Του Ισσίδωρου Ρεβάχ, Προέδρου της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π.) και Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Άμβυξ.
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου.
Για τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών, το πλήγμα ήταν σημαντικό, καθώς η επιτόπια κατανάλωση πρακτικά είχε μηδενιστεί με το κλείσιμο των μπαρ, καφέ, εστιατορίων, ξενοδοχειακών επιχειρήσεων δηλαδή στις οποίες τα αλκοολούχα συνεισφέρουν σημαντικά στον τζίρο τους. Πρόκειται για έναν κλάδο που εισφέρει σημαντικά στη διαμόρφωση του τουριστικού πακέτου αλλά και προσφέρει χιλιάδες θέσεις εργασίας, ενώ λειτουργεί και ως αγωγός δημοσίων εσόδων λόγω των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, του ΦΠΑ και του φόρου εισοδήματος συμβάλλοντας ετησίως με 1,5 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ.
Στην τρέχουσα φάση, μετά την επιτυχημένη υγειονομική διαχείριση της πανδημίας στη χώρα μας – ένα ομολογουμένως σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας και «στοίχημα» για την επόμενη μέρα του τουρισμού- η αγορά προσπαθεί να αναδιοργανωθεί και να ανακάμψει, είναι σε λειτουργία επανεκκίνησης (restart) – αλλά όχι ακόμα σε απολύτως ασφαλή λειτουργία (safe mode), αν δανειζόμασταν μια αναλογία από τη γλώσσα των υπολογιστών. Κι αυτό γιατί είναι σαφές ότι τα σημεία HORECA αντιμετωπίζουν αρκετά προβλήματα ως απόρροια των επιπτώσεων του κορονοϊού.
Μεταξύ άλλων, σημαντική κάμψη των πωλήσεων και απώλεια τζίρου, έλλειψη ρευστότητας, ακυρώσεις, ανησυχία για την πορεία του ιού και τήρηση ειδικών κανόνων λειτουργίας και υγειονομικών πρωτοκόλλων. Και φυσικά μην ξεχνάμε τον παράγοντα «ψυχολογία του καταναλωτή», ο οποίος καταναλωτής λειτουργεί σε ένα κλίμα ανησυχίας για ενδεχόμενη αναζωπύρωση του ιού. Αναθαρρυμένος μεν λόγω της καλής μέχρι τώρα διαχείρισης, αλλά βεβαίως όχι ξένοιαστος και εφησυχασμένος.
Στο πλαίσιο αυτό, οι επιχειρήσεις της καφεστίασης και φιλοξενίας μαζί και με όλους τους κλάδους που τις προμηθεύουν, μεταξύ αυτών και ο κλάδος των αλκοολούχων, καλούνται να επιδείξουν έναν ιδιαίτερα αυξημένο βαθμό προσαρμοστικότητας για να ανταποκριθούν στο νέο περιβάλλον. Ήδη, έχουν ληφθεί μέτρα στήριξης που κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Χρειάζεται ωστόσο διεύρυνση αυτής της στήριξης από την Πολιτεία και εμπιστοσύνη από την κοινωνία. Χρειάζεται χρόνος, προσπάθεια, συνεργασία, κατανόηση.
Εμείς ως κλάδος, είμαστε από την πρώτη στιγμή δίπλα και στηρίζουμε τους ανθρώπους μας και τους εμπορικούς μας συνεργάτες περισσότερο από ποτέ, για να γίνει η επανεκκίνηση της οικονομίας με ομαλότητα και ασφάλεια. Τονίζουμε την ανάγκη διεύρυνσης των μέτρων, ειδικά στο μέτωπο της φορολογίας. Στηρίζουμε τη θέση του κλάδου της εστίασης για περαιτέρω και οριζόντια μείωση του ΦΠΑ, εντάσσοντας σε αυτήν και τα αλκοολούχα ποτά, όπως επίσης και το κρασί και την μπύρα που είναι βασικά προϊόντα κατανάλωσης στην εστίαση (ενώ τα αναψυκτικά και ο καφές δεν αποτελούν το ίδιο βασικά στοιχεία τζίρου για αυτήν), καθώς περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις στη χώρα έχουν ως βασική οικονομική δραστηριότητα τα αλκοολούχα ποτά, με συμμετοχή στον τζίρο τους σε ποσοστό >50%.
Με αφορμή και τις πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών για επανασχεδιασμό της πολιτικής μείωσης φόρων από τον προσεχή Σεπτέμβριο, θεωρούμε σκόπιμο να επισημαίνουμε μια μεγάλη πληγή για τον κλάδο και την οικονομία εν γένει, που είναι το λαθρεμπόριο. Το συνολικό ετήσιο κόστος στην ελληνική οικονομία από τις παρεμπορικές δραστηριότητες εκτιμάται σε 1,3 δισ. ευρώ. Η εμπειρία έχει δείξει ότι οι υψηλοί φόροι και επομένως οι υψηλές τελικές τιμές στρέφουν τους καταναλωτές σε φθηνότερες παράνομες εναλλακτικές. Η πεποίθησή μας είναι πως το Κράτος θα δει σε σύντομο χρόνο περισσότερα και κυρίως σταθερά έσοδα ως αποτέλεσμα της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου. Την περίοδο της καραντίνας υπήρξε μια αδρανοποίηση των καναλιών λαθρεμπορίας, αλλά πλέον αναμένεται επανενεργοποίησή τους. Οι διωκτικές Αρχές είναι σε ετοιμότητα και τις συγχαίρουμε, γιατί το επιδεικνύουν σε κάθε ευκαιρία. Τώρα είναι η ευκαιρία να διασφαλιστεί ότι θα αξιοποιηθεί αυτό το κέρδος της προσωρινής αδρανοποίησης του παράνομου εμπορίου και η επανεκκίνηση της οικονομίας να έχει απτά αποτελέσματα στη νόμιμη αγορά με προβλέψιμα και βιώσιμα κρατικά έσοδα.
Από την πρώτη στιγμή επίσης, πρωταρχική προτεραιότητα ήταν η υγεία και η ασφάλεια των ανθρώπων μας. Οι επιχειρήσεις παραγωγής, εισαγωγής και διακίνησης αλκοολούχων ποτών ανταποκρίθηκαν άμεσα στην ανάγκη για τηλεργασία, και κατά την ασφαλή σταδιακή επιστροφή στα γραφεία έχουμε διαμορφώσει προγράμματα και εργαλεία διαδικτυακής εκπαίδευσης που συμβάλλουν στην ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, σε ένα περιβάλλον αυξημένης υγειονομικής ασφάλειας.
Επίσης, εστιάζουμε στον καταναλωτή επενδύοντας στην καινοτομία των προϊόντων μας και την υπεύθυνη προβολή τους με στρατηγική προτεραιότητα την προαγωγή της υπεύθυνης κατανάλωσης με ενημερωτικές καμπάνιες και δράσεις.
Ζητούμενο είναι όλοι να μείνουμε όρθιοι αλλά και να βγούμε πιο δυνατοί, πιο ανθεκτικοί και πιο ενωμένοι και από αυτήν την κρίση. Προτάσσοντας τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, τόσο του κλάδου όσο και χιλιάδων σημείων διάθεσης αλκοολούχων ποτών ανά την Ελλάδα, την ανάγκη διατήρησης των δεκάδων χιλιάδων εξαρτημένων θέσεων εργασίας και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος. Για να σχεδιάσουμε μαζί, με συνεργασία, αισιοδοξία και πίστη στις δυνατότητές μας, την αναπτυξιακή στρατηγική της επόμενης μέρας.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr