Είναι γεγονός ότι ο πακτωλός των «πετροδολαρίων» που έχουν αποκτήσει τα κράτη της Μέσης Ανατολής έχει στρέψει το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον προς τα εκεί τα τελευταία χρόνια, ενώ ιδιαίτερο ρόλο διαδραματίζει και η αγορά ακινήτων, καθώς οι ανάγκες στέγασης, ψυχαγωγίας, εμπορίου, αλλά και η τουριστική κίνηση αυξάνονται σημαντικά, κυρίως στο Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι και το Κατάρ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2003, η κατασκευαστική δραστηριότητα στη χώρα αυξήθηκε με εκρηκτικούς ρυθμούς, οφειλόμενη κυρίως στα εξαιρετικά υψηλά πετρελαϊκά έσοδα, που ανήλθαν στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας εικοσαετίας.
Ενδεικτική της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας είναι η αύξηση της αξίας των αναθέσεων δημόσιων κατασκευαστικών έργων (που αποτελούν το 25% της συνολικής επένδυσης στις κατασκευές) κατά 17% το 2003, που ανήλθαν σε 4,84 δισ. δολ., έναντι 4,15 δισ. δολ. το 2002.
Η συνολική αξία εγχώριας δαπάνης στον τομέα των κατασκευών το 2003 ανήλθε σε 19,01 δισ. δολ., αυξανόμενη κατά 22% σε σχέση με το 2002.Αν και τα βασικά έργα υποδομής (λιμάνια, αεροδρόμια, δρόμοι) στη Σ. Αραβία έχουν ήδη ολοκληρωθεί στις δεκαετίες του '70 και του 80, ο κατασκευαστικός τομέας προσφέρει ακόμη σημαντικές ευκαιρίες στις εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στα πλαίσια υπεργολαβιών, κυρίως στην κατασκευή αυτοκινητοδρόμων και ξενοδοχειακών μονάδων.
Ποια είναι όμως τα κίνητρα για επέκταση στην Ανατολή;
Είναι γεγονός ότι οι προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια για απελευθέρωση της σαουδαραβικής οικονομίας, δημιουργούν σταθερά νέες ευκαιρίες και για τον κατασκευαστικό κλάδο.
Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνοαραβικού επιμελητηρίου, η Σαουδική Αραβία έχει να επιδείξει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, όπως η μεγάλου μεγέθους αγορά, η ταχεία αύξηση του πληθυσμού, οι προοπτικές που ανοίγονται λόγω Τελωνειακής Ένωσης G.C.C, η εισδοχή στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου και τέλος η εφαρμογή προγράμματος οικονομικών μεταρρυθμίσεων.
Το φάσμα των νέων έργων που υλοποιούνται από το σαουδαραβικό κράτος περιλαμβάνει κατασκευή οδικών αρτηριών, επέκταση του υποτυπώδους μέχρι σήμερα σιδηροδρομικού δικτύου (τόσο για μεταφορές επιβατών, εμπορευμάτων, ορυκτών), κατασκευή νέων νοσοκομειακών μονάδων και κέντρων υγείας, κατασκευή εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και επεκτάσεις αεροδρομίων.
Επίπλέον, και ο ιδιωτικός τομέας, φαίνεται να έχει ιδιαίτερα θετικές προοπτικές με τις κατασκευές κατοικιών , την επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων και οικιστικών συμπλεγμάτων σε ολόκληρη τη χώρα.
Το ελληνικό επιχειρείν στη Μέση Ανατολή
Οι περισσότεροι από τους εργολάβους έχουν μπει ήδη στην κατασκευαστική αγορά στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, την Αίγυπτο και τη Λιβύη, αφού έχουν κλείσει σημαντικές δουλειές η Ελληνική Τεχνοδομική, η J & Ρ - ’βαξ, η Αθηνά κ.ά.
Πιο αναλυτικά, ενισχυμένη παρουσία στη Μέση Ανατολή διαθέτει η Τέρνα, η οποίαέχει αναλάβει την κατασκευή 326 διόροφων κατοικιών στο Μπαχρέιν, προϋπολογισμού 44 εκατ. διναρίων, καθώς και την κατασκευή ενός συγκροτήματος 4 κτιρίων στο Αμπου Ντάμπι, προϋπολογισμού 622 εκατ. AED.
Το έργο αφορά στην κατασκευή 9όροφου κτιρίου Ξενοδοχείου 5 αστέρων (Park Rotana), 9όροφο κτίριο διαμερισμάτων με ξενοδοχειακή εξυπηρέτηση, 9όροφο κτίριο γραφείων και 10όροφο κτίριο διαμερισμάτων.
Επιπρόσθετα, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο ύψους 95 εκατ. διναρίων και το οποίο αφορά τη μελέτη και κατασκευή στο Μπαχρέιν συγκροτήματος 11 πύργων διαμερισμάτων.
Τέλος, στο Κατάρ η κατασκευαστική έχει αναλάβει την κατασκευή οδικού κόμβου που περιλαμβάνει την κατασκευή 2 γεφυρών, 250μ και 350μ εκάστη και ένα τούνελ / κάτω διάβαση, σε βάθος -10μ, μήκους 450μ. Το έργο είναι ύψους 2568 εκατ. Qatari Riyals.
Δυναμικό "παρών" στην κατασκευαστική αγορά της Μέσης Ανατολής επιδεικνύει και η Αθηνά, η οποία είχε αναλάβει μια σειρά σημαντικών έργων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπως την επέκταση λιμανιού στο Khor Fakkan, ύψους 62.900 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ, καθώς και τα έργα Rock Revetme
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr