Πέραν των τακτικών ελιγμών είναι προφανές ότι τελικά λιγότερες τράπεζες από τις αναμενόμενες θα κάνουν χρήση των μέτρων της κυβέρνησης για την οικονομική στήριξη του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Οι λόγοι που οδηγούν τις διοικήσεις να επαναξιολογούν την στάση τους είναι κατά βάση 4
1)Σε μια περίοδο όπου τα χρηματιστήρια ανακάμπτουν και που οι τράπεζες εμφανίζουν ισορροπημένους ισολογισμούς η συμμετοχή ενέχει ρίσκο κυρίως ως προς την αντίδραση της επενδυτικής κοινότητας.
2)Ο διορισμός στο ΔΣ εκπροσώπου του δημοσίου ο οποίος θα έχει και δικαίωμα αρνησικυρίαςστις αποδοχές των τραπεζιτών λειτουργεί άκρως αρνητικά.
3)Η στάση της Marfin και της Εθνικής έχουν περιπλέξει τα δεδομένα για τις άλλες τράπεζες.
4)ΟΑ.Βγενόπουλος της Marfin ο οποίος προσπαθεί με κάθε τρόπο να περάσει το μήνυμα ότι τα μέτρα αυτά είναι άδικα καθώς θέλουν να προστατεύσουν τους μεγαλομετόχους των τραπεζών ενώ ζητά και την απόσυρση των μέτρων.
Οι παράγοντες αυτοί θολώνουν το τοπίο καιείναι προφανές ότι τελικά δεν θα κάνουν χρήση των μέτρων όλες οι τράπεζες. Η Marfin δεν θα κάνει χρήση των μέτρων , η Εθνική και η Πειραιώς αναφέρουν εμμέσως ότι δεν έχουν ανάγκη οικονομικής ενίσχυσης ενώ οι υπόλοιπες τράπεζες μελετούν υπό διαφορετικό πρίσμα πλέον τα νέα δεδομένα. Μόνο η διοίκηση του ΤΤ έχει δηλώσει ότι θα κάνει χρήση των μέτρων της κυβέρνησης ενώ η Emporiki ως θυγατρική της Credit Agricole θα κάνει χρήση των μέτρων του γαλλικού δημοσίου. Η ΑΤΕ επίσης δεν έχει ανακοινώσει τα σχέδια της αν και η συμμετοχή της μπορεί να θεωρηθεί εύλογη αφού το δημόσιο είναι ο βασικός μέτοχος. Ανοικτή είναι η συμμετοχή της Eurobank και της Alpha.
Παρ΄ ότι οι τράπεζες έχουν προθεσμία έως την 1η Φεβρουαρίου του 2009 για να δηλώσουν συμμετοχή στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης της κυβέρνησης οι τράπεζες θα μπορούσαν να δανεισθούν με βάση τα μερίδια αγοράς αλλά και τις ανάγκες ρευστότητας που έχουν οι τράπεζες αλλά καιτην αποδεδειγμένη τρέχουσα κατάσταση τους. Συνολικά στα δάνεια τα μερίδια αγοράς διαμορφώνονται σε Εθνική 19% άρα επί συνόλου 23 δις ευρώ χορηγούμενης ρευστότητας από το δημόσιο μπορεί να πάρει έως και4,5δις ευρώ.
Η προσέγγιση αυτή είναι θεωρητική καθώς απαιτεί δύο προϋποθέσεις 1) την συμμετοχή και 2) την άντληση όλου του χορηγούμενου ποσού από κάθε τράπεζα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι λόγω της μη συμμετοχής των κυπριακών τραπεζών και της Emporiki ενδέχεται να αυξηθούν κατ΄ αναλογία η ρευστότητα και τα κεφάλαια που δυνητικά θα λάβουν οι τράπεζες.
Η Eurobank με μερίδιο αγοράς στα δάνεια 17% μπορεί να πάρει έως 4 δις ευρώ ρευστότητα.Η Alpha bank με μερίδιο αγοράς 16,5% έως και3,8 δις ευρώ η Πειραιώς με μερίδιο 13,5%έως και3,2 δις ευρώ ρευστότητα ΗΑΤΕ με 7,5% μερίδιο αγοράς θα μπορούσε να λάβει έως και 1,7 δις ευρώ. Αντίστοιχα τα μερίδια αγοράς στις καταθέσεις διαμορφώνονται σε 25% για την Εθνική, 21% για την Eurobank, 12,5% για την Alpha , 10,8% για την Πειραιώς 8,5% για την Emporiki και 9,6% για την ΑΤΕ Bank.
Όσον αφορά τις κεφαλαιακές ενισχύσεις οι παραδοχές που θα ληφθούν υπόψη κατά την διαδικασία κατανομής έως και 5 δις ευρώ θα είναι το ενεργητικό της κάθε τράπεζας , τα μερίδια αγοράς , τα ίδια κεφάλαια και ορισμένα stress test .
Με βάση αυτά τα δεδομένα η Εθνική θα μπορούσε να ενισχύσει τα κεφάλαια της μέσω του δημοσίου μεταξύ 1,2 με 1,3δις ευρώ η Eurobank έως 1 δις ευρώ η Alphaμεταξύ 800 και 900εκατ ευρώ η Πειραιώς έως και 750 εκατ ευρώ η ΑΤΕ μεταξύ 350 και 450 εκατ ευρώτο ΤΤ μεταξύ 250 με 300 εκατ ευρώ κ.α. και οι υπόλοιποι έως 1,2 δις ευρώ.
Π. Λεωτσάκος
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr