Όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Παναγιώτης Τσινάβος, την Παρασκευή, στο πλαίσιο επίσκεψης δημοσιογράφων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στις Σέρρες, η εταιρία πιστεύει ότι η δυναμική στις εξαγωγές μπορεί να κτιστεί περαιτέρω σε προϊόντα που έχουν τη σφραγίδα της Ελλάδας. Επικαλούμενος το παράδειγμα της επιτυχημένης πορείας στο εξωτερικό του γιαουρτιού, που ωστόσο τώρα αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό από τα προϊόντα «τύπου ελληνικού γιαουρτιού – Greek style yogurt» ο κ. Τσινάβος «φωτογράφισε» το ενδιαφέρον της εταιρίας να αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα και σε άλλα προϊόντα, που θα φέρουν στους καταναλωτές του εξωτερικού, που συχνά μάλιστα επισκέπτονται την Ελλάδα ως τουρίστες, τη μοναδικότητα της ελληνικής φύσης και την ελληνική ταυτότητα.
Αειφορία και παραγωγή
«Μέσα στην κρίση τολμήσαμε και μπήκαμε σε νέες κατηγορίες. Π.χ. το super spoon με υψηλή πρωτεΐνη με φρούτα με μηδέν σε λιπαρά. Κι επίσης ετοιμάζουμε νέα λανσαρίσματα με προϊόντα προστιθέμενης αξίας» τόνισε χαρακτηριστικά. Οδηγός της προσπάθειας αυτής είναι η διασφάλιση της αειφορίας στην παραγωγή και η ανάδειξη του συγκριτικού πλεονεκτήματος της ελληνικής φύσης που δεν είναι άλλη από την έντονη βιοποικιλότητα.
Γι' αυτό άλλωστε τονίζει σε σχέση με το γιαούρτι ότι το ΚΡΙ ΚΡΙ παράγεται στην καρδιά της μεγαλύτερης γαλακτοπαραγωγικής ζώνης της χώρας, την Κεντρική Μακεδονία και δίπλα σε έναν από τους πλέον σημαντικούς υγροβιοτόπους της Ευρώπης τη λίμνη Κερκίνη. Εκεί μάλιστα αναμένεται να δώσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον με την ανάπτυξη ενός 5ετούς προγράμματος εταιρικής κοινωνικής ευθύνης για την προστασία της άγριας ζωής και του παρόχθειου δάσους. «Είναι μοναδικής αξίας πλεονέκτημα το περιβάλλον και η Κερκίνη» τόνισε με νόημα ο κ. Τσινάβος που έχει βάλει στόχο να στηρίξει σημαντικά το έργο του φορέα διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου της Κερκίνης.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι υπεύθυνοι της φάρμας Αφοι Φιλιππίδη, που είναι μία από τις πολλές με την οποία συνεργάζεται η ΚΡΙ ΚΡΙ τονίζουν ότι η χώρα μπορεί στη γαλακτοκομία να κάνει θαύματα και να μην «βλέπει» με το «κιάλι» τις βόρειες χώρες. Όπως ανέφεραν η γειτνίαση με δύο ποτάμια, ο ήλιος, το καθαρό περιβάλλον, η άμεση επαφή με καλλιεργήσιμη γη (που μπορεί να δώσει ποιοτικές ζωοτροφές) αλλά και η εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων στην κτηνοτροφία είναι εφικτό να γίνει το μεγάλο πλεονέκτημα της περιοχής. Μάλιστα αναφέρονται σε παρατηρήσεις Ολλανδών, Γερμανών επισκεπτών που σημειώνουν ότι ο τόπος μπορεί να «κάνει θαύματα στην κτηνοτροφία». Προς το παρόν όμως το μόνο «θαύμα» που γίνεται είναι ότι μια άδεια για αγελαδοτροφείο παίρνει 2 ½ χρόνια για να δοθεί.
Σε ρότα παιδείας για το γάλα
Σε πείσμα των όποιων αντιξοοτήτων, πάντως, η ΚΡΙ ΚΡΙ ποντάρει στην ποιότητα και την εκπαίδευση του καταναλωτή, ενώ προσπαθεί να βάλει σε «ρότα καινοτομίας» συνεργαζόμενους κτηνοτρόφους.
«Επενδύουμε στην “Παιδεία γάλακτος” με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής, τη βελτίωση του προϊόντος, τη βελτίωση της υγείας των προϊόντων και την αειφορία. Για να συνεχίσουμε σε αυτό το δρόμο ιδρύσαμε το Ινστιτούτο Ελληνικού Γάλακτος για την προώθηση γαλακτοκομίας, την αγωγή υγείας, τη προώθηση των ελληνικών προϊόντων, τη δια βίου εκπαίδευση και μάθηση των παραγωγών, την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων του ελληνικού γάλακτος. Φτιάξαμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα “ελληνικό γάλα… από τη φάρμα στο ποτήρι” με στόχο και την προώθηση μεταξύ άλλων και των συναφών επαγγελμάτων» ανέφερε κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων ο κ. Τσινάβος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική παραγωγή ανερχόταν στους 700 χιλιάδες τόνους το 2015 και το 2018 έφτασε τους 600 χιλιάδες τόνους. Την ίδια ώρα η εγχώρια ζήτηση για εισαγωγές είναι στο 1,5 εκ τόνους κατ’ έτος. «Για την εθνική οικονομία αν αναπτυχθεί η γαλακτοκομική παραγωγή, θα είναι πολύ σημαντικό» ανέφερε ο κ. Τσινάβος και πρόσθεσε «Έχουμε έλλειψη γάλακτος κι έλλειψη πολιτικής. Οι τιμές για το αγελαδινό γάλα ανά κιλό είναι στα 40 λεπτά στην Μακεδονία. Την ίδια ώρα στη Γερμανία είναι στα 32 λεπτά και Τσεχία στα 30 λεπτά και ίσως λίγο λιγότερο, Στην Ιταλία 35 και στην Κύπρο 1 ευρώ. Χρειάζεται λοιπόν μια σύγχρονη μονάδα με νέα αντίληψη παραγωγής κι έτσι μπορεί να υπάρχει σημαντικό όφελος βγαίνει η μονάδα με αυτές τις τιμές» τόνισε ο επικεφαλής της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας.
Σπάει το φράγμα των 100 εκ. σε πωλήσεις
Παράλληλα η εταιρία σχεδιάζει ένα επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 27 εκατ. ευρώ. Από αυτά 12 εκατ. ευρώ αφορούν την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας, 6 εκατ. ευρώ εκσυγχρονισμούς, 5 εκατ. ευρώ κατασκευή και λειτουργία ενός σταθμού βιοαερίου και 4 εκατ. ευρώ αφορούν αντικαταστάσεις μηχανολογικού εξοπλισμού. Σημειώνεται ότι στις νέες επενδύσεις περιλαμβάνεται η δημιουργία μιας νέας γραμμής παραγωγής καινοτόμου προϊόντος παγωτού για την ελληνική και τη διεθνή αγορά, ύψους 5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο, η Κρι - Κρι συνεχίζει και το 2019 την ανοδική της πορεία. Συγκεκριμένα το 2019 εκτιμάται ότι ο τζίρος θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ από 94 εκατ. ευρώ το 2018. Όπως είπε ο επικεφαλής της εισηγμένης εταιρείας, κατά την περίοδο 2000-2018 η Κρι - Κρι κατέγραψε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 13,9%. Σημειώνεται ότι σε σύγκριση με το 2000 έχει υπερδεκαπλασιάσει τον τζίρο της που ήταν 9,1 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, το μερίδιο αγοράς (σε όγκο) γιαουρτιού στην Ελλάδα διαμορφώνεται σήμερα σε 15,8% καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση μεταξύ των επώνυμων γιαουρτιών μετά τη ΦΑΓΕ. Σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο, η διείσδυση της Κρι - Κρι στα ελληνικά νοικοκυριά είναι πολύ μεγάλη καθώς παράγει πάνω από 80% των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας με αποτέλεσμα περίπου ένα στα τέσσερα γιαούρτια στην ελληνική αγορά να έχουν παραχθεί από την εταιρεία.
«Στα παιδικά γιαούρτια η εταιρία έχει την πρώτη θέση 38% και ο δεύτερος με 22% κι επίσης λάνσαρε το βρεφικό.» Πετύχαμε ένα πλεονέκτημα με ένα γιαούρτι που είναι λευκό χωρίς ζάχαρη» ανέφερε ο κ Τσινάβος. «Στο βρεφικό έχει 95% η ΔΕΛΤΑ και πάμε εμείς τώρα κοντά στο 7%» πρόσθεσε.
Επίσης το μερίδιο αγοράς (σε όγκο) παγωτού στην Ελλάδα διαμορφώνεται σε 15,5%. Σημειώνεται ότι η εταιρεία διαθέτει 16.500 σημεία πώλησης στην Ελλάδα και 5.000 σημεία πώλησης σε Κύπρο, Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία, Ιράκ και Κίνα. Η Κρι - Κρι εξάγει το 40% της παραγωγής της - κυρίως γιαούρτι- σε 30 χώρες.
Σε βάθος χρόνου ο κ. Τσινάβος δεν απέκλεισε για μία ακόμη φορά το ενδεχόμενο εισόδου στρατηγικού συνεργάτη στην εταιρεία, με στόχο πάντα την ανάπτυξή της, επισημαίνοντας ότι δεν θα είχε πρόβλημα –υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις– το ποσοστό του να μειωθεί στο 60% από περίπου 75% που είναι σήμερα.
Όπως είπε, «έχουμε στο χρηματιστήριο ένα free float της τάξης του 26%. Είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες κάτω από προϋποθέσεις που θα δώσουν σημαντική ώθηση στην εταιρεία» και συνέχισε «η εταιρεία επενδύει συνεχώς, έχει ελάχιστο δανεισμό, σημαντική ανάπτυξη και είναι κερδοφόρα. Οι μέτοχοι είναι ευχαριστημένοι και δεν βιαζόμαστε να προχωρήσουμε σε εκχώρηση ποσοστού». Παράλληλα υποστήριξε ότι η Κρι - Κρι δεν ενδιαφέρεται να προχωρήσει σε εξαγορά άλλης εταιρείας, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή για μια εταιρεία να διαθέτει πολλά brands στην ίδια κατηγορία».
Η αγορά της Μ. Βρετανίας
Αναφορικά με το brexit και τα προβλήματα που πιθανόν να δημιουργήσει στην εταιρεία, ο επικεφαλής της Κρι - Κρι επεσήμανε ότι έχει γίνει ειδική μελέτη για την αντιμετώπισή τους και εκτίμησε ότι η ομαλή έξοδος της Βρετανίας από την ΕΕ θα επιβαρύνει το κόστος κατά 2-3% ( π.χ. μεταφορικά κόστη), επιβάρυνση η οποία έχει ήδη συνυπολογιστεί. Σημειώνεται ότι στις εξαγωγές γιαουρτιού, πρώτη αγορά για την Κρι - Κρι είναι η βρετανική, με πωλήσεις 18-20 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr