Η τροπολογία του υπουργείου Οικονομικών η οποία θα κατατεθεί αύριο είναι προφανές ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση καθώς θέτει προσδιορισμούς στην χρήση των 4 δις ευρώ. Τα κεφάλαια θα πρέπει να διατεθούν για την χρηματοδότηση της οικονομίας και όχι για την στήριξη τωνμετοχών των τραπεζών.
Ούτως η άλλως το μέτρο των επαναγορών ιδίων μετοχών έχει εκ των πραγμάτων κριθεί αναποτελεσματικό καθώς οι τράπεζες μέχρι τώρα εμφανίζουν λογιστικές υποαξίες πάνω από 250 εκατ ευρώ. Ταυτόχρονα η πρόταση οι τράπεζες να διανείμουν για τα κέρδη του 2008 μετοχές και όχι μετρητάδιευκολύνει πλήρως τις διοικήσειςοι οποίες εμφανίζονταν προβληματισμένες για το αν έπρεπε ή όχι να διανείμουν μέρισμα. Οι τραπεζίτες ήθελαν να βρεθεί φόρμουλα ώστε καιτους μετόχουςτους να ικανοποιήσουν και τα κέρδη να τα κρατήσουν στο εσωτερικό τους.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι χρειάσθηκε τοπολογία καθώς ο νόμος ορίζει ότι:
1) οι επανεπενδύσεις μερισμάτων δεν μπορούννα είναι υποχρεωτικές για το σύνολο του μερίσματος.
2)Δεν είναι σαφές αν η διανομή μετοχών σημαίνει και επανεπένδυση.
Επίσης έχει προσδιοριστεί ότι η τροπολογία αφορά την χρήση 2008, παρότι οι τράπεζες έκαναν χρήση του σκέλους κεφαλαιακής ενίσχυσης το 2009.
Το θέμα με τα μερίσματα των τραπεζών βρίσκεται στο επίκεντρο και το Reporter.gr νωρίτερα σήμερα σημείωνε::
«Η ΤτΕ θα αντιμετώπιζε πολύ θετικά το ενδεχόμενο οι τράπεζες να μην διανείμουν μερίσματα αναφέρουν ορισμένες πηγές. Ταυτόχρονα και το δημόσιο παρ' ότι μπορεί να χάσει έως και 130 εκατ ευρώ από τον φόρο επί των μερισμάτων αντιμετωπίζει θετικά την μη διανομή. Το ελληνικό δημόσιο λαμβάνει μέρισμα άμεσα από τις συμμετοχές και έμμεσα από την φορολόγηση με 10% του μερίσματος θα έχει όφελος περί τα 130 εκατ.
Όμως από τις προνομιούχες μετοχές η ετήσια απόδοση που θα καρπούται το ελληνικό δημόσιο θα αγγίζει τα 400 εκατ ευρώ και θα αναπληρώσει τις όποιες απώλειες υπάρξουν απόμια ενδεχόμενη μη διανομή κερδών από μέρους των τραπεζών. Το μέρισμα ή διανομή κερδών αποτελεί μια επιβράβευση στον μέτοχο που διακρατά ή επενδύει σε μετοχές.
Ωστόσο την τρέχουσα συγκυρία εν μέσω μιας πολύπλευρης και πρωτόγνωρης κρίσης , στόχος θα πρέπει είναι η διασφάλιση του ισολογισμού και η ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια. Το πρώτιστο μέλημα των διοικήσεων θα πρέπει να είναι η θωράκιση των στοιχείων ενεργητικού και παθητικού και γενικότερα της εικόνας των τραπεζών. Είναι προφανές ότι οι διοικήσεις αμφιταλαντεύονται να διανείμουν μέρισμα ή να μην διανείμουν.
Αν διανείμουν να είναι ικανοποιητικό δηλαδή να εξαντλήσουν το όριο που θέτει ο νόμος δηλαδή διάθεση του 35% των κερδών της μητρικής ή να είναι συμβολικού χαρακτήρα; Διαφαίνεται ότι όσες τράπεζες επιλέξουν να διανείμουν μέρισμα θα το πράξουν μέσω μιας συμβολικής κίνησης.
Δηλαδή θα μοιράσουν πολύ μικρό μέρος των κερδών τους καθώς στόχος είναι να αποθεματοποιήσουν τα κέρδη ενισχύοντας έτσι τα ίδια κεφάλαια. Στο παρελθόν περίπου το 45% με 50% των κερδών διανεμόταν και το υπόλοιπο 50% κατέληγε στα αποθεματικά τα οποία με την σειρά τους ενίσχυαν τα ίδια κεφάλαια.
Επίσης και με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα οι τράπεζες δεν θα εξαντλήσουν το ανώτατο όριο που ορίζει ο νόμος δηλαδή έως και το 35% των κερδών της μητρικής αλλά θα περιοριστούν στην διανομή του 20% με 25% των κερδών. Οι τράπεζες που εξετάζουν να μην διανείμουν τα κέρδη τους στηρίζονται στο ορθό επιχείρημα ότι προέχει η θωράκιση του ισολογισμού. Εν μέσω μιας κρίσης , όταν μάλιστα οι Έλληνες φορολογούμενοι πολίτες έχουν χρηματοδοτήσει μέσω του πακέτου των 28 δις ευρώ τις τράπεζες και την οικονομία είναι προφανές η διανομή κερδών θα πρέπει να αποτελεί την τελευταία εναλλακτική λύση των διοικήσεων.
Ο μέτοχος και ορθά από την πλευρά του ζητά υψηλό μέρισμα και μερισματική απόδοση ωστόσο τι είναι προτιμότερο όπως αναφέρει κορυφαία τραπεζική πηγή «μια χρονιά να μην διανεμηθεί μέρισμα αλλά να ξέρει ο μέτοχος ότι η τράπεζα είναι διασφαλισμένη ή να λάβει ένα υψηλό μέρισμα αλλά υποθηκεύοντας τις κεφαλαιακές δυνατότητες της;»
Βέβαια στη
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr