Το Ελληνικό εκτείνεται σε μια περιοχή τριπλάσια από το Μονακό, θα μπορούσε να προσθέσει έως και 4,4% στην οικονομία της χώρας και 75.000 θέσεις εργασίας μόλις ολοκληρωθούν τα έργα, σύμφωνα με τον προγραμματισμό.
Αλλά το εγχείρημα – όπως και πολλά νέα έργα κατά μήκος των αθηναϊκών ακτών – εξαρτάται από τις δυνατότητες κινητικότητας που αφήνει η πανδημία. Με τιμές πέρα από τις συνηθισμένες για την Ελλάδα, η χώρα στοιχηματίζει ότι ο ήλιος και η θάλασσα της μπορούν να προσελκύσουν Σουηδούς συνταξιούχους, Σαουδάραβες επιχειρηματίες και ψηφιακούς νομάδες για να επενδύσουν μακριά από τις χώρες τους.
«Ο χάρτης πρόκειται να αλλάξει» δήλωσε στο Bloomberg ο Γιάννης Κωνσταντάτος, δήμαρχος Ελληνικού. «Αυτό θα δώσει μεγάλη ώθηση στην περιοχή -για το εισόδημα, για τις θέσεις εργασίας και για εμάς να διεκδικήσουμε μια θέση στον κόσμο του τουρισμού».
Η τοπική κοινωνία περίμενε πολύ καιρό γι’ αυτό. Το αεροδρόμιο έκλεισε το 2001 και εκτός από τη χρήση του από τους πρόσφυγες μέχρι το 2017, η γη είναι κενή από τότε. Εκτός από τις πολιτικές αντιπαραθέσεις για το ακίνητο, οι επενδύσεις παραγκωνίστηκαν από τις επιπτώσεις της κρίσης χρέους της χώρας το 2010.
Το 2014, μια κοινοπραξία υπό την ηγεσία της Lamda Development SA – ελληνικής εταιρείας ανάπτυξης εμπορικών κέντρων – εξασφάλισε τα δικαιώματα του ακινήτου για 915 εκατ. ευρώ. Μετά από επτά χρόνια γραφειοκρατίας, η επιχείρηση αναμένεται να αναλάβει τελικά τον έλεγχο της έκτασης αργότερα αυτό το μήνα, θέτοντας τους τροχούς σε κίνηση για να ξεκινήσει η κατασκευή.
Ενώ το βήμα θα μπορούσε ακόμα να καθυστερήσει λόγω των προβλημάτων με το καζίνο και των προσφυγών από τους ντόπιους, το θέμα είναι περισσότερο πότε και όχι αν τα συνεργεία κατασκευής θα αρχίσουν τα έργα στο Ελληνικό. Αυτό θα μετατοπίσει την προσοχή στο κατά πόσον το έργο εξακολουθεί να είναι βιώσιμο μετά την πανδημία.
Τα πρώτα σημάδια είναι ελπιδοφόρα. Οι τιμές των ακινήτων στην περιοχή έχουν αρχίσει να αυξάνονται σκαρφαλώνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις πάνω από 7.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο – υπερδιπλάσια από τα προηγούμενα επίπεδα – σύμφωνα με τον Κωνσταντάτο. «Οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι ικανοποιημένοι με την αύξηση των τιμών. Το Νότιο Ελληνικό θα μπορούσε κάλλιστα να είναι η πιο ακριβή περιοχή για αγορά αυτή τη στιγμή».
Σύμφωνα με το Bloomberg, η κυβέρνηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη συνέβαλε στην απεμπλοκή του έργου – το επίκεντρο της ανάπλασης 50 μιλίων ακτογραμμής που εκτείνεται από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο.
Η κυβέρνηση επιθυμεί να προσελκύσει επενδύσεις στη χώρα με φορολογικές ελαφρύνσεις για αλλοδαπούς που είναι πρόθυμοι να μετεγκατασταθούν. Η αντιστροφή της διαρροής εγκεφάλων της χώρας θεωρείται καίριας σημασίας για την αλλαγή της οικονομίας μετά τη δεκαετή κρίση χρέους, η οποία μείωσε την παραγωγή κατά περίπου 25%.
Με το Ελληνικό να πλησιάζει στο τέλος του και άλλοι επενδυτές παρατηρούν και σχεδιάζουν έργα σε μια περιοχή που κυριαρχείται από ένα συνονθύλευμα από γερασμένα και μη ελκυστικά κτίρια.
«Δεν υπάρχουν πολλές πόλεις όπως η Αθήνα που συνδυάζουν έναν τόσο πλούσιο πολιτισμό και κληρονομιά συνυφασμένο με μεγάλες ανέσεις της πόλης και μια ελκυστική παραλιακή ζώνη», δήλωσε ο Παύλος Γκομόπουλος, ανώτερος διευθύνων σύμβουλος της Ελλάδας για την ανάπτυξη ακινήτων Hines. «Από άποψη δυνατοτήτων, η Αθήνα είναι μοναδική».
Κάτω από την ακτή από το Ελληνικό, η Hines και η ευρωπαϊκή επενδυτική πλατφόρμα ακινήτων Henderson Park σχεδιάζουν να κατασκευάσουν 400 κατοικίες σε μια τοποθεσία 71.000 τετραγωνικών μέτρων στο εύπορο προάστιο της Αθήνας στη Βούλα. Λίγο πιο πάνω στην ακτή, ο Όμιλος City 1 έχει ήδη πουλήσει τις 15 μονάδες στο υπερσύγχρονο κτίριο κατοικιών Icon, το οποίο θα έχει θέα στο γκολφ κλαμπ της Γλυφάδας όταν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Αλλά θα χρειαστούν περισσότερα για να μεταμορφωθεί η περιοχή.
«Η λεγόμενη Αθηναϊκή Ριβιέρα δεν είναι και πολύ Ριβιέρα», δήλωσε ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, αρχιτέκτονας της εταιρείας Icon. «Η προκυμαία της Ελλάδας δεν είναι τόσο όμορφη όσο θα μπορούσε να είναι».
Ενώ το Ελληνικό υπόσχεται μια σημαντική ώθηση για την περιοχή, υπάρχει μεγάλη πίεση για να γίνει σωστά. Ο κίνδυνος είναι να καταλήξει σε μια αθηναϊκή εκδοχή της γειτονιάς Barceloneta της Βαρκελώνης, έναν κορεσμένο σύγχρονο θύλακα που βρίσκεται άβολα δίπλα στην υπόλοιπη καταλανική πόλη. Και υπάρχει πιθανή ένταση με τους νεοφερμένους, με τον δήμαρχο του Ελληνικό να επιμένει ότι οι ντόπιοι θα συνεχίσουν να έχουν πρόσβαση στην παραλία.
Λόγω του κορονοϊού «έπρεπε να πατήσουμε φρένο, αλλά το 2022 ελπίζουμε ότι θα αφήσουμε την πανδημία πίσω μας», δήλωσε ο Γιώργος Ηλιάδης, διευθύνων εταίρος της μεσιτικής εταιρείας Algean Property. Καθώς ο κόσμος επανέρχεται σταδιακά στο φυσιολογικό, «θα δούμε πολλούς ανθρώπους να έρχονται για να αγοράσουν ακίνητα στα νότια προάστια της Αθήνας».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr