Βρισκόμαστε λίγες ημέρες πριν την «εκπνοή» του 2020 και δε φαίνεται ακόμη «φως στο τούνελ», παρότι το ανάδοχο επενδυτικό σχήμα ανέμενε την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μέχρι το τέλος του έτους.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης του έργου είχε υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ και της εταιρείας «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο» Α.Ε. (ΘΕΚ ΑΕ), η οποία ελέγχεται κατά 80% από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς και κατά 20% από την Goldair Cargo. Η ΘΕΚ ΑΕ έχει αναλάβει την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο. Η σύμβαση επικυρώθηκε από τη Βουλή το 2018, αλλά δεν έλαβε το «πράσινο φως» από την Κομισιόν, η οποία ήγειρε ερωτήματα για διάφορες παραμέτρους, από το ύψος του τιμήματος μέχρι τους όρους παραχώρησης.
Εκπρόσωπος της Κομισιόν δηλώνει στο Reporter πως συνεχίζονται οι συζητήσεις με τις ελληνικές αρχές, ενώ πηγές από τις Βρυξέλλες μεταφέρουν ότι η αξιολόγηση της Επιτροπής βρίσκεται σε εξέλιξη, χωρίς ακόμη να έχει ληφθεί κάποια απόφαση. Πρόκειται για παρόμοια απάντηση, με αυτήν που είχε λάβει το Reporter, κατόπιν σχετικού ερωτήματος που είχε απευθύνει τον περασμένο Σεπτέμβριο. Την ίδια ώρα πηγές κοντά στο επενδυτικό σχήμα σημειώνουν, επίσης, ότι δεν υπάρχει καμία περαιτέρω εξέλιξη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην όγδοη αξιολόγηση της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία, η οποία εκδόθηκε το Νοέμβριο, δε γίνεται καμία απολύτως αναφορά στο project του Θριασίου. Σημειώνεται ότι κατά την προηγούμενη αξιολόγηση του Σεπτεμβρίου, η Κομισιόν είχε κάνει λόγο για «πρόοδο» στις διαδικασίες, ενώ είχε γνωστοποιήσει ότι έχουν ζητηθεί από την ελληνική κυβέρνηση «διορθωτικά μέτρα, τα οποία οι αρχές σκοπεύουν να υλοποιήσουν μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου του 2020». Παράλληλα, η Επιτροπή είχε τονίσει ότι «έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για οικονομικές διορθώσεις, σχετικά με το έργο». Οι αλλαγές που ζητά η Κομισιόν ενδέχεται να οδηγήσουν τη σύμβαση ξανά προς κύρωση στη Βουλή, με αποτέλεσμα περαιτέρω καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της επένδυσης, η οποία αποτιμάται περίπου στα 150 εκατ. ευρώ.
Φυσικά, όσο καθυστερεί η επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα σε Βρυξέλλες και Αθήνα, η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων άνω των 200 εκατ. ευρώ. Αυτό, διότι η Κομισιόν είχε θέσει ως όρο στον ΟΣΕ την παραχώρηση του εμπορευματικού κέντρου σε ιδιώτες για τη χρηματοδότηση της ευρύτερης έκτασης του Θριασίου.
Την απογοήτευσή του για την τροπή που έχει πάρει η διαγωνιστική διαδικασία εξέφρασε πρόσφατα o εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Goldair, Καλλίνικος Καλλίνικος. Στη διάρκεια ψηφιακού συνεδρίου του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, είχε υπογραμμίσει ότι παρότι το επενδυτικό σχήμα έχει επιλεγεί ως ανάδοχος από το 2016, «ακόμη περιμένουμε την Επιτροπή Ανταγωνισμού να αποφανθεί εάν υπάρχει ή όχι κρατική ενίσχυση». «Ο μεγαλύτερος εχθρός μας είναι ο χρόνος για μια επένδυση που περιμένει όλος ο κλάδος» είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr