Ο αναθεωρημένος στόχος του 2,2% για τα προηγμένα βιοκαύσιμα, όπως το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, είναι χαμηλότερος από το 3,5% που συνέστησε στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το 2018.
Όμως, η κατάργηση των λεγόμενων «πολλαπλασιαστών» επέτρεψαν τη διπλή καταμέτρηση των βιοκαυσίμων με βάση τα απόβλητα προς τους στόχους, γεγονός που σημαίνει ότι το ποσοστό των βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς που τροφοδοτούν τις μεταφορές της ΕΕ θα αυξηθεί σε πραγματικούς όρους.
Η ΕΕ χρησιμοποιεί πολλαπλασιαστές για να είναι επωφελής η επιλογή πιο ακριβών αλλά καθαρότερων μέσων παραγωγής ενέργειας. Όμως, όσοι ασκούν κριτική υποστηρίζουν ότι αποκρύπτεται η πραγματικότητα του ενεργειακού του μείγματος.
«Η πρόταση της Επιτροπής για τον τερματισμό της χρήσης των πολλαπλασιαστών είναι καλά νέα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, διότι τελειώνει αυτό που ήταν ουσιαστικά ένα λογιστικό τέχνασμα για να κρύψει τη συνεχή εξάρτηση της ΕΕ από ορυκτά καύσιμα για τις μεταφορές», δήλωσε ο Εμμανουέλ Ντεσπλέχιν, γενικός γραμματέας της εταιρεία ανανεώσιμων αιθανολών ePURE.
«Η χρήση πραγματικών στόχων αντί για εικονικούς στόχους σημαίνει ότι κάθε λίτρο ανανεώσιμου καυσίμου που χρησιμοποιείται, θα αντικαθιστά ένα λίτρο ορυκτού καυσίμου», συμπλήρωσε ο ίδιος.
Η Συμμαχία Προηγμένων Βιοκαυσίμων (LSB), ένας βιομηχανικός φορέας που περιλαμβάνει 11 εταιρείες, ομοίως αποκάλεσε την απόφαση «πραγματική πρόοδο».
«Ο πολλαπλασιαστής είναι κυρίως ένα ωραίο μέσο για τα κράτη μέλη προκειμένου να αναφέρουν στην Επιτροπή ότι “πέτυχαν” την ανανεώσιμη ενέργεια στον στόχο των μεταφορών, αλλά με μόνο το μισό όγκο», σημείωσε ο Ρόμπερτ Βίρχουτ της Enerkem, μιας προηγμένης εταιρείας βιοκαυσίμων.
Η Πράσινη Πλατφόρμα Ενέργειας, μια συλλογή εταιρειών που εμπλέκονται στη βιομηχανία βιοκαυσίμων με βάση τις καλλιέργειες, χαιρέτισε επίσης την εξάλειψη αυτού που αποκαλούσαν «πολλαπλασιαστές που στρεβλώνουν την αγορά».
Αναφερόμενη στην αποκάλυψη της επικαιροποιημένης οδηγίας για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η Επίτροπος Ενέργειας της ΕΕ, Κάντρι Σίμσον, τόνισε ότι η Κομισιόν «απλοποίησε» την προσέγγιση των πολλαπλασιαστών.
«Διατηρούμε πολλαπλασιαστές εκεί που ενισχύουν τους τομείς που είναι δύσκολο να μειωθούν -έτσι τους φέρνουμε στην αεροπορία και τη ναυτιλία- για να βεβαιωθούμε ότι οι προσπάθειες για την απαλλαγή από τον άνθρακα προέρχονται σε αυτούς τους τομείς ως προτεραιότητα», υπογράμμισε.
Σε αντίθεση με τις οδικές μεταφορές, όπου τα ηλεκτρικά οχήματα και τα οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου είναι ήδη δημοφιλή, τα αεροπλάνα και τα πλοία χαμηλών εκπομπών άνθρακα δεν είναι ακόμη έτοιμα για την αγορά. Η Επιτροπή έχει ορίσει εντολές για τη χρήση βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα από απόβλητα και τα ηλεκτροκαύσιμα, για τη μείωση των εκπομπών ενώ η τεχνολογία ωριμάζει.
Ωστόσο, η απόφαση της Κομισιόν να συνεχίσει να εφαρμόζει πολλαπλασιαστή 1,2x για τα βιοκαύσιμα αποβλήτων στη ναυτιλία και την αεροπορία αμφισβητήθηκε από την LSB.
«Αυτός ο πολλαπλασιαστής δεν είχε καμία επίδραση μέχρι σήμερα και δεν χρειάζεται πια, καθώς και σε αυτούς τους δύο τομείς ισχύουν εντολές», δήλωσε ο Βίρχουτ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr