Όπως τόνισε είναι ήδη έτοιμα πέντε νέα προϊόντα (π.χ. Heineken light) «για τη στήριξη της ζήτησης στον κλάδο του ζύθου», τα οποία, όμως, μένει να αποδειχτεί εάν όλα θα βρουν το δρόμο τους στα ράφια και τα ψυγεία. Ξεκαθάρισε ότι εξετάζονται συνεργασίες στην κατεύθυνση αυτή, ενώ απέκλεισε την είσοδο της εταιρίας στον κλάδο των αναψυκτικών ή την εμφιάλωση άλλων ετικετών αναψυκτικών. «Εξετάζουμε τα προϊόντα μηλίτη, εάν αλλάξει άμεσα το νομοθετικό πλαίσιο που είναι προπολεμικό, αλλά και κάποια μη αλκοολούχα με βάση τη βύνη. Ήδη παράγουμε προς εξαγωγή στις αραβικές χώρες ένα σχετικό» σημείωσε και τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση χρειάζεται μία πενταετία για να αποδώσουν οι νέες αυτές επενδύσεις.
Φόροι και προσφορές πλήττουν την αξία πωλήσεων
Δεν έκρυψε ωστόσο τον προβληματισμό του για την πορεία του κλάδου, όσο και της οικονομίας συνολικά το έτος που μόλις ξεκίνησε. «Θα είναι μια δύσκολη χρονιά» τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι το β΄ εξάμηνο του 2016 η πτώση στη ζήτηση, ειδικά στα ράφια των S/M ήταν διψήφια.
Όπως ανέφερε, η κατανάλωση μπύρας στην Ελλάδα, λόγω της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος αλλά και της φορολόγησης, πέφτει συνεχώς, ειδικά μετά την ανακοίνωση του Ιούνιο του 2016 των νέων αυξήσεων σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Μάλιστα, όπως ανέφερε, τα περιθώρια κερδών είναι τόσο μικρά που καταστούν δύσκολη και την οποιαδήποτε κίνηση εισόδου στην ελληνική αγορά ενός νέου μεγάλου παίκτη.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία εταιρειών έρευνας του κλάδου η υποχώρηση στο ράφι αγγίζει το 13%. Βέβαια η πτώση αυτή έχει πολλές μεταβλητές. Δηλαδή θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι σε επίπεδο αξίας η όποια πτώση οφείλεται στο γεγονός ότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός με σειρά προσφορών και μειώσεις τιμών σε όλες τις ετικέτες.
Είναι ενδεικτικό ότι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κλάδος έχασε πωλήσεις 20 εκατομμυρίων το 2016. Ωστόσο πρέπει να συνεκτιμηθεί ότι οι προσφορές στα επώνυμα προϊόντα απομάκρυναν τον καταναλωτή από προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» σε όφελος των επωνύμων. Αυτό μαζί με την πολύ καλή πορεία του τουρισμού ίσως να ερμηνεύει και το γεγονός ότι σε επίπεδο όγκων η κατάσταση μέχρι στιγμής, σύμφωνα στελέχη του κλάδου, είναι ακόμη στα ίδια, περίπου, επίπεδα.
Πάντως, ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής εκτιμά ότι το 2017 η αγορά θα κλείσει αρνητικά λόγω μείωσης των διαθέσιμων εισοδημάτων. «Αν δε βγει έξω ο Έλληνας δε φτάνει ο τουρισμός που αντιπροσωπεύει το 17% περίπου του συνολικού τζίρου της εταιρίας μας, για να σώσει την κατάσταση» τόνισε. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την υποχώρηση της κατανάλωσης το 2016, τα έσοδα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας εμφανίζονται ενισχυμένα περί το 2-3%, γεγονός που δεδομένων των συνθηκών κρίνεται ικανοποιητικό. Επίσης όπως τονίστηκε από τον κ. Ζωούλλη Μηνά, τα μερίδια αγοράς της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας παραμένουν σταθερά. Μάλιστα εντυπωσιακά έχει κινηθεί, όπως τονίστηκε, η μπύρα ΑΛΦΑ, που όπως φαίνεται «τράβηξε» προτιμήσεις καταναλωτών ακόμη και από άλλες ετικέτες της ίδιας εταιρίας. Επίσης με διψήφια ποσοστά ανεβαίνει το ανθρακούχο νερό, το οποίο όμως επί των συνολικών πωλήσεων είναι σε ποσοστό πολύ μικρό.
Αναμονή για τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο
Στο μέτωπο των εξαγωγών της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας καταγράφηκε, όπως και το 2015 σταθερότητα, μετά και την ολοκλήρωση της συγκυριακής μεν αλλά σημαντικής συμφωνίας πωλήσεων σε Ιταλία και Κίνα. Κινήθηκαν περίπου στο 10% του συνολικού τζίρου με προωθήσεις προϊόντων στην Αλαβανία, Βουγαρίας, Ρουμανία.
Παράλληλα, ο κ. Μηνά εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η εταιρεία θα δικαιωθεί από το Διοικητικό Εφετείο, όπου έχει καταφύγει για το πρόστιμο ύψους 31,4 εκατ. ευρώ που έχει επιβάλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην εταιρεία. Τα δικαστήριο θα συνεδριάσει για το θέμα στις 19 Ιανουαρίου.
Τέλος για την υπόθεση της Μαρινόπουλος, ο κ. Μηνά, τάχθηκε υπέρ της εξεύρεσης λύσης, ώστε να υπάρξει έστω και με «κούρεμα» αποπληρωμή οφειλών, να διατηρηθούν κανάλια πωλήσεων αλλά και να διασφαλισθούν οι 11.000 θέσεις εργασίας αλλά και οι 2.500 προμηθευτές της αλυσίδας.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr