Απογείωση των συμπράξεων ιδιωτικού και δημοσίου τομέα σε ολόκληρη την Ευρώπη διαπιστώνει ο επενδυτικός οίκος Dresdner Kleinwort Wasserstein. Οι αναλυτές παρατηρούν πως η χρήση των ΣΔΙΤ για την κατασκευή υποδομών επεκτείνεται πλέον πέραν της Μ. Βρετανίας και σε ολόκληρη την Ευρωζώνη, καθώς πρώτον τα εκτελούμενα έργα αποδεικνύονται υψηλότερης ποιότητας και δεύτερον, η μέθοδος αυτή δεν επιβαρύνει τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Βέβαια, οι αναλυτές της DrKW προειδοποιούν πως τα ΣΔΙΤ στην πράξη μεταθέτουν το δημοσιονομικό βάρος στο μέλλον.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Dresdner, οι συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα βρίσκονται σε άνοδο σε ολόκληρη την Ευρώπη. Το ύψος των δημοπρατούμενων μέσω συμπράξεων έργων υπερδιπλασιάσθηκε μεταξύ του Απριλίου 2004 και του Ιουλίου 2005, καθώς μεγάλο ενδιαφέρον για τη μέθοδο αυτή εκδηλώνεται πλέον και στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Σήμερα, τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί ή κατασκευάζονται μέσω ΣΔΙΤ ισοδυναμούν περίπου στο 1% του ευρωπαϊκού
ΑΕΠ, με την αντίστοιχη αναλογία να διαμορφώνεται, βέβαια, σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα –στο 3,5%- στη Μ. Βρετανία. Πέραν της παραδοσιακής χρήσης των συμπράξεων στην κατασκευή δρόμων, οι κυβερνήσεις τις χρησιμοποιούν πλέον και σε άλλους τομείς, όπως τα νοσοκομεία, τα σιδηροδρομικά δίκτυα και τα έργα πληροφορικής. Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι και στη χώρα μας, η κυβέρνηση στρέφεται στις συμπράξεις ιδιωτικού και δημοσίου τομέα, με πρώτο στόχο την κατασκευή σχολικών κτιρίων. Πίσω από το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ΣΔΙΤ, η Dresdner εντοπίζει τις δημοσιονομικές πιέσεις που δέχονται οι περισσότερες από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, οι οποίες δεν τους επιτρέπει να εντάσσουν μεγάλα έργα στους κρατικούς προϋπολογισμούς. Οι συμπράξεις βοηθούν τις κυβερνήσεις να μειώνουν τις δαπάνες σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, συμβάλλοντας, επομένως, στην αντιμετώπιση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Όμως, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η διαπίστωση του επενδυτικού οίκου ότι η ποιότητα των έργων που κατασκευάζονται μέσω ΣΔΙΤ αλλά και των σχετικών παρεχόμενων υπηρεσιών είναι ανώτερη. Παρότι τα πρώτα βρετανικά projects είχαν εμφανίσει διάφορα προβλήματα, που σχετίζονταν κυρίως με υπερβάσεις των προϋπολογισμών, σήμερα εκτιμάται ότι οι όποιες δυσκολίες έχουν ξεπερασθεί, ενώ διαπιστώνεται ότι οι ανάδοχοι εκτελούν προσεκτικότερα τα έργα των οποίων θα διατηρήσουν τη διαχείριση. Ωστόσο, εάν στο ερώτημα της ποιότητας η Dresdner καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα πλεονεκτήματα των ΣΔΙΤ υπερτερούν έναντι των μειονεκτημάτων, στο θέμα της δημοσιονομικής επιβάρυνσης, οι αναλυτές παρατηρούν πως οι συμπράξεις ουσιαστικά μεταθέτουν τα βάρη στο μέλλον. Και αυτό γιατί με τη μέθοδο αυτή, οι κυβερνήσεις μπορεί να αποτρέπουν την εμφάνιση των έργων στους κρατικούς προϋπολογισμούς, όμως, μελλοντικά, βαρύνονται με δαπάνες οι οποίες αφορούν τη χρήση των έργων. Βέβαια, «για τις χώρες που αντιμετωπίζουν βραχυπρόθεσμες δημοσιονομικές δυσκολίες, κάτι τέτοιο δεν αποτελεί σημαντική ανησυχία», καταλήγουν οι αναλυτές της Dresdner. Κορίνα Σαμάρκου
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr