ζητούμενο, παραμένει ως μεγάλο πρόβλημα η γραφειοκρατεία και η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων. Όπως τόνισε ο κ. Ψάθας υπάρχουν περιπτώσεις, όπου μπαίνουν “φρένα” σε επενδύσεις. Ανέφερε, δε, δύο περιπτώσεις, όπου επενδυτές αν και αγόρασαν οικόπεδο «πάγωσαν» την επένδυση που ήθελαν να κάνουν στη μεταποίηση πλαστικών.
Στο φόντο αυτό η πρόταση προς το υπουργείο Ανάπτυξης είναι η λειτουργία “one-stop-shop” για τις επιχειρήσεις μέσω της γενικής γραμματείας Βιομηχανίας ενώ, γενικότερα, η δημιουργία υπουργείου Βιομηχανίας εκτιμάται ότι θα βοηθούσε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.
Όπως σημείωσε χρειάζονται, περίπου, 5 χρόνια για την αδειοδότηση μίας επένδυσης μεσαίου οικονομικού μεγέθους, όταν στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο μέσος όρος είναι στην διετία.
Η οικονομική πορεία
Γενικότερα, όπως αναφέρθηκε, η ΕΤΒΑ ΒΙ.ΠΕ βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης. “Η οικονομική βιωσιμότητα και η επαναλαμβανόμενη για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά κερδοφορίας της ΕΤΒΑ, μας δίνει την δυνατότητα να σχεδιάζουμε με μεγαλύτερη αισιοδοξία, αξιοποιώντας δυναμικά και βιώσιμα τα κέρδη και τα ταμειακά διαθέσιμα. Στο κέντρο του πλάνου επενδύσεων που σχεδιάζουμε αυτή την περίοδο είναι η προσφορά νέων υπηρεσιών προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις στα Πάρκα διαχείρισής μας και η ανάπτυξη νέων βιομηχανικών εκτάσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων, οι οποίες και διαμορφώνουν ένα νέο και διευρυμένο πεδίο ανάπτυξης καθώς και δυναμικές προκλήσεις για το μέλλον» όπως σημείωσε ο κ. Ψαθάς ενώ πιο αναλυτικά για τα οικονομικά στοιχεία είπε ότι, από το 2018 που η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ είχε κλείσει με ζημίες 12 εκατ. ευρώ, θα φθάσει σε κερδοφορία 4,3 εκατ. ευρώ ενώ, τα συνολικά έσοδα έφθασαν τα 18 εκατ. ευρώ το 2023 και για το 2024, εκτιμάται ότι θα φτάσουν τα 25 εκατ. ευρώ.
Για τις δυνατότητες δημιουργίας και παροχής νέων υπηρεσιών, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι εξετάζεται να δημιουργήσει η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ακόμη και δομή εξυπηρέτησης οδηγών των φορτηγών σε Ηράκλειο, Σίνδο και Πάτρα.
Σχετικά με τη δραστηριοποίηση στα Βαλκάνια ο κ. Ψαθάς ανέφερε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την αγορά της Ρουμανίας και την Βουλγαρίας καθώς στην Αλβανία, ακόμη, δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία.
Μεταφορές και ενέργεια
Την ίδια ώρα άλλο ένα ζήτημα που επηρεάζει καταλυτικά τα ζητήματα ανάπτυξης των βιομηχανικών περιοχών είναι η συνδεσιμότητα, τόσο με δίκτυα ενέργειας, όσο και μεταφορών. Έτσι, όπως τόνισε ο κ. Ψαθάς στη ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαβούλευση για τη διασύνδεση των μεταφορών και για την αποτελεσματικότερη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου ενώ για σήμερα έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τον ΔΕΔΔΗΕ για να συζητηθεί το θέμα της επάρκειας ρεύματος, με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ να ζητάει από τον διαχειριστή να δίνει ρεύμα κατά προτεραιότητα στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις.
Όπως ανέφερε ο κ. Ψαθάς, στις πρόσφατες επισκέψεις της υφυπουργού Ανάπτυξης Άννας Μάνη σε βιομηχανικά πάρκα, το πρώτο θέμα που έθεσαν οι επιχειρηματίες αφορούσε στην ενέργεια.
Όπως τόνισε ο κ. Ψαθάς, βρισκόμαστε σε διαρκή διαβούλευση ώστε να φτάσουμε στον ευκταίο στόχο, δηλαδή, στην δημιουργία σωστά οργανωμένων ΒΙ.ΠΕ, με κανόνες, περιβαλλοντική προσέγγιση και στρατηγικό στόχο την ενίσχυση της βιομηχανικής παραγωγής και της προσφοράς θέσεων εργασίας.
Επενδύσεις
Ο κ. Ψαθάς ανέφερε, επίσης, ότι εγκρίθηκε η επιχορήγηση από το χρηματοδοτικό εργαλείο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας του “Ελλάδα 2.0”, για την υλοποίηση πράσινων έργων αναβάθμισης υποδομών και για παροχή ψηφιακών υπηρεσιών ύψους 50 εκατ ευρώ, εκ μέρους της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις σε 14 Πάρκα, ενώ πολύ σύντομα, όπως σημείωσε, θα κατατεθούν νέες προτάσεις για ένα δεύτερο πρόγραμμα για συμπληρωματικά έργα στις ίδιες περιοχές αλλά και για ΒΙΠΕ που δεν έχουν ενταχθεί στο παραπάνω χρηματοδοτικό εργαλείο. Επιπλέον ετοιμάζονται και άλλα προγράμματα που δεν αφορούν σε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. «Σκοπεύουμε να πραγματοποιήσουμε επενδύσεις άνω των 35 εκ ευρώ, πέραν των 50 εκατομμυρίων από το ΤΑΑ» όπως είπε.
Πιο αναλυτικά, ο ίδιος ανέφερε ότι πρόκειται για τρεις κατηγορίες χρηματοδότησης, η μία αφορά στην απολιγνιτοποίηση για τις ΒΙΠΕ σε Ηράκλειο, Τρίπολη, Μελιγαλά, Φλώρινα και Κοζάνη με την συνολική χρηματοδότηση για την κατηγορία αυτή να προϋπολογίζεται σε 15 εκατ. ευρώ. Μια δεύτερη κατηγορία είναι αυτή των ΒΙΠΕ για τις οποίες μελετάται επέκταση, ενώ δεν έχει υποβληθεί ακόμη σχέδιο χρηματοδότησης. Ο προϋπολογισμός της κατηγορίας αυτή ανέρχεται , επίσης στα 15 εκατ. ευρώ, ενώ η τρίτη κατηγορία αφορά σε νέες ΒΙΠΕ (Λιτόχωρο, Φαρκαδόνα, Μάνδρα Αττικής κ.α.).
Σε ό,τι αφορά στην χρηματοδότηση ύψους 50 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, το μεγαλύτερο μέρος της αφορά στην Θεσσαλονίκη που έχει την μεγαλύτερη ζήτηση τόσο από ελληνικές, όσο και από ξένες εταιρείες.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr