Ακόμα λιγότεροι είναι εκείνοι που γνωρίζουν ότι το ρύζι «Καρολίνα» το τελευταίο διάστημα κύρια προέρχεται από την Ινδοκίνα, (Καμπότζη, Βιετνάμ) καθώς μια συμφωνία ΕΕ με τις χώρες αυτές για άρση δασμών έχει οδηγήσει σε αθρόες εισαγωγές ρυζιού από τις περιοχές αυτές, που επέλεξε να στηρίξει η Ένωση. Σημειώνεται ότι το ρύζι είναι μια άκρως δημοφιλής τροφή με 400 εκ. τόνους ετησίως να καταναλώνονται, χωρίς να υπολογίσει κανείς, τις μεταποιήσεις που υπόκειται το προϊόν. Μόνο στη χώρα μας η κατανάλωση κινείται περίπου στους 60.000 τόνους.
Διαφορές στις τιμές
Η διαφορά, πάντως, στην τιμή που προφανώς έχει το ρύζι Ινδοκίνας, δημιουργεί στην Ευρώπη και την Ελλάδα ανισορροπία στην καλλιέργεια, καθώς πολλοί παραγωγοί επέλεξαν εσχάτως, να αλλάξουν ποικιλία καλλιέργειας σε μια προσπάθεια να πετύχουν καλύτερη και πιο ανταγωνιστική τιμή. Αποτέλεσμα ήταν, όπως αναφέρει κορυφαίο στέλεχος εταιρίας του κλάδου, να μην μπορεί η μεταποίηση να βρει ελληνικό ρύζι «Καρολίνα» και να το προωθήσει στην αγορά. Βέβαια και ο καταναλωτής όπου το βρει και είναι ελληνικό με τη … βούλα (όνομα παραγωγού και σήμανση) συχνά θα κληθεί να το πληρώσει αρκετά πιο ακριβά, γνωρίζοντας, όμως, την προέλευση.
Παρά, μάλιστα, τις προσπάθειες για επανάκαμψη των δασμών στο ασιατικό ρύζι, μια νέα συμφωνία της ΕΕ με τη Mercosur (οικονομική συνεργασία Λατινικής Αμερικής) ήλθε να ρίξει νερό στο «μύλο» της αναστάτωσης της ελληνικής ορυζο – καλλιέργειας, αλλά και της συρρίκνωσης της παραγωγής σε συγκριμένους τύπους. Μάλιστα στελέχη του κλάδου επισημαίνουν ότι οι διαφορές στην τιμή και η απουσία ελέγχων για τυχόν ελληνοποιήσεις δημιουργούν μεγάλο θέμα. Αφενός οι παραγωγοί οδηγούνται σε σύγχυση και ρίσκα για την παραγωγή του κι αφετέρου συχνά παραπλανόνται οι καταναλωτές με προϊόντα που δεν αναγράφουν ακριβή προέλευση.
Σύγχυση στον καταναλωτή
Εκεί είναι κι ένα μεγάλο θέμα για τον κλάδο των οσπρίων και ρυζιών που το 50% του προϊόντος διακινείται μέσω προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ουσιαστικά ο κλάδος και οι καλλιεργητές τονίζουν το γεγονός ότι υπάρχει ανάγκη για μια διαδικασία ουσιαστικών ελέγχων στην αγορά με στόχο την απόλυτη εφαρμογή της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας. Παράλληλα, τονίζουν ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί και να αναζητούν την πραγματική ταυτότητα προϊόντος και οι εταιρίες να το δηλώνουν ξεκάθαρα ακολουθώντας πρότυπα πιστοποίησης. Κι αυτό γιατί, όπως σημειώνουν, συχνά η νομοθεσία της ΕΕ δεν επιτρέπει την ακριβή δήλωση προέλευσης της πρώτης ύλης και του τόπου παρασκευής.
Έλεγχοι για ελληνοποιήσεις
Πάντως, χτες σε επίσκεψή του στο εργοστάσιο της ελληνικής εταιρίας σχολικών ειδών, Θ.Κ.Σκαγιάς ΑΒΕΕ, ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, τόνισε ότι γίνεται μια επεξεργασία για το πλαίσιο για το «ελληνικό σήμα», ενώ είπε ότι θα ενισχυθούν οι έλεγχοι σε όλο το φάσμα της αγοράς για τυχόν ελληνοποιήσεις σε κάθε κλάδο ακόμη και στα τετράδια του σχολείου. Σημειώνεται ότι μια τέτοια υπόθεση είναι στη δικαιοσύνη καθώς η εταιρία Θ.Κ.Σκαγιάς ΑΒΕΕ, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρίας, έχει ενάγει την Jumbo για παραπλάνηση καταναλωτών σε σχέση με τα δικά της προϊόντα (μπλε τετράδια ΔΙΕΘΝΕΣ και SUPER ΔΙΕΘΝΕΣ), που παράγονται εδώ. Ζητεί δε αποζημίωση 4 εκ. ευρώ, ενώ έχει από το 2017 αποσύρει από τα ράφια του κολοσσού της λιανικής τα προϊόντα της. Η Θ.Κ.Σκαγιάς ΑΒΕΕ μάλιστα είναι μέλος της Πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ – ΔΙΚΑ ΜΑΣ, ενώ η κα Πόπη Σκαγιά, Εμπορική Διευθύντρια της εταιρίας, είναι μέλος του ΔΣ της Πρωτοβουλίας.
Στήριξη στα ελληνικά προϊόντα
Χτες ο πρόεδρος της Πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ, μέλος του δ.σ. και διευθυντής Marketing της εταιρείας Agrino Άγις Πιστιόλας, (που ήταν παρών μαζί με μέλη του ΔΣ της Πρωτοβουλίας, στην επίσκεψη του υπουργού Επενδύσεων κι Ανάπτυξης στις εγκαταστάσεις της Θ.Κ.Σκαγιάς ΑΒΕΕ ζήτησε από τον κ. Γεωργιάδη στήριξη της ελληνικής παραγωγής και ένταση των ελέγχων. Τόνισε ότι «είμαστε ο χώρος που εκφράζει τους Έλληνες επιχειρηματίες, τις οικογένειές τους και του εργαζομένους τους που μένουν Ελλάδα, που έχουν παραγωγή, έδρα και ιδιοκτησία στην Ελλάδα. Φέρουμε ένα σήμα ελληνικότητας που απαντάται σε πάνω από 2 δισ. προϊόντα. Είναι πολύ σημαντικό να αναπτύξουμε την παραγωγή στην χώρα μας και να μάθουμε να υποκαθιστούμε προϊόντα που δεν παράγονται στην Ελλάδα με εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα».
Αναφέρθηκε, ακόμα, στην ανάγκη της εκπαίδευσης των νέων γενεών ώστε να «δημιουργήσουμε παραγωγική συνείδηση στα παιδιά». Παράλληλα, γνωστοποίησε πως το δίκτυο θα έχει και άλλες συναντήσεις με υπουργούς, «με πρώτο τον υπουργό Γεωργικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Βορίδη, καθώς θα δώσουμε μεγάλη έμφαση στα αγροδιατροφικά προϊόντα της ελληνικής γης, στην ανάπτυξη και προβολή τους μέσα από μια ολιστική προσέγγιση».
Το λάδι
Στο μεταξύ συνάντηση με εκπροσώπους της διοίκησης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ) είχε το μεσημέρι της Τετάρτης (4/9/2019) ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκης Βορίδης. Οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου έθεσαν υπόψη του κ. Βορίδη το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος εστιάζοντας στην αναγκαιότητα τόσο της πάταξης της διακίνησης του χύμα – ανωνύμου ελαιολάδου αλλά και της διενέργειας σχετικών αυστηρότερων ελέγχων.
Ο Υπουργός από την πλευρά του έκανε σαφές ότι ο ΕΦΕΤ θα κινηθεί προς την κατεύθυνση αυτή με μεγαλύτερη ένταση. Παράλληλα, άκουσε με ενδιαφέρον προτάσεις του ΣΕΒΙΤΕΛ για την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών ελαιολάδου και μάλιστα ζήτησε την κατάθεση από πλευράς του Συνδέσμου, ενός σχεδίου για την αύξηση των εξαγωγών τυποποιημένου επωνύμου ελαιολάδου μετά την εκτίμηση που εξέφρασαν τα μέλη του ότι υπάρχει σημαντική προοπτική διεύρυνσής τους.
Οι εκπρόσωποι του ΣΕΒΙΤΕΛ εξέφρασαν, παράλληλα, τις ευχαριστίες τους προς τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την άμεση ανταπόκρισή του και τις κινήσεις του για την αποτροπή πιθανής επιβολής δασμών εισαγωγής στις ΗΠΑ από την αμερικανική κυβέρνηση.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr