«Παρά την κρίση και τις αντιξοότητες ο κλάδος εξακολουθεί με αίσθημα ευθύνης να δίνει τη μάχη της συνέχειας και της προόδου παράγοντας υψηλής ποιότητας κρασί που διεκδικεί με αξιώσεις μια καλύτερη θέση στις ξένες αγορές» τόνισε κατά την συνέντευξη τύπου ο κ. Αργύρης που είναι στο τιμόνι του Συνεταιρισμού της Ζίτσας.
Αύξηση της αξίας των εξαγωγών
Σύμφωνα με τον κ. Αργύρη, το στρατηγικό σχέδιο για τη διείσδυση του ελληνικού κρασιού στις ξένες αγορές που ήδη επικαιροποιήθηκε με νέες αγορές στόχους όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Άπω Ανατολή έχει φέρει απτά αποτελέσματα. Όπως περιέγραψε αναλυτικά ο Στέλιος Μπουτάρης αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου το Ελληνικό κρασί άντεξε στην κρίση και κατάφερε αφενός να ανεβάσει την αξία των εξαγωγών αλλά και να κρατήσει όγκους στην εσωτερική αγορά. «Από τη Ρετσίνα και το Ημίγλυκο πήγαμε σε εξαγωγές καλών επώνυμων κρασιών» ανέφερε ο κ. Μπουτάρης. Έτσι από το 2009 οπότε άρχισε να εφαρμόζεται το στρατηγικό σχέδιο στις ΗΠΑ σημειώθηκε αύξηση 81,6% σε αξία και 28,4% σε ποσότητα. Αντίστοιχα στον Καναδά η αύξηση της αξίας ήταν 90,7% και σε ποσότητα 31,2% ενώ στην Αυστραλία η αύξηση της αξίας είναι 104,9% και της ποσότητας 14,2%. «Βέβαια έχουμε πολύ δρόμο ακόμα για να κερδίσουμε μια ακόμα καλύτερη θέση και σε αγορές όπου η παρουσία του ελληνικού κρασιού είναι ακόμα μικρή» ανέφερε ο κ. Αργύρης που υποστήριξε ότι «χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση της ελληνικής κουλτούρας ώστε να μπει ένα τέλος στην παθητική αποδοχή από τον καταναλωτή του ανώνυμου χύμα κρασιού». Επίσης υπογράμμισε την ανάγκη να υπάρξει αντιμετώπιση του μειονεκτήματος της ελληνικής αμπελουργίας που δεν είναι άλλο από τον μικρό κλήρο, περίπου 3,8 στρέμματα.
Ανάπτυξη εν μέσω κρίσης
«Από την δεκαετία του '80 όπου περίπου 70 επιχειρήσεις επιχειρούσαν στο κρασί, σήμερα μετράμε 1.170. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2008 που περίπου 500 επιχειρήσεις και μέσα στην κρίση αναπτύχθηκαν με αποτέλεσμα να φτάσουν σήμερα τις 1.170 και αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα» τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, Γιώργος Σκούρας κι αναφέρθηκε και στα προβλήματα που βασανίζουν τον κλάδο επισημαίνοντας ότι μια επιχείρηση κρασιού έχει κόστος φόρων ξεπερνά το 63%. Παράλληλα, τόνισε ότι η επιβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, σε ορισμένες περιπτώσεις, αύξησε την τιμή του κρασιού κατά 70%. Παρά τις αντιξοότητες, σύμφωνα με τον κ. Σκούρα, ο κλάδος άντεξε και δεν έχασε στις πωλήσεις.
«Αυτό που έχασε ο κλάδος ήταν αξία. Συγκεκριμένα το 2008 στα σούπερ μάρκετ η αξία του κρασιού ήταν 95.000 ευρώ και επτά χρόνια αργότερα η αξία αυτή έπεσε στα 69.000 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι χάσαμε αξία χωρίς να χάσουμε όγκο. Καταλαβαίνει κανείς πόσο τρομακτική ήταν η πίεση που δέχθηκε ο κλάδος, ωστόσο ελπίζουμε σε καλύτερες μέρες».
Το 2016 οι συνολικές εξαγωγές κρασιού ήταν 300.000 εκατό λίτρα σε όγκο και σε 73,7 εκατ. ευρώ σε αξία και στα 2,45 ευρώ λίτρο παρουσιάζοντας αύξηση 63%, όταν το ο μέσος όρος μεταξύ των ετών 2000-2009 ήταν 400.000 εκατό λίτρα σε όγκο, 61 εκ ευρώ σε αξία και με μέση τιμή 1,5 ευρώ το λίτρο αρκετά χαμηλά απ΄ότι σήμερα.
«Χωρίς αμπελουργό δεν υπάρχει ανάπτυξη του ελληνικού Οίνου» τόνισε στη συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελουργικών Προϊόντων, Χρίστος Μάρκου. ‘Όπως είπε ήδη ξεκινά ένα σχέδιο ύχους 1,5 εκατομ ευρώ για την εκπαίδευση των καλλιεργητών και τη συνολική ανάπτυξη της ελληνικής αμπελουργίας. Αυτό, όπως είπε, θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της εικόνας του ελληνικού κρασιού μέσα από αμπελουργικές εκμεταλλεύσεις βιώσιμες και ανταγωνιστικές. Ο κ. Μάρκου ανέφερε ότι μέσα από τέτοιου είδους πρωτοβουλίες ενισχύεται η εικόνα του κρασιού τόσο στη Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Συνταγή επιτυχίας
«Δεν υπάρχει άνθρωπος σε όλη τη χώρα που να μην έχει παρατηρήσει την επιτυχημένη πορεία του ελληνικού κρασιού τα τελευταία χρόνια ενώ ταυτόχρονα δεν υπάρχουν πολλοί άλλοι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας που να εμφανίζουν αντίστοιχο "success story" με εκείνο που εμφανίζει το ελληνικό κρασί» ανέφερε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος της έκθεσης Ντίνος Στεργίδης και συνέχισε: «Οι παραγωγοί του, στάθηκαν εξ αρχής απέναντι στο διεθνή και όχι στον εγχώριο ανταγωνισμό. Σε αντίθεση δηλαδή με τους παραγωγούς άλλων αγροτοδιατροφικών προϊόντων, οι Έλληνες οινοποιοί δεν κοίταζαν και δεν κοιτάζουν τι κάνει ο γείτονας, αλλά τι κάνει ο οινοπαραγωγός του Μπορντό, της Βουργουνδίας, της Αυστραλίας και της Καλιφόρνιας. Υιοθέτησαν διεθνή πρότυπα αριστείας και στόχευσαν από πολύ νωρίς στην παγκόσμια αγορά κρασιού. Το αποτέλεσμα είναι πως σήμερα το ελληνικό κρασί είναι το μοναδικό επώνυμο ελληνικό προϊόν ―με ετικέτα, δηλαδή, που λέει "Made in Greece"― που μπαίνει στα σπίτια των καταναλωτών, στην κουζίνα και στην τραπεζαρία, στα πέρατα της γης».
Παράλληλα υπογράμμισε την ανάγκη για την ανάδειξη των επώνυμων προϊόντων αλλά και στα αποστάγματα, όπου όπως τόνισε η παθογένεια με το χύμα δεν έχει προηγούμενο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών ο όγκος του παράνομα διακινούμενου χύμα τσίπουρου κάθε χρόνο ξεπερνά τα 24 εκατ. λίτρα. Επίσης, δηλώνεται ότι παράγονται 5-7 εκατ. κιλά χύμα τσίπουρου διημέρων, ενώ η παραγόμενη ποσότητα του εμφιαλωμένου τσίπουρου αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 του δηλωμένου χύμα τσίπουρου (δεν ξεπερνάει τα 3 εκατ. λίτρα). Πρόσφατη κλαδική μελέτη του ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι η αντίστοιχη απώλεια φορολογικών εσόδων ανέρχεται στα 97,7 εκατ. ευρώ ή στα 250-300 εκατομμύρια ευρώ αν υπολογιστεί ολόκληρη η εφοδιαστική αλυσίδα.
Η έκθεση με τις 25.000 φιάλες
Στο «Οινόραμα 2018» περισσότερα από 260 οινοποιεία, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα βρίσκονται στο Ζάππειο παρουσιάζοντας 2000 ετικέτες. Οι οργανωτές περιμένουν πάνω από 10.000 επισκέπτες, που αναμένεται να δοκιμάσουν περίπου 25.000 φιάλες!
Εφέτος, το Οινόραμα επαναλαμβάνει τις «Οινικές Αποκαλύψεις» όπου μικρά οινοποιεία παρουσιάζουν ειδικούς οίνους π.χ. από αφανείς ποικιλίες αμπέλου, κρασιά ελάχιστης οινολογικής παρέμβασης, κρασιά από μη-συμβατικές μεθόδους οινοποίησης και παλαίωσης, όπως για παράδειγμα κρασιά αμφορέα ή παλαιωμένα στο βυθό της θάλασσας.
Στην «Πλατεία Γευσιγνωσίας» του Οινοράματος, με θέμα «Discover Greek Wines», θα παρουσιαστούν τα πιο αντιπροσωπευτικά κρασιά του ελληνικού αμπελώνα με σύστημα αυτοεξυπηρέτησης («self-pour»), όπου οι επαγγελματίες επισκέπτες μπορούν να δοκιμάσουν κάποια από 250 κρασιά της «Πλατείας», κάνοντας μια προεπιλογή προτού περιπλανηθούν ανάμεσα στα περίπτερα των εκθετών.
Το Οινόραμα συνοδεύεται από την εβδομάδα κρασιού «Athens Wine Week», που ακολουθεί χρονικά την έκθεση, από Δευτέρα 12/03 μέχρι Κυριακή 18/03. Στο Οινόραμα, οι επαγγελματίες κρασιού και εστίασης έχουν δικαίωμα δωρεάν εισόδου, αφού κάνουν την προεγγραφή τους στο www.oenorama.com. Το συνολικό κόστος για την είσοδο όλων των άλλων επισκεπτών στην έκθεση είναι 12 ευρώ και περιλαμβάνει τον αναλυτικό οδηγό και το ειδικό ποτήρι γευσιγνωσίας του Οινοράματος.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr