Ο κατασκευαστικός κλάδος βίωσε συνθήκες έντονης ανάπτυξης την τελευταία δεκαετία, οι βασικές συνιστώσες της οποίας, όπως αναφέρεται σε μελέτη της Hellastat, είναι η εισροή κοινοτικών πόρων του Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ, τα ολυμπιακά έργα και οι ευνοϊκές εξελίξεις στον τομέα της κατοικίας. Ειδικά για την αγορά της κατοικίας, η ανάπτυξη τροφοδοτήθηκε από την πτώση των επιτοκίων που έκανε τη χρηματοδότηση της αγοράς πιο συμφέρουσα από την καταβολή του ενοικίου και γενικότερα από την ευκολία πρόσβασης στη στεγαστική πίστη.
Ωστόσο, το περιβάλλον που διαμορφώνεται στη μετα-ολυμπιακή περίοδο χαρακτηρίζεται από κάμψη της κατασκευαστικής δραστηριότητας, λόγω κυρίως της ολοκλήρωσης μεγάλου μέρους των επενδύσεων υποδομής, της αλλαγής στο θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης των έργων, όπου σε συνδυασμό με συχνότατες ενστάσεις κατά την επιλογή των αναδόχων οδήγησαν πρόσκαιρα σε καθυστερήσεις, της μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων κατά 40% περίπου το 2005, σημαντικές καθυστερήσεις πληρωμών για ολοκληρωμένα έργα και σημαντικές εκπτώσεις (έως και 49%) στους διαγωνισμούς ανάληψης δημοσίων έργων. Συνεπώς, ο κύκλος εργασιών του μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου παρουσιάζει σημαντική μείωση, καθώς, μεγάλο μέρος των εσόδων τους προερχόταν από δημόσια έργα, με αποτέλεσμα να εξαναγκάζονται να προχωρούν σε περικοπές προσωπικού (εκτιμάται ότι το 2005 οι κενές θέσεις εργασίας υπερδιπλασιάστηκαν συγκριτικά με το τέλος του 2004) και σε εκτεταμένο τραπεζικό δανεισμό προκειμένου να χρηματοδοτήσουν σωρευμένες υποχρεώσεις προηγούμενων περιόδων. Αντίθετα, οι μεσαίου και μικρού μεγέθους εταιρείες εμφανίζονται σημαντικά ενισχυμένες το 2004, με τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης την 3ετία 2004-2002 να εκτιμάται στο 21,5% ετησίως, έναντι 14,6% στο σύνολο του κλάδου. Σημαντικές είναι οι αλλαγές που έγιναν στο θεσμικό πλαίσιο ανάθεσης δημοσίων έργων, σύμφωνα με τις οποίες θεσπίζεται νέος τρόπος ανάληψης δημοσίων έργων μέσα από τη διαδικασία των μειοδοτικών διαγωνισμών. Επιπλέον καθιερώνονται, μέσω των Συμπράξεων Ιδιωτικού και Δημοσίου Τομέα (ΣΔΙΤ), συνεργασίες μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα και ιδιωτικών εταιρειών (κυρίως κατόχων πτυχίων ΜΕΕΠ ανώτερης τάξης), με σκοπό τη συγχρηματοδότηση και την κατασκευή ενός έργου, ή την παροχή υπηρεσιών. Εκτιμάται ότι με την ανάθεση έργων μέσω των ΣΔΙΤ θα προκύψουν θετικές επιδράσεις στην ποιότητα των έργων, στον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, στον χρόνο ολοκλήρωσης των έργων, στην απασχόληση εργατικού δυναμικού στον κλάδο κ.α. Εξήντα έργα προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ αναμένεται να ενταχθούν στο Δ΄ ΚΠΣ της περιόδου 2007-2013. Το ΥΠΕΧΩΔΕ προωθεί διαδικασίες για την ανάθεση των σχετικών μελετών, συνολικής αξίας 150 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, πρόκειται για έργα επέκτασης της Εγνατίας Οδού, έργα σε λιμενικές εγκαταστάσεις, επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, έναρξη κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, καθώς και αναβαθμίσεις περιφερειακών οδικών αρτηριών, ενώ το τελευταίο διάστημα παρατηρείται επιτάχυνση των διαδικασιών για την έναρξη των εργασιών σε σημαντικό μέρος των συγκεκριμένων έργων. Ουσιαστικές κινήσεις εξάπλωσης σε αγορές του εξωτερικού πραγματοποιούνται από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, με σκοπό την διαμόρφωση ενός ισορροπημένου χαρτοφυλακίου (ως προς τη γεωγραφική και προϊοντική διασπορά) ώστε να ομαλοποιήσουν τα έσοδά τους αλλά και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις ανάπτυξης. Οι ξένες αγορές στις οποίες ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται έντονα είναι μεταξύ άλλων η Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη, η Μέση Ανατολή, οι βαλκανικές χώρες και η Βόρειος Αφρική. Κλειδί ανάπτυξης για τον κλάδο εξακολουθεί να είναι η ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα, η οποία παρουσίασε έντονη άνοδο το 2005, ιδιαίτερα το δεύτερο εξάμηνο, με αφορμή τη ψήφιση του νέου νόμου φορολόγησης ακινήτων. Τους πρώτους 10 μήνες του 2005 χορηγήθηκαν 69.088 οικοδομικές άδειες σε όλη την ελληνική επικράτεια (αύξηση 4,2% συγκριτικά με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2004). Το 30% των αδειών (περίπου 21.000) δόθηκαν στην περιφέρεια Αττικής. Η οικοδομική δραστηριότητα παρουσίασε έξαρση (σε όρους κυβ. μέτρων) στη Δυτική Ελλάδα (19,6%), Δυτική Μακεδονία (16,9%), Πελοπόννησο (16,3%) και Αττική (12,8%), ενώ αντιθέτως περιορίστηκε σημαντικά στα νησιά του Ιονίου (-16,6%). Με βάση τα ανωτέρω, η εικόνα του κλάδου κατασκευών διαμορφώνεται ως εξής: • Οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που κατέχουν πτυχία 6ης και 7ης τάξης –οι περισσότεροι εκ των οποίων εισηγμένοι στο
ΧΑ– έχουν πρόσβαση στα δημόσια έργα και στο τραπεζικό σύστημα και οι οποίοι, αν και εμφανίζουν μεγάλη κάμψη των εσόδων τους κατά το 2005 που ξεπερνά το
Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr