«Οι αρχές μας, ενσυναίσθηση, συνεργασία, αλλά και να είμαστε συνεχώς στις άκρες των δακτύλων μας για να αντιμετωπίζουμε κάθε πρόκληση αμέσως. Αυτές οι αξίες μας εφεραν ως εδώ», τόνισε πριν λίγες μέρες, σε δημοσιογραφική εκδήλωση το Ντουμπάι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης, περιγράφοντας τους "βατήρες" της εταρείας.
«Η δημιουργία της εταιρείας είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παραγόντων με βασικότερο όλων, το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη το οποίο υπηρέτησε με συνέπεια. Ωστόσο, καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα εξέλιξη της AEGEAN «διαδραμάτισε» και εξακολουθεί να διαδραματίζει ο Ευτύχιος Βασιλάκης, ο οποίος χάραξε τη στρατηγική και βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας, λαμβάνοντας καθοριστικές αποφάσεις για την ανάπτυξή της, αλλά και τη διαχείριση των κρίσεων που αντιμετωπίσαμε διαχρονικά. Φυσικά τίποτα από αυτά δε θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί, αν δεν υπήρχε η αφοσίωση των ανθρώπων της εταιρείας και η στήριξη των μετόχων μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Γερογιάννης
«Δε θα υπήρχε η εταιρεία εάν ο Ευτύχης δε χάραζε στρατηγικές και πορείες σε σημεία καοιριστικά με το καθαρό μυαλό του, εάν δεν υπήρχαν οι μέτοχοι που συνεισέφεραν τα πρώτα 5 χρόνια υποστηρίζοντας με τα χρήματά τους, με τεραστα υλική και ηθική υποστήριξη. Ο Σαββόπουλος λέει ότι την ιστορία τη φτιάχνουν οι παρέες… Βρέθηκαν πολλοί άνθρωποι καλής ποιότητας και ιδιοποιήθηκαν το στόχο τον κοινό. Προσωπικά την ιστορόα, την είχα ζήσει και σε μια άλλη περίπτωση αλλά δε συμβαίνει συχνά», συμπλήρωσε σε μια προσωπική κατάθεση ο Δημήτρης Γερογιάννης. «Σε δουλειές όπως η δική μας πρέπει το εγώ να μπαίνει κάτω από το εμείς, απαιτείται ενσυναίσθηση», υπογράμμισε με νόημα τονίζοντας το συλλογικό πνεύμα που πρέπει να διέπει κάθε δραστηριότητα.
«Κλείνουμε 25 χρόνια και είμαστε ευγνώμονες για ό,τι έχουμε κάνει, για το γεγονός ότι μπορούμε και συνεχίζουμε να επενδύουμε, κάνοντας πράγματα τα οποία δεν υπηρετούν μόνο το σκοπό της AEGEAN και την ανάπτυξή της, αλλά υπηρετούν και την Ελλάδα, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον τουρισμό.
Όπως χαρακτηριστικά έλεγε και ο Θεόδωρος Βασιλάκης «το πρώτο σημείο της χώρας που ένας ξένος βλέπει την Ελλάδα, είναι το αεροπλάνο με το οποίο θα ταξιδέψει σε αυτή τη χώρα», όραμα το οποίο συνεχίζουμε να υπηρετούμε, συμβάλλοντας κι εμείς από την πλευράς μας στην ποιοτική εξέλιξη του τουριστικού προϊόντας της χώρας, γεγονός που αναδεικνύεται και από τους ίδιους τους επιβάτες που όλα αυτά τα χρόνια μας δείχνουν την εμπιστοσύνη τους», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean κάνοντας μια καταγραφή της συνεισφοράς του Θεόδωρου Βασιλάκη.
Οι σταθμοί
Ο κ. Γερογιάννης μάλιστα κατέγραψε τους «σταθμούς» της 25 χρονης πορείας:
Όπως σημείωσε:
§ «Η AEGEAN όλα αυτά τα χρόνια δεν σταμάτησε να εξελίσσεται, να αναπτύσσεται και να επενδύει. Ξεκινώντας το 1999, με μόλις δυο αεροσκάφη και δύο προορισμούς από την Αθήνα, είναι σήμερα μια από τις πιο επιτυχημένες περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη. Ενισχύοντας τις δυνάμεις της με την εξαγορά της Air Greece και την ένωση με την Cronus επέκτεινε τη δραστηριότητά της στις αγορές του εξωτερικού.
§ Στη συνέχεια, το 2005, μόλις έξι χρόνια μετά την ίδρυσή της, παραγγέλνει τα πρώτα αεροσκάφη Α320, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία με την Airbus, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
§ To 2013 προχωρά με την εξαγορά της Olympic Air και την Άνοιξη του 2018, η AEGEAN πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα, με την παραγγελία έως 46 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo, παραγγελία που το 2023 ανέβηκε στα 50 αεροσκάφη.
§ Πρόσφατα μάλιστα, ανακοινώθηκε και η απόκτηση 4 νέων Airbus A321neo με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση αγορών εκτός Ε.Ε. και διάρκειας πτήσεων 4 έως 7,5 ωρών, με σκοπό να καλύψουν αγορές που αναπτύσσονται και είναι σημαντικές και για την Ελλάδα, τόσο προς την Ανατολή και την Ινδία, όσο και προς τον Κόλπο, αλλά και σε κάποιες χώρες της Κεντρικής Αφρικής. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα επιτρέψουν στην εταιρεία να προσφέρει στους επιβάτες της και ένα πιο αναβαθμισμένο προϊόν, το οποίο αυτές οι αγορές αποζητούν, κάνοντας έτσι ακόμα ένα βήμα που θα συμβάλλει στην περαιτέρω εξέλιξή της.
§ Όλα αυτά τα χρόνια η AEGEAN αναπτύσσεται με πολύ λελογισμένα βήματα και με ένα υγιή χρηματοοικονομικό τρόπο, προκειμένου να μπορεί να υπηρετεί και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της.
§ Στο πλαίσιο αυτό και όπως ανακοινώθηκε πέρυσι, σχεδόν ένα χρόνο πριν, είμαστε σήμερα έτοιμοι να εγκαινιάσουμε το πρώτο σύγχρονο Κέντρο Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα.
§ Ήδη από το Δεκέμβριο του 2023 έχει ξεκινήσει τη λειτουργία του, εκπαιδεύοντας πληρώματα της AEGEAN αλλά και τρίτων εταιρειών (EL AL, TRANSAVIA, BLUEBIRD, κ.α.), ενώ μέσα στον επόμενο μήνα θα ολοκληρωθεί και η μεταφορά της τεχνικής μας βάσης από το υπάρχον κτήριο στο νέο, προκειμένου να επεκταθεί και η προσφορά υπηρεσιών επισκευής αεροσκαφών προς τρίτους.
§ Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα φέρει αξία όχι μόνο στην AEGEAN, αλλά και στην ίδια τη χώρα.»
Το δίκτυο
Ειδικά, και σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του Δικτύου της AGEAN, όπως εξήγησε στην ίδια εκδήλωση στο Νουμπάι, «ο κ. Γιάννης Ράσογλου, Director Network Planning and Airlines Partnerships, αυτή χαρακτηρίζεται από κύκλους ανάπτυξης που σταδιακά διευρύνουν το δίκτυο, τόσο σε εύρος, όσο και σε όγκο και στηρίζουν την αύξηση της επιβατικής κίνησης, την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, αλλά και την ανάπτυξη της χώρας συνολικά. Συνοπτικά οι περίοδοι αυτοί καταγράφονται ως εξής:
§ 1999-2006: Η περίοδος αυτή αφορά στην έναρξη της διαδρομής της AEGEAN, στην είσοδο της στην αγορά και στην περίοδο διαμόρφωσης του δικτύου με προτεραιότητα στο δίκτυο του εσωτερικού, αλλά και τις πτήσεις εξωτερικού από την Θεσσαλονίκη προς την Γερμανία.
§ 2007-2013: Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα χρονικά διαστήματα καθώς αναδεικνύεται η ανθεκτικότητα και η επιμονή της εταιρείας. Ο νέος τύπος αεροσκαφών δίνει τη δυνατότητα να ενδυναμωθεί το δίκτυο εξωτερικού καθώς στόλος και δίκτυο είναι δύο έννοιες αλληλένδετες που αναπτύσσονται παράλληλα. Παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη περίοδος είναι ιδιαίτερα δύσκολή λόγω της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, που οδηγεί σε μηδενική αύξηση και κατά περιόδους μείωσης των τουριστικών αφίξεων στη χώρα, η AEGEAN καταφέρνει να ενισχύσει και να αναπτύξει την κίνηση και το δίκτυο εξωτερικού.
§ Συγκεκριμένα, η AEGEAN αναπτύσσεται δικτυακά ειδικότερα στην Αθήνα με πτήσεις προς το εξωτερικό, θέτοντας γερές βάσεις για τη δημιουργία του hub της Αθήνας και αυξάνοντας τους προορισμούς του εξωτερικού από 10 σε 30 και υπερδιπλασιάζει τη διεθνή επιβατική της κίνηση. To ίδιο διάστημα πραγματοποιήθηκε και η είσοδος στην Star Alliance, όπως και η απορρόφηση της Olympic Αir, γεγονότα που συνέβαλαν σημαντικά στην περεταίρω ανάπτυξη και κατέστησαν την εταιρεία τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας.
§ 2014-2019: Πρόκειται για την περίοδο που η εταιρεία επενδύει περεταίρω στο hub της Αθήνας που γίνεται ο βασικός κορμός του δικτύου της εταιρείας, με τη ραγδαία ανάπτυξη των αγορών με τους προορισμούς του εξωτερικού από 30 να φθάνουν τους 90 μέχρι το 2019 και τη διεθνή επιβατική κίνηση της εταιρείας να φτάνει τα 9 εκατ. σε σύνολο 15εκατ. επιβατών. Έτσι, με τη συμβολή της AEGEAN, η Αθήνα κατοχυρώνεται πια στον Ευρωπαϊκό χάρτη ως βασικός κόμβος αεροπορικής κίνησης και μετεπιβίβασης επιβατών. Ταυτόχρονα, η παρουσία της, τόσο στη Θεσσαλονίκη, όσο και στην περιφέρεια (Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδος,) καθιερώνεται και αναπτύσσεται. Παράλληλα, η εταιρεία ενδυναμώνει σημαντικά και τον αριθμό συνεργασιών με άλλες αεροπορικές εταιρείες με τον σχετικό αριθμό να προσεγγίζει τις 20 συνεργασίες πτήσεων κοινού κωδικού (codeshare).
§ 2020-2022: Παρόλο που στη συγκεκριμένη περίοδο, που ταυτίζεται με την κρίση του covid και μέχρι το 2022, η κίνηση επηρεάζεται καταλυτικά, όπως και το σύνολο του κλάδου, η εταιρεία παρουσίασε μεγάλη ανθεκτικότητα, καθώς κατάφερε να διατηρήσει το 75% των προορισμών και να ανταπεξέλθει σε όλη αυτή την πρόκληση. Παράλληλα, η εταιρεία τολμά με επιτυχία να εκκινήσει και να υλοποιήσει το σχέδιο ανάπτυξης της βάσης της Θεσσαλονίκης, καθώς διπλασιάζει τον αριθμό αεροσκαφών και αναπτύσσει το δίκτυο εξωτερικού τόσο σε αριθμό απευθείας προορισμών (20 από 9) που οδηγεί το 2023 σε αύξηση της χωρητικότητας εξωτερικού κατά 45% σε σχέση με το 2019.
§ 2023-2024: Η εταιρεία καταφέρνει να υπερβεί τους αριθμούς του 2019, ενώ το δίκτυο συνεχίζει να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Πέρα από την εισαγωγή νέων προορισμών, που οδηγεί το 2023 να επιχειρεί με το μεγαλύτερο δίκτυο στην ιστορία της (180 προορισμοί εσωτερικού/εξωτερικού) λαμβάνει χώρα παράλληλα και η ενδυνάμωση του υφισταμένου δικτύου εξωτερικού προς τη δυτική Ευρώπη, αλλά και σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές ως προς την αεροπορική κίνηση και συγκεκριμένα κυρίως προς την Ανατολή γεγονός που αποτελεί στόχο της δικτυακής ανάπτυξης. Επιπλέον, συνεχίζει να επενδύει και να επιτυγχάνει την ορθολογική αύξηση της δραστηριότητας, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, συμβάλλοντας στη μείωση της εποχικότητας της αεροπορικής κίνησης και της ίδιας δραστηριότητας.
§ Έτσι, το 2024 η AEGEAN μεγαλώνει και ενισχύει το υπάρχον δίκτυο της Αθήνας επενδύοντας σε υφιστάμενα δρομολόγια, όπως το Λονδίνο με την προσθήκη 4ης πτήσης, τη Φρανκφούρτη με την 2η καθημερινή πτήση, τη Βαρκελώνη, τη Μαδρίτη, τη Ρώμη, τη Λάρνακα και την Κωνσταντινούπολη, ενώ ταυτόχρονα επεκτείνεται σε νέες αγορές με την προσθήκη προορισμών που δίνουν μια καινούργια δυναμική, όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία. Παράλληλα, πλαισιώνει την ανάπτυξη της με νέες στρατηγικές συνεργασίες με άλλες αεροπορικές εταιρείες όπως, η Emirates, η Saudia και η Juneayo με τις οποίες προχωρά σε συμφωνίες κοινού κωδικού (codeshare).»
Η χρήση τριμήνου
Με «βατήρα» όλα τούτα, ήδη, κύκλος εργασιών το πρώτο τρίμηνο ανήλθε σε €268,8 εκατ., αυξημένος κατά 17% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στη χρήση του πρώτου τριμήνου 2024, «σε συνέχεια της υψηλής δυναμικής του 2023, η AEGEAN συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία με περαιτέρω αύξηση της χωρητικότητας και τους χειμερινούς μήνες.
Ο Όμιλος προσέφερε 10% περισσότερες θέσεις στο δίκτυο εξωτερικού σε 85 απευθείας συνδέσεις από τα δύο κύρια αεροδρόμια της χώρας. Συνολικά, ο Όμιλος προσέφερε 3,8 δις. χιλιομετρικές θέσεις, 12% περισσότερες σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023 και μετέφερε 2,9 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2023, εκ των οποίων 1,7 εκατ. επιβάτες από/προς προορισμούς του εξωτερικού. Ο συντελεστής πληρότητας διαμορφώθηκε στο 82%.»
Μάλιστα, όπως αναφέρεται, «η AEGEAN παρέμεινε σταθερή στη στρατηγική ανάπτυξης και σε συνδυασμό με την ορθολογική διαχείριση του κόστους της, πέτυχε αύξηση των κερδών ΕΒΙΤDA, ήτοι κέρδη €33,2 εκατ. από κέρδη €19,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, αλλά και βελτίωσε τα λειτουργικά της αποτελέσματα (EBIT) με μικρότερες ζημίες €7,2 εκατ. έναντι €14,7 εκατ. το 2023.
Ο Όμιλος συνεχίζει απρόσκοπτα το επενδυτικό του πλάνο στο νέο στόλο έχοντας παραλάβει 7 νέα αεροσκάφη σε σχέση με το Μάρτιο του 2023 ενώ έχει προβεί και σε επέκταση λειτουργικών μισθώσεων φθάνοντας συνολικά τα 79 αεροσκάφη, με αποτέλεσμα το κονδύλι των αποσβέσεων να έχει αυξηθεί κατά 19% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Παρά τη βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας οι ζημίες μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε €21,0 εκατ. από ζημίες €14,4 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2023, λόγω της αρνητικής μεταβολής στην ισοτιμία του δολαρίου από την αρχή του έτους που επηρεάζει την αποτίμηση των μελλοντικών ροών των μισθώσεων αεροσκαφών.
Κατά το πρώτο τρίμηνο 2024 ο Όμιλος της AEGEAN εμφάνισε ισχυρές καθαρές ταμειακές ροές €188,6 εκατ., απόρροια και των υψηλών προ-πωλήσεων για τη θερινή περίοδο, με αποτέλεσμα τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις να διαμορφωθούν σε €729 εκατ. την 31.03.2024 μετά και την εξαγορά των Τίτλων Κτήσης Μετοχών (Warrants) και την καταβολή της Αγοραίας Αξίας ύψους €85,4 εκατ. την 02.01.2024».
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr