Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών περί προκήρυξης μεγάλων έργων είτε ως αμιγώς δημόσια έργα, είτε ως Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), είτε με το μοντέλο των παραχωρήσεων, έχουμε μείνει, για την ώρα τουλάχιστον, σε επίπεδο ανακοινώσεων περί «έναρξης» διαγωνισμών για projects, όπως το εμπορευματικό στο Θριάσιο, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος κ.λπ.
Δεδομένης μάλιστα της συγκυρίας, δηλαδή με τις διαπραγματεύσεις να είναι στον «αέρα», τη χώρα να «καίγεται» για ρευστότητα και το πολιτικό ρίσκο να έχει αναβιώσει, οι κατασκευαστές μιλούν ευθέως για «μη παραγωγική» περίοδο, για συνεχείς αναβολές και παρατάσεις διαγωνισμών, για «εξαγγελίες που γίνονται χωρίς προετοιμασία», για αδυναμία προσέλκυσης ξένων κεφαλαίων.
Μάλιστα, στην αγορά ισχυρίζονται ότι ακόμα και ο διαγωνισμός για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου (Κρήτη) ύψους 850 εκατ. ευρώ, για τον οποίο μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο είχε οριστεί ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την Τρίτη 23 Φεβρουαρίου (μετά από μπαράζ αναβολών), μάλλον οδεύει προς νέα παράταση, τουλάχιστον 3-4 μηνών.
Προφανώς και οι ίδιοι οι κατασκευαστές ισχυρίζονται ότι απαιτείται χρόνος για να γίνει σωστά η επεξεργασία των τευχών δημοπράτησης και η προετοιμασία των προσφορών, ωστόσο, μιλάμε για ένα ακόμα project που «σέρνεται» στον χρόνο. Στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν πως οι προσφορές αναμένεται να κατατεθούν τον προσεχή Μάιο, υπό την προϋπόθεση πως θα έχει περιοριστεί η οικονομική και πολιτική αβεβαιότητα καθώς είναι απαραίτητη η συμμετοχή των τραπεζών στη χρηματοδότηση.
Οι διοικήσεις των κατασκευαστικών εταιρειών, που ήδη σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα, αναρωτιούνται αν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016 κατατεθούν προσφορές για κάποιο από τα συγκεκριμένα έργα. Μάλιστα, δεδομένου ότι τα τελευταία 1-2 χρόνια απουσίασαν οι σημαντικού ύψους δημοπρατήσεις οι κατασκευαστές ανησυχούν μήπως τον Μάρτιο του 2017, όταν και αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν οι οδικοί άξονες, έχουν «ξεμείνει» από μεγάλες εργασίες στο εσωτερικό, με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τα μεγέθη τους αλλά και το προσωπικό που απασχολούν.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr