Πλέον η κοινωνία και η πολιτική ηγεσία βρίσκεται ενώπιον ενός διλήμματος. Είτε θα αφήσει τα φοβικά μηνύματα στη μπάντα και θα προχωρήσει σε γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος, είτε θα μείνει σε θέση μόνιμης υστέρησης. Αυτό τόνισε με νόημα κατά την παρουσίαση χτες της έρευνας ο Γενικός Διευθυντής της ΕΕΚΤ, κ. Γιώργος Στεφανόπουλος συμπληρώνοντας: «Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά στην ιστορική ευκαιρία να αξιοποιήσει την τεχνολογική συγκυρία και τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, όπως το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και έναν δυναμικό κλάδο στην αιχμή της τεχνολογικής καινοτομίας, τον κλάδο των κινητών επικοινωνιών» είπε με έμφαση και προσέθεσε ότι «η άμεση και οργανωμένη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή απαιτεί συνεργασία, η οποία θα διασφαλίσει αρχικά τη βιωσιμότητα και τελικά την ανταγωνιστικότητα της Ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας στη δίκαιη ανάπτυξη.»
Καταλύτης ανάπτυξης το 5G
Είναι ενδεικτικό ότι παρουσιάζοντας στην ίδια εκδήλωση γνωμοδότηση «περί της Αρχιτεκτονικής των ∆ικτύων Ασύρματης Πρόσβασης Κινητής Τηλεφωνίας» ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά Αθανάσιος Κανάτας τόνισε ότι «η ανάπτυξη της τεχνολογίας 5G μπορεί να αποτελέσει μοναδικό παράγοντα και πόλο ανάπτυξης και παραγωγής καινοτομίας και η Ελλάδα μόνο οφέλη μπορεί να έχει από μια έγκαιρη υιοθέτησή της. Σε αντιδιαστολή, μια αργή και παθητική υιοθέτηση του 5G μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχει για τη χώρα, καθώς άλλοι (χώρες και κλάδοι) θα έχουν αποκτήσει πολύτιμη εμπειρία όσον αφορά στη γοργή και αποδοτική μετάβασή τους στην Ψηφιακή Οικονομία, τόσο μέσω της έγκαιρης ανάπτυξης νέων υπηρεσιών και περιπτώσεων χρήσης, όσο και μέσω της παραγωγής και εξαγωγής καινοτομίας.»
Data για fecebook κι όχι για επιχειρείν
«Το να μείνει κανείς παθητικός αποδέκτης των εξελίξεων από το εξωτερικό, δεν αποτελεί πλέον μια βιώσιμη εναλλακτική για τη χώρα, καθώς ο κίνδυνος να καθηλωθεί η χώρα μόνιμα σε ουραγό ανάπτυξης και να καταδικαστούν οι διάφορες βιομηχανίες σε μαρασμό καθώς θα αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, είναι όχι μόνο υπαρκτός αλλά και εξαιρετικά πιθανός λόγω του υψηλού disruption που αναμένεται να κορυφωθεί με τη χρήση τεχνολογιών 5G» ανέφερε ο κ. Κανάτας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές ελληνικές επιχειρήσεις στερούνται των δυνατοτήτων που παρέχει η σύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία αφενός σε όρους μείωσης του λειτουργικού κόστους, αφετέρου σε εξωστρέφεια, δυνατότητες οι οποίες θα εκτόξευαν τη σχετική ανταγωνιστική θέση τους ακόμα και σε σύγκριση με τις πολύ μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού στην παγκοσμιοποιημένη αγορά.
Όπως δε καταδείχθηκε κατά την παρουσίαση η χαμηλή κίνηση δεδομένων την Ελλάδα (αν εξαιρέσει κανείς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) αποδεικνύει ότι η χώρα αλλά και οι επιχειρήσεις της υστερούν στο δείκτη δείκτης ψηφιακής ανάπτυξης. Χρειάζεται δε μια επικοινωνιακή στρατηγική αλλά και θεσμικές παρεμβάσεις για να μη χάσουν κυρίως οι επιχειρήσεις αλλά και η χώρα το τραίνο της ανάπτυξης.
ΟΠΑ: 6 προτάσεις για ταχεία ψηφιακή ανάπτυξη
Σε αυτό το πλαίσιο, η μελέτη του ΟΠΑ καταλήγει σε έξι απαραίτητες πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναληφθούν από την Κυβέρνηση για την επιτάχυνση της ψηφιακής ανάπτυξης και το κλείσιμο της ψηφιακής ψαλίδας με την ΕΕ:
1. Απλοποίηση και εφαρμογή του ρυθμιστικού πλαισίου για την επιτάχυνση της αδειοδότησης των ψηφιακών υποδομών
2. Επίλυση των εκκρεμοτήτων για την αναβάθμιση των δικτύων, ώστε να υλοποιηθούν ταχύτερα νέες επενδύσεις
3. Απόδοση φασματικών περιοχών, έτοιμων προς χρήση με την αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών της ΕΕ
4. Άρση της στρέβλωσης του ειδικού τέλους στην Κινητές Επικοινωνίες, καθώς ο καταναλωτής επιβαρύνεται έως 48,8% στον τελικό λογαριασμό, όταν η μέγιστη επιβάρυνση στην ΕΕ είναι 25%
5. Εκστρατεία ενημέρωσης αρμοδίων φορέων και πολιτών για τη σημασία των υποδομών και υπηρεσιών ψηφιακής τεχνολογίας στο πλαίσιο της υλοποίησης της εθνικής ψηφιακής στρατηγικής και
6. Ενίσχυση της ζήτησης με θέσπιση κινήτρων για την υιοθέτηση καινοτόμων κινητών υπηρεσιών από τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, την τοπική αυτοδιοίκηση και τη δημόσια διοίκηση.
€351 εκατ. επενδύσεις το 2016 από τις Κινητές Επικοινωνίες
Ο κλάδος των Κινητών Επικοινωνιών μέσα στην κρίση, όπως αναφέρθηκε, κατόρθωσε όχι μόνο να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά του, να περιορίσει τον τραπεζικό δανεισμό και να αυξήσει τη συνολική παραγωγικότητα +122,7%, αλλά και να σταθεροποιήσει την πτωτική πορεία των εσόδων του το 2016,διαμορφώνοντας τις προοπτικές για αύξησή τους τα επόμενα έτη. Σύμφωνα με την έρευνα, το 2016, τα έσοδα από υπηρεσίες των εταιριών κινητής τηλεφωνίας έφτασαν τα 1,9 δισ. ευρώ, περιορισμένα κατά 1,3% από το 2015. Από την αρχή της οικονομικής κρίσης το 2008 έως το 2016, η πτώση έφτασε το 57% λόγω και της συνεχιζόμενης μείωση των τιμών.
Επιπρόσθετα αναδείχθηκε σε σταθερό επενδυτή της Ελληνικής οικονομίας, επενδύοντας σε νέα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων στο πλαίσιο και της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών. Το 2016 επενδύθηκαν €351 εκατ. στη γεωγραφική και πληθυσμιακή επέκταση των δικτύων 4G, αγγίζοντας το 50% του EBITDA και το 19,7% των συνολικών εσόδων των εταιρειών. Οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών έχουν ανακοινώσει επιπλέον επενδύσεις €2,5 δισ. σε σταθερά και κινητά δίκτυα την τετραετία 2017-2020, ώστε να επιτύχει η Ελλάδα τους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ για την ευρυζωνικότητα.
39% -49% η έμμεση φορολογία-εμπόδιο στη χρήση υπηρεσιών κινητής επικοινωνίας
Αντικίνητρο ωστόσο στην χρήση και στην κάλυψη του κενού σύμφωνα με τη μελέτη είναι η υπερφορολόγηση. Ήδη, περίπου 5 χρόνια χωρίζουν την Ελλάδα αυτή τη στιγμή από την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα, με τη χώρα να κατατάσσεται 26η στα 28 κράτη μέλη στο Δείκτη Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI). Μάλιστα οι μελετητές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, προειδοποιώντας ότι αν δε ληφθούν μέτρα θ συνεχιστεί η διεύρυνση του ψηφιακού χάσματος. Έτσι η συμβολή των Κινητών Επικοινωνιών στο ΑΕΠ θα περιοριστεί μόλις στο 1,25% και στα δημόσια έσοδα μόλις στα €992,9 εκατ. έως το 2021.
Σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα η φορολογία στην Ελλάδα είναι η 2η υψηλότερη στην ΕΕ-28 με τη συνολική φορολογική επιβάρυνση να κυμαίνεται από 39% -49%, συμπεριλαμβανομένων ειδικού τέλους και ΦΠΑ. Χαρακτηριστικό είναι ότι παρά την υψηλή αύξηση στη χρήση δεδομένων το 2016 (58,3%) κυρίως όμως για τα social media κι όχι για τις επιχειρήσεις, η Ελλάδα κατατάσσεται στην προτελευταία θέση στον ΟΟΣΑ, πριν το Μεξικό.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr