Κατά τη διάρκεια συνάντησης με εκπροσώπους των ΜΜΕ, ο πρόεδρος της ΑΒΑΞ, Χρήστος Ιωάννου και ο CEO του ομίλου, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ανέλυσαν τους τρόπους με τους οποίους η εταιρεία πρωτοπορεί στον κατασκευαστικό κλάδο και πώς αναμένεται να κινηθεί το νέο έτος. Με «όχημα» τα σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων (2,161 δισ. ευρώ από τα οποία έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί 2,124 δισ. ευρώ), ο όμιλος βρίσκεται σε τροχιά σημαντικής ανάκαμψης των οικονομικών αποτελεσμάτων μέσα από μία αποτελεσματική κεφαλαιακή πολιτική, θέτοντας τις βάσεις για δυναμικές διεκδικήσεις έργων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Όπως επισήμανε ο κ. Ιωάννου, το 98% των έργων είναι υπογεγραμμένο (περίπου 250 εκατ. ευρώ τα ανυπόγραφα έργα), ενώ τόνισε ότι «διεκδικούμε πολλά έργα που είναι σε διαδικασία δημοπράτησης».
Ειδική αναφορά έγινε στη μείωση του δανεισμού, με τον πρόεδρο του ομίλου να σημειώνει πως η εταιρεία δεν αναγκάστηκε να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ξεκαθαρίζοντας πως θα συνεχίσουν να ανταμείβονται οι μέτοχοι που πιστεύουν στην ΑΒΑΞ. Η μείωση είναι της τάξεως του 45% στον συνολικό δανεισμό και του 50% στον καθαρό δανεισμό από τα τέλη του 2020. Πιο συγκεκριμένα, σε επίπεδο ομίλου ο συνολικός δανεισμός μειώθηκε στα 307 εκατ. ευρώ το 2022 από 557 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ ο καθαρός δανεισμός διαμορφώθηκε στα 225 εκατ. ευρώ από 454 εκατ. ευρώ δύο χρόνια νωρίτερα. Επιπλέον, εντός του 2023, θα πραγματοποιηθεί αποπληρωμή 101 εκατ. ευρώ των υφιστάμενων ομολογιακών δανείων, ενώ ενδέχεται να συναφθεί πρόσθετο ομολογιακό δάνειο για την χρηματοδότηση νέων επενδύσεων. Επισημαίνεται ότι υπάρχουν απαιτήσεις αποζημίωσης (claims) σημαντικού ύψους για ορισμένα κατασκευαστικά έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ηχηρό παρών στο Ελληνικό - Ατού το Μετρό
Ο όμιλος κατάφερε να ολοκληρώσει και να παραδώσει εμβληματικά έργα σε όλο το φάσμα των τομέων δραστηριοποίησής του το 2022, ενώ για το 2023 αξιολογεί τις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στον κλάδο των κατασκευών, δεδομένης της πληθώρας των υπό δημοπράτηση έργων στην Ελλάδα, αλλά και τη μεταστροφή που έχει προκληθεί ως προς τις επενδύσεις σε υποδομές φυσικού αερίου. Με δεδομένη την εξειδίκευση της εταιρείας στον κλάδο, ο κ. Μιτζάλης θεωρεί πως η ΑΒΑΞ έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει με αξιώσεις στις δημοπρατήσεις διεθνών έργων αγωγών φυσικού αερίου και σχετικών υποδομών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Ώριμα προς δημοπράτηση είναι τα έργα στο Ελληνικό, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒΑΞ να επισημαίνει πως «μειοδοτήσαμε και εκφράζουμε ενδιαφέρον για όλα τα έργα του Ελληνικού. Είμαστε παρόντες για να τα διεκδικήσουμε». Σημειώνεται πως εδώ και μερικούς μήνες έχει ξεκινήσει η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, που είναι και το μεγαλύτερο έργο της πρώτης φάσης των έργων υποδομών στο Ελληνικό, ενώ οι όποιες καθυστερήσεις υπάρχουν σε λογικό πλαίσιο, σημειώνει ο κ. Μιτζάλης.
Σε προτεραιότητα έχει θέσει ο όμιλος και την Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, με το α’ τμήμα της να κοστολογείται στα 957 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση της ΑΒΑΞ έκανε λόγο όχι για ένα, αλλά για «το εμβληματικό έργο της πρωτεύουσας», με τη συμμετοχή της να λογίζεται ως ένα αβαντάζ δεδομένης της αποδεδειγμένης εμπειρίας της στον συγκεκριμένο χώρο. «Ξέρουμε τι θα πει Μετρό και ξέρουμε να κάνουμε Μετρό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μιτζάλης. Αξίζει να σημειωθεί η παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 τον περασμένο Οκτώβριο, νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Ως προς την κατασκευή της νέας γραμμής, ο όμιλος έχει παραγγείλει μετροπόντικες, ο ένας εγκαθίσταται στον σταθμό Κατεχάκη και στα τέλη του ερχόμενου Μαρτίου θα είναι έτοιμος ώστε να αρχίσει να οδεύει προς τον σταθμό του Ευαγγελισμού.
Παράλληλα, η ΑΒΑΞ σχεδιάζει τη συνέχιση της συμμετοχής της σε διαγωνισμούς επέκτασης των τοπικών δικτύων διανομής αερίου, ώστε να διατηρήσει τη θέση της στη σχετική αγορά. Ειδικότερα, ολοκλήρωσε τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), που κοστολογήθηκε στα 145 εκατ. ευρώ, έχει υπογράψει ένα pipeline από Ημαθία μέχρι Πτολεμαΐδα (αγωγός φυσικού αερίου Δυτικής Μακεδονίας - περίπου 62 εκατ. ευρώ) και έχει συμμετοχή στον μετρητικό σταθμό για τον FSRU Αλεξανδρούπολης (24 εκατ. ευρώ). Σε ευρύτερο πλαίσιο, ο όμιλος είναι βασικός παίκτης στη διεθνή αγορά τεχνολογικά προηγμένων και πολύπλοκων ενεργειακών & βιομηχανικών έργων μεγάλης κλίμακας, με τη μέθοδο μελέτης, προμήθειας υλικών και κατασκευής (EPC). Εξειδικεύεται σε εγκαταστάσεις LNG, σταθμούς ενέργειας και αγωγούς αερίου, αλλά και στην in-house παραγωγή των σχετικών μηχανολογικών μελετών. Την περίοδο αυτή διεκδικεί σημαντικά έργα σε Ελλάδα, Ιορδανία και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η στρατηγική στις παραχωρήσεις
Οι κ.κ. Ιωάννου και Μιτζάλης ανέλυσαν, ακόμη, τις στρατηγικές αποεπενδύσεις στον τομέα των παραχωρήσεων και το σχέδιο ενδυνάμωσης της ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις. Αναφέρθηκαν στην κρυμμένη αξία του ομίλου τόσο στις παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ όσο και στον τομέα ακινήτων και μαρίνων όπου η αξία του χαρτοφυλακίου είναι γύρω στα 500 εκατ. ευρώ. Χαρακτήρισαν ως noncore assets τις παραχωρήσεις και core business τις κατασκευές, τονίζοντας πως είναι πιθανό το ενδεχόμενο πώλησης συμμετοχής στις παραχωρήσεις, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως έγινε με τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου όπου ο όμιλος πούλησε το μερίδιο της παραχώρησης που κατείχε, έναντι 60 εκατ. ευρώ. Όπως εξήγησε η διοίκηση, η συμμετοχή στη Γέφυρα ήταν δαπανηρή, γι’ αυτό και την πούλησαν. Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι η πώληση τίθεται προς συζήτηση μόνο εφόσον ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό «κομμάτι» και είναι συμφέρουσα οικονομικά για τον όμιλο.
Σχετικά με την Αττική Οδό, ο κ. Μιτζάλης ξεκαθάρισε ότι «σκοπός μας δεν είναι να πουλήσουμε» και πρόσθεσε πως περιμένει μεγαλύτερα μερίσματα από το αναμενόμενο. Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ του ομίλου σε συμβάσεις υποδομών (εξαιρούνται οι μαρίνες) αποτιμήθηκε περίπου σε 400 εκατ. ευρώ την τρέχουσα περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τον υπολειπόμενο χρόνο και τον χαρακτήρα κάθε σύμβασης. Στόχοι είναι:
• η διατήρηση αξίας μακροπρόθεσμα, παρά την λήξη της Αττικής Οδού (τέλος 2024)
• η εισφορά σημαντικών μερισματικών ροών
• η σταδιακή μεταφορά συμμετοχών στην θυγατρική «ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις», μαζί με τον συνδεδεμένο τραπεζικό δανεισμό, προκειμένου να γίνει πιο ευκρινής η δομή και η αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ του ομίλου και να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση νέων επενδύσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του reporter.gr, το έργο της Αττικής Οδού αναμένεται να παραδοθεί τον Οκτώβριο του 2024 και το έργο Πάτρα-Πύργος τον Ιούλιο του ίδιου έτους. Τέλος, μεταξύ των έργων, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης, είναι επτά σιδηροδρομικά έργα σε Βόρεια Ελλάδα, Αττική και Πελοπόννησο (περίπου 4,1 δισ. ευρώ), τρεις οδικοί άξονες στη Βόρεια Ελλάδα (748 εκατ. ευρώ), καθώς και η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό (550 εκατ. ευρώ).
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr