Εκσυγχρονίζοντας παραγωγικές λειτουργίες και δομές που έχουν σχεδιαστεί 30 χρόνια πριν και δεν έχουν επικαιροποιηθεί έκτοτε, η διοίκηση μετατρέπει σταδιακά τα ΕΛΤΑ από ένα δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική δύναμη ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα και το «παράδειγμα» της αγοράς. «Από τον Ιούλιο παράγουμε μηνιαία reports για τις επιδόσεις μας. Σε επίπεδο λειτουργίας είμαστε καλύτερα. Οικονομικά είμαστε στους στόχους μας, ενώ παράλληλα έχει μειωθεί η απαίτηση σε εξωτερικούς εργαζόμενους-συνεργάτες κατά τουλάχιστον 200 άτομα», ανέφερε ο κ. Σκλήκας.
Κάνοντας έναν μίνι απολογισμό των όσων έχουν επιτευχθεί το τελευταίο διάστημα, ο CEO των ΕΛΤΑ δήλωσε: «Ενισχύσαμε τους ταχυδρόμους της γειτονιάς με ψηφιακά εργαλεία, ώστε, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, να μπορούν να εισπράττουν αντικαταβολές με κάρτα, να διανέμουν συντάξεις και να εξοφλούν εκ μέρους των πελατών οποιοδήποτε λογαριασμό. Να φέρνουν, με λίγα λόγια, μία σειρά από σύγχρονες υπηρεσίες στην πόρτα των πελατών, διευκολύνοντας την καθημερινότητά τους».
Το επιχειρησιακό πλάνο των ΕΛΤΑ βασίζεται σε τρεις πυλώνες, οι οποίοι έχουν ως εξής:
1) Ανανέωση του στόλου - Απόσυρση οχημάτων ηλικίας άνω των 10 ετών και αντικατάστασή τους με νέα
2) Payback των επενδύσεων σε λιγότερο από 12 μήνες, καθώς πρόκειται για πρωτόλειες κινήσεις οι οποίες δίνουν τεράστιο περιθώριο βελτίωσης (σ.σ. ο κ. Σκλήκας μίλησε για πραγματιστικές επενδύσεις που δεν είναι τεράστια νούμερα - 2 εκατ. ευρώ φέτος και 2,5 εκατ. ευρώ το 2024)
3) Απολογισμός των δομών ενδιάμεσων κόμβων διαλογής-διανομής, μεγαλύτερη ταχύτητα εξυπηρέτησης και μικρότερο κόστος
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ δίνει επίσης προτεραιότητα στο διευρυμένο ωράριο, με τη λογική ότι οι εργαζόμενοι πελάτες προτιμούν να επισκέπτονται τα ταχυδρομεία κυρίως τις απογευματινές ώρες. Σε αυτό το πλαίσιο, αναβαθμίστηκε η λειτουργία έξι κεντρικών καταστημάτων σε Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα με την εφαρμογή διευρυμένου ωραρίου και την κάλυψη κενών στη στελέχωση, ενώ μέσα στο Νοέμβριο σχεδιάζεται η ενίσχυση άλλων 8 καταστημάτων στην περιφέρεια και συγκεκριμένα σε Λάρισα, Τρίκαλα, Καλαμάτα, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, Ηράκλειο και Χανιά Κρήτης, Ιωάννινα και Καβάλα.
Το παράδοξο με την στελέχωση - Τα επόμενα «βήματα»
Εντύπωση προκάλεσε ο χαρακτηρισμός του κ. Σκλήκα για τα ΕΛΤΑ, κάνοντας λόγο για έναν πολυπληθή οργανισμό, τον οποίο «μετατρέπουμε από μειονέκτημα σε πλεονέκτημα» και η ταυτόχρονη διαπίστωση ότι τα ΕΛΤΑ είναι… πολύ χαμηλά στελεχωμένα. Ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού διευκρίνισε πως τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν μεγάλη βάση, αλλά υπολείπονται υψηλόβαθμων στελεχών. Πρόκειται για μία «τηγανίτα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σκλήκας. Συνεχίζοντας την αλληγορία του, εξήγησε πως στόχος είναι να φτιαχτεί μία «πυραμίδα» η οποία θα αξιοποιήσει σωστά την «τηγανίτα», θέτοντας δηλαδή σε προτεραιότητα την ορθότερη στελέχωση.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του και αναφερόμενος στην αναδιοργάνωση του δικτύου των ΕΛΤΑ σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, έκανε λόγο για ενοποίηση υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων, μείωση του λειτουργικού κόστους, καλύτερη στελέχωση καταστημάτων και καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ. «Έκλεισαν καταστήματα με ελάχιστα έσοδα ανά έτος και ταυτόχρονα τεράστιο κόστος», τόνισε.
Σε επόμενη φάση, εντός του 2024, στόχος της διοίκησης είναι να επεκτείνει την παρουσία των ΕΛΤΑ πέραν του φυσικού δικτύου, δημιουργώντας νέα σημεία εξυπηρέτησης βάσει των αναγκών κάθε περιοχής, με καταστήματα franchise και εναλλακτικά δίκτυα last mile, PUDOs και shop in shop σε συνεργασία με χώρους καταστημάτων, καθώς και περισσότερα σημεία παραλαβής αντικειμένων «ΕΛΤΑ PostBox».
Μεταξύ των καινοτομιών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του οργανισμού, συγκαταλέγεται η ανασύσταση του δικτύου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ, με στόχο τη δημιουργία δυο ισχυρών κεντρικών κόμβων διαλογής στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη καθώς και τοπικών σημείων διαμετακόμισης που καλύπτουν όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη μεταφερθεί η διαλογή Κρήτης και άλλων νησιών από το Διαμετακομιστικό Κέντρο Πειραιά στο Κέντρο Διαλογής της Αττικής, όπου ενισχύθηκε σημαντικά η επένδυση σε ρομποτικά συστήματα διαλογής.
Με αφορμή την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκαν τα ΕΛΤΑ τον Μάρτιο του 2022, ο κ. Σκλήκας μίλησε για την ενίσχυση των ψηφιακών συστημάτων και υπηρεσιών. «Έχουμε λάβει μέτρα προστασίας για τη διασφάλιση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου κυβερνοασφάλειας και τη θωράκιση των υποδομών μας, με αυξημένο το αίσθημα ευθύνης που απαιτεί η εποχή μας», είπε.
Μπαίνουν τα drones στο «παιχνίδι» των μεταφορών
Ο κ. Σκλήκας αναφέρθηκε και στη στρατηγική συμμαχία των ΕΛΤΑ με την πρώτη αεροπορική εταιρεία cargo drone παγκοσμίως, την Dronamics, με την οποία εξετάζουν από κοινού τη δυνατότητα αξιοποίησης cargo drone (απομακρυσμένα χειριζόμενων μικρών αεροπλάνων) για μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων, σε περιοχές απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες από συμβατικές αεροπορικές μεταφορές.
Η Dronamics σχεδιάζει, αναπτύσσει και χειρίζεται cargo drones, που θα παρέχουν middle mile delivery στα Ελληνικά Ταχυδρομεία. Ξεκινώντας με υπηρεσίες εσωτερικής ναυσιπλοΐας που θα συνδέουν την ηπειρωτική χώρα με τα νησιά, οι δύο εταιρείες διερευνούν επίσης την πιθανότητα διεθνούς συνεργασίας για να προσφέρουν υπηρεσίες παράδοσης με cargo drone από την Αθήνα σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η Ελλάδα αποτελεί την αγορά έναρξης των εμπορικών δραστηριοτήτων της Dronamics, που αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους. Η Dronamics στοχεύει να δημιουργήσει αυθημερόν δρομολόγια που θα συνδέουν την Αθήνα με το βορρά καθώς και με τα νησιά στο νότο. Ο γενικός αντιπρόσωπος πωλήσεων και υπηρεσιών της Dronamics για την Ελλάδα είναι η Golden Cargo, πάροχος premium υπηρεσιών logistics, διακίνησης και αποθήκευσης.
Η Dronamics προσφέρει 80% ταχύτερες αποστολές, 50% χαμηλότερο κόστος και 60% λιγότερες εκπομπές CO2 από τις συμβατικές υπηρεσίες, καθιστώντας την ιδανική για χρονικά απαιτητικές παραδόσεις, όπως η αλληλογραφία και τα δέματα. Το τηλεκατευθυνόμενο αεροσκάφος της, Black Swan, που χρειάζεται επιφάνεια προσγείωσης και απογείωσης μόλις 400 μέτρων, αποτελεί μια βιώσιμη λύση για την πρόσβαση σε απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες περιοχές, όπου διαπιστώνεται έλλειψη ή ανεπάρκεια συμβατικών υποδομών αερομεταφορών. Στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότερα από 300 κατοικημένα νησιά, που θα μπορούσαν να ωφεληθούν από μια πιο γρήγορη, οικονομική και οικολογική υπηρεσία αεροπορικών μεταφορών.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr