Μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της πλέον ιστορικής εταιρείας του Υπερταμείου ανακοίνωσε την είσοδο ιδιωτών στη διαδικασία αναβάθμισης του δικτύου καταστημάτων τους προωθούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, την αξιοποίηση το δικτύου για την παροχή υπηρεσίας σε τρίτους παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών, την αξιοποίηση των ακινήτων που διαθέτει η εταιρεία με αξίας άνω των 140 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ Γ. Σκλήκας αναφέρθηκε στο νέο στρατηγικό πλάνο του ομίλου ανακοίνωσε ότι την 1η Οκτωβρίου ολοκληρώνεται η συγχώνευση με τα ΕΛΤΑ Courier και πλέον οι ταχυμεταφορές θα αποτελούν υπηρεσία των ΕΛΤΑ.
Το πλάνο εξοικονόμησης
Όπως ανέφερε η διοίκηση το 2023 ήταν μια κομβική περίοδος για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία καθώς χαρτογραφήθηκαν ευκαιρίες και αδυναμίες, αναγνωρίστηκαν οι βασικοί παράγοντες ανταγωνιστικότητας, διαμορφώθηκε νέο επιχειρησιακό σχέδιο και έγινε η εκκίνηση των διαδικασιών της αναδιοργάνωσης για τη μετατροπή τους σε σύγχρονο και ανταγωνιστικό παίκτη της αγοράς.
Μάλιστα ο Διευθύνων Σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, ανέφερε : «Από το 2023 τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης, με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών, τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων & υπηρεσιών, την ανάδειξή τους σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στη ΝΑ Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια. Πιστεύουμε ότι είναι μια επιχείρηση που μπορεί να ανακάμψει και να αναδειχθεί σε βασικό πρωταγωνιστή της μεσαίας οικονομίας, προσφέροντας ένα νέο ευρύτερο δίκτυο με ολοένα και περισσότερες ψηφιακές λύσεις για ιδιώτες και επιχειρήσεις».
Ήδη με στόχο τη διαρκή βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών και την κερδοφόρο ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, μέσα στο 2023 σχεδιάστηκαν, αποφασίστηκαν και ξεκίνησε η εφαρμογή των παρακάτω:
- Νέο επιχειρησιακό σχέδιο.
- Ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας.
- Σύστημα μόνιμης παρακολούθησης όλων των εταιρικών στόχων.
- Διακοπή της ζημιογόνου εμπορικής λειτουργίας της ΕΛΤΑ Eνέργεια.
- Μερική στελέχωση διοικητικών θέσεων, δεδομένων των περιορισμών του μέχρι τότε κανονιστικού περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο των εξοικονομήσεων προβλέπεται τα ΕΛΤΑ να αφήσουν πέντε κτίρια στην Αττική όπου μέχρι σήμερα στεγάζονται διοικητικές υπηρεσίες και βα μεταφερθούν σε κτίριο στα Κάτω Πατήσια που θα νοικιάσει ο όμιλος. Από αυτή την κίνηση τα ΕΛΤΑ, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, θα υπάρξει εξοικονόμηση 200.000 ευρώ καθώς θα μειωθούν οι δαπάνες συντήρησης των κτιρίων αυτών. Τα πέντε ακίνητα που απελευθερώνονται, ανάμεσα και το κτίριο στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Απελλού, θα δοθούν προς αξιοποίηση.
Σε οργανωτικό επίπεδο, ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα και η έναρξη της σταδιακής μετάβασης στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής. Η νέα στρατηγική της εταιρείας εστιάζει στην πύκνωση των σημείων εξυπηρέτησης, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φυσικών καταστημάτων. Παρά το γεγονός ότι οι δείκτες εξυπηρέτησης – παραπόνων που δημοσιεύονται από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) δείχνουν ότι η εξυπηρέτηση των ΕΛΤΑ συγκαταλέγεται μεταξύ των υψηλότερων επιδόσεων της αγοράς, είναι επίσης αληθές ότι το συνολικό επίπεδο εξυπηρέτησης, λόγω περιορισμών γεωμορφολογίας και σχετικού κόστους, έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, κάτι που αποτελεί κεντρικό πυρήνα του στρατηγικού σχεδίου ΕΛΤΑ, προς όφελος του συνόλου της αγοράς.
Υπηρεσίες σε τρίτους
Παράλληλα όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος στο πλάνο είναι και η ανάπτυξη συνεργιών με τρίτους, outsourcing υπηρεσίες, νέα προϊόντα, ενίσχυση του ήδη εκτεταμένου δικτύου και τοποθέτηση boxes. «Ξεκινάμε ένα μεγάλο έργο ανάθεσης σε τρίτους για τις οικονομικές μας λειτουργίες, τις τεχνολογικές υπηρεσίες (IT) και τη μίσθωση οχημάτων. Ακολουθώντας επιτυχημένα μοντέλα από διεθνείς οργανισμούς, όπως στον Καναδά, την Ιρλανδία και τη Γερμανία, επιδιώκουμε να ανοίξουμε το δίκτυό μας σε εξωτερικούς παρόχους με συμφέροντα οικονομικά κίνητρα, λειτουργώντας με ένα μοντέλο παρόμοιο με αυτό του ΔΕΔΔΗΕ», ανέφερε ο κ. Σκλήκας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι νταλίκες που είχαν στη διάθεσή τους τα ΕΛΤΑ, με δεκαετίες χρήσης και εκατομμύρια χιλιόμετρα, όπως και ο παλαιωμένος στόλος τους. Με το νέο μοντέλο λειτουργίας, το κόστος μίσθωσης θα μειωθεί σημαντικά, ενώ η συντήρηση θα γίνεται πιο αποτελεσματικά. Έως τον Οκτώβριο, αναμένεται η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την προμήθεια 242 οχημάτων μέσω leasing, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την αγροτική διανομή. Ο κ. Σκλήκας τόνισε «Παρά-έχουμε εγκαταστάσεις, παρα-έχουμε εξοπλισμό πολύ μεγαλύτερο από τις πραγματικές τους ανάγκες. Προχωράμε σε συνέργειες μέσα από τις οποίες μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι».
Οι ζημιές
Στα αποτελέσματα λειτουργίας, μα βάση τη διοίκηση, οι ζημίες περιορίστηκαν σημαντικά σαν αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης μεγάλου όγκου επιβαρυντικών εξαιρετικών γεγονότων από προηγούμενες χρήσεις, του οφέλους από τη διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας της ΕΛΤΑ Ενέργεια και της έναρξης του πλάνου μετασχηματισμού.
Πιο συγκεκριμένα, η λογιστικοποίηση εξαιρετικών γεγονότων προηγούμενων περιόδων, επισφαλειών και άλλων αρνητικών παραγόντων, καλύφθηκε οριακά από τη διακοπή λειτουργίας της ΕΛΤΑ Ενέργεια και του σημαντικού οφέλους που αυτό είχε στη μείωση κόστους πωληθέντων. Ενδεικτικά, τα εξαιρετικά γεγονότα που επιβάρυναν τα αποτελέσματα του 2023 περιλαμβάνουν τις αναγκαίες επενδύσεις για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, τις τιμολογήσεις συμβουλευτικών δραστηριοτήτων χρήσης 2022, τη διακοπή της εμπορικής δραστηριότητας της ΕΛΤΑ Ενέργεια με τις επακόλουθες επισφάλειες και διαφορές τιμολογήσεων, και τη διαγραφή προβλέψεων αποζημίωσης της Καθολικής Υπηρεσίας των προηγούμενων χρήσεων.
Αν και δεν αφορά τη χρήση 2023, συμπληρωματικά αναφέρεται ότι, τον Φεβρουάριο του 2024, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα επέβαλλε πρόστιμο ύψους 2,995 εκ. ευρώ στα ΕΛΤΑ για την κυβερνοεπίθεση του 2022 για τα οποία η Εταιρεία είχε αναγνωρίσει πρόβλεψη ποσού 3 εκ. ευρώ ήδη στη χρήση 2022. Τα ΕΛΤΑ άσκησαν ένδικα μέσα κατά της απόφασης και στις 24 Ιουλίου 2024 εκδόθηκε προσωρινή αναστολή εκτέλεσης μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης του ΣτΕ στο αίτημα της αναστολής.
Το δίκτυο
Απαντώντας σε ερωτήσεις για το δίκτυο του ομίλου είπε ότι σήμερα υπάρχουν περίπου 1.000 καταστήματα ενώ το τριετές πλάνο είναι να ανέλθουν σε 1.600, με νέα καταστήματα ή σημεία εξυπηρέτησης να στήνονται σε συνεργασία με ιδιώτες. Ο κ. Σκλήκας διευκρίνισε ότι η συνεργασία με ιδιώτες για τα νέα σημεία εξυπηρέτησης δεν θα είναι μόνο franchising, χωρίς ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Ωστόσο είπε ότι από τα 1.000 καταστήματα σήμερα τα περισσότερα είναι κατασκευασμένα από το 1990 και κατά συνέπεια χρήζουν αναβάθμισης, επένδυση που θα αναλάβουν και πάλι ιδιώτες με στόχο περίπου 100 να μείνουν, τελικά, στα … «χέρια» των ΕΛΤΑ.
Ακίνητα
Παράλληλα ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ τοπνισε θα δοθεί προτεραιότητα στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και στη μείωση του κόστους συντήρησης κτιρίων. Όπως είπε ο κ. Σκλήκας ήδη έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός και αναμένεται να υπάρξει σύντομα ανάδοχος ο οποίος θα αναλάβει να κάνει καταγραφή των ακινήτων και έκθεση αξιοποίησης για το κάθε ακίνητο ξεχωριστά. Κατόπιν θα αναζητηθεί ανάδοχος για κάθε αξιοποιήσιμο ακίνητο.
Αποτελέσματα
Συνοπτικά, η οικονομική πορεία του Ομίλου που αποτυπώνεται στις Ενοποιημένες Οικονομικές Καταστάσεις του 2023, διαμορφώθηκε ως εξής:
Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του 2023 ανήλθε σε ενοποιημένο επίπεδο στο ποσό των 243.285 χιλ. ευρώ έναντι 249.765 χιλ. ευρώ το 2022, παρουσιάζοντας μείωση 3%. Ο Κύκλος Εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της μητρικής Εταιρείας ανήλθε σε 188.069 χιλ. ευρώ έναντι 197.950 χιλ. ευρώ το 2022, μειωμένος κατά 5 %, απεικονίζοντας την πτώση του επιστολικού έργου σύμφωνα με τις τάσεις της αγοράς και μειούμενες προβλέψεις Καθολικής Υπηρεσίας σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο. Να σημειωθεί ότι ο Κύκλος Εργασιών αναφέρεται μετά την αφαίρεση των μεγεθών της ΕΛΤΑ Ενέργεια, που είναι και ο μεγαλύτερος παράγοντας μείωσης του συνολικού κύκλου εργασιών σε σχέση με το αντίστοιχο ονομαστικό μέγεθος του Κύκλου Εργασιών στις οικονομικές καταστάσεις 2022. Η ELTA Courier σημείωσε αύξηση τζίρου 6%, σαν αποτέλεσμα αναπροσαρμογής τιμολογιακής πολιτικής και αύξησης πελατολογίου e-commerce.
Το Μικτό Αποτέλεσμα από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθε στο ποσό των κερδών 30.244 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 33.067 χιλ. ευρώ το 2022. Το Μικτό Αποτέλεσμα της μητρικής από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκε σε κέρδη 17.398 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 25.125 χιλ. ευρώ το προηγούμενο έτος, αντικατοπτρίζοντας την επίπτωση της αντίστοιχης μείωσης κύκλου εργασιών.
Τα Αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών και Επενδυτικών αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου ανήλθαν σε κέρδη+15.873 χιλ., ύψους 18.197 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι κερδών 2.324 χιλ. ευρώ το 2022, . Επιπλέον για την μητρική διαμορφώθηκαν σε κέρδη 12.900 χιλ. Ευρώ το 2023 από κέρδη 3.201 χιλ. ευρώ το 2022. Η θετική επίδραση αφορά κατά κύριο λόγο μείωση των εξόδων διοικητικής λειτουργίας, έσοδααναπροσαρμογής της αποτίμησης ακινήτων, ενώ η αρνητική αφορά έξοδα προηγούμενων χρήσεων (one offs) και αναθεωρήσεις προηγούμενων ετών της Καθολικής Υπηρεσίας.
Τα Αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου διαμορφώθηκαν + 10,962 χιλ., σε ζημίες ύψους 6.903 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι ζημιών 17.865 χιλ. ευρώ το 2022. Τα αποτελέσματα προ φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες ύψους 9.911 χιλ. Ευρώ το 2023 έναντι ζημιών 14.799 χιλ. ευρώ το 2022. Η θετική επίδραση αφορά κατά κύριο λόγο έσοδα αναπροσαρμογής της αποτίμησης ακινήτων, ενώ η αρνητική αφορά έξοδα προηγούμενων χρήσεων (one offs) και αναθεωρήσεις προηγούμενων ετών της Καθολικής Υπηρεσίας. Επιπρόσθετα η αύξηση των επιτοκίων οδήγησε σε μια περαιτέρω επιβάρυνση. Τα Αποτελέσματα μετά φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε ζημίες ύψους 10.173 χιλ. ευρώ έναντι ζημιών 26.794 χιλ. ευρώ το 2022. Τα αποτελέσματα μετά φόρων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες ύψους 12.788 χιλ. ευρώ έναντι ζημιών 23.764 χιλ. ευρώ το 2022. Θετική η επίδραση στον φόρο εισοδήματος που προέρχεται από μικρότερο αναβαλλόμενο φορολογικό έξοδο σε σχέση με το 2022.
Το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Ομίλου ανήλθε αρνητικό (σε 132.092 χιλ. ευρώ), γεγονός το οποίο οφείλεται κατά κύριο λόγο στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της Εθελούσιας Εξόδου του προσωπικού, το 2021, ύψους 112.233 χιλ. ευρώ. Ωστόσο, το νέο πλάνο μετασχηματισμού αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιστροφή των ΕΛΤΑ σε θετικά Ίδια Κεφάλαια και στην ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους.
Με αφορμή τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων έτους 2023,
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr