Η πτώση αυτή της αξίας των πλοίων- που μετράται μεταξύ άλλων και με τον Baltic Dry Index- υποδεικνύει ότι οι προοπτικές δεν είναι ευοίωνες
Διαχειριστές κεφαλαίων θεωρούν μαλιστα ότι μπορούν να επιτύχουν αποδόσεις της τάξης του 20% αν αγοράσουν πλοία σε χαμηλές τιμές κερδίζοντας από τα ναύλα αλλά και από το αρμπιτράζ στα παράγωγα. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πλοίων που κάποτε άξιζαν 90 εκατ. δολάρια και καθώς είναι μοχλευμένα κατά 80%, η αξία τους έχει υποχωρήσει στα 30 εκατ. δολάρια.
Οι τράπεζες από την άλλη, χρησιμοποιούν τα ψιλά γράμματα στα συμβόλαιά τους για να αποφύγουν περαιτέρω χρηματοδοτήσεις, αφήνοντας ναυπηγεία και ιδιοκτήτες να βγάλουν μόνοι τους το φίδι από την τρύπα. Η απόσυρση πλοίων από την αγορά για scrap αναμένεται να δώσει μια ώθηση στην αγορά μεσοπρόθεσμα, αλλά σε βραχυπρόθεσμη βάση οι προοπτικές είναι θετικές.
Σύμφωνα πάντως με αναλυτές, αν η αξία των πλοίων υποχωρήσει κάτω από συγκεκριμένα επίπεδα, οι τράπεζες θα δουν νέο κύκλο ζημιών, καθώς οι ναυτιλιακές θα «σπάσουν» τα συμβόλαια. Οι κατασχέσεις πλοίων δεν λύνουν το πρόβλημα. Το καλοκαίρι οι τράπεζες κατέσχεσαν το στόλο, αποτελούμενο από 70 πλοία, της Eastwind Maritime. Μια τράπεζα που έχει στην κατοχή της 6 πλοία, καταγράφει ζημιές, καθώς η υφιστάμενη αξία των πλοίων είναι 22.7 εκατ. δολάρια ενώ το συνολικό κόστος των δανείων αγγίζει τα 54,7 εκατ. δολάρια.
Πρόσφατα επίσης τράπεζες προχώρησαν στην κατάσχεση στόλου 6 φορτηγών πλοίων ρωσικής εταιρίας, λόγω ανεξόφλητων δανείων ύψους 20 εκατ. δολαρίων και τέθηκαν προς πλειστηριασμό.
Ο επικεφαλής της DVB Bank κ. Dagfinn Lunde επισήμανε ότι η αγορά φορτηγών βρίσκεται σε αρνητική φάση, με το 10% του παγκόσμιου στόλου κοντέινερ να βρίσκεται εκτός αγοράς, λόγω υπερπροσφοράς πλοίων. Πρόσθεσε επίσης ότι οι πλοιοκτήτες δεν τηρούν τις συμβατικές δανειακές τους υποχρεώσεις. «Ανοίγουν την πόρτα και φέυγοντας λένε «κάντε μου μήνυση. Δεν μπορώ να πληρώσω¨, Αυτή η στάση δεν ενδείκνυται για την εξεύερεση λύσης, σημειώνει ο ίδιος.
Ο κ. Morten Arntzen, διευθύνων σύμβουλος της Overseas Shipholding Group, επισήμανε ακόμη ότι η ναυτιλία αντιμετωπίζει μεγάλη δυσκολία χρηματοδότησης, ενώ ακόμη και πλοιοκτήτες που είναι καλά κεφαλαιοποιημένοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr