• Προφίλ γυναικών σε ηγετικές θέσεις
• Οικονομικές προοπτικές και στρατηγική
• Ψηφιοποίηση και τεχνολογία
• ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση)
• Διαφορετικότητα και συμπερίληψη των φύλων
• Ηγεσία σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων
Μερικά από τα σημεία της έρευνας που ξεχώρισαν και σχολίασε η Πέγκυ Βελλιώτου είναι η αισιοδοξία με την οποία αντιμετωπίζουν οι γυναίκες τις προκλήσεις, παρά τις ανατρεπτικές συνθήκες και τις κρίσεις που διανύουμε, όπως οι πόλεμοι και η πανδημία COVID-19. Η αισιοδοξία αυτή φαίνεται να προέρχεται από το γεγονός ότι κατάφεραν να ανταπεξέλθουν καλά στις εν λόγω κρίσεις και επέδειξαν αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα.
Μία νέα προσθήκη για τη φετινή έρευνα στην κατηγορία των μεγαλύτερων ρίσκων που βλέπουν οι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις, είναι η πολιτική αστάθεια, η οποία βρίσκεται στην τρίτη θέση, πίσω από την εξεύρεση ανθρώπινου δυναμικού και τον πληθωρισμό που κατέχει την πρώτη θέση.
«Στην εποχή του Χαλκού», όπως σχολίασε η Πέγκυ Βελλιώτου, φαίνεται να βρισκόμαστε σύμφωνα με τις γυναίκες σε ηγετικές θέσεις, στον τομέα «Συμπερίληψη και ισότητα των φύλων». Ωστόσο, όπως τόνισε, απαντάμε ξεκάθαρα στις διακρίσεις, υπάρχει φωνή και μπορούμε να μιλήσουμε πάντα με επαγγελματισμό.
Στον πυλώνα «Ψηφιοποίηση και Τεχνολογία» υπογράμμισε ότι οι εταιρείες στην Ελλάδα φαίνεται να εξελίσσονται με αργό ρυθμό και τόνισε τη σημαντικότητα του να προλάβουν οι οργανισμοί να αφομοιώσουν με τον κατάλληλο ρυθμό τις νέες τεχνολογίες ώστε να καταφέρουν να ακολουθήσουν όλοι οι εργαζόμενοι. Κάθε οργανισμός οφείλει να υιοθετεί την κατάλληλη στρατηγική ώστε να μπορεί να ισορροπήσει.
Σχετικά με τον ανερχόμενο τομέα του ESG ανέφερε ότι «Είμαστε πολύ μακριά ακόμα από την ουσία και υπάρχει δρόμος ακόμα να διανύσουμε. Πρέπει να υπάρχει μία συνέχεια, μία επανάληψη, ένα αποτύπωμα και μία διάσταση στον χρόνο».
Επίσης, όπως σημείωσε, στον πυλώνα της ηγεσίας, η στρατηγική σκέψη είναι επιβεβλημένη σε περίοδο πολλαπλών κρίσεων. Συμπλήρωσε ότι «χρειάζεται ο τρόπος ηγεσίας να είναι τέτοιος ώστε να ακουμπά διαφορετικές ανάγκες και ομάδες που θέλει όμως τέχνη και στρατηγική για να το καταφέρεις και το HR αποτελεί σοβαρό enabler των αλλαγών και προκλήσεων.»
Στο κλείσιμο της παρουσίασης των ευρημάτων της έρευνας τόνισε ότι είναι σημαντικό να υπάρχει ανοιχτός διάλογος μεταξύ των στελεχών.
Βασικά σημεία της έρευνας “2023 Global Female Leaders Outlook”
Παρά τις κρίσεις οι γυναίκες σε ηγετικές θέσεις εκφράζουν αισιοδοξία για το αύριο
Αν και η πολυπλοκότητα των εργασιών έχει αυξηθεί σύμφωνα με το 90% των γυναικών παγκοσμίως και 91% των Ελληνίδων, σχεδόν τα δύο τρίτα (41% παγκοσμίως και 74% μεταξύ των Ελληνίδων) αναγνωρίζουν ευκαιρίες και για τη δική τους σταδιοδρομία σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Οι παρούσες κρίσεις σύμφωνα με την έρευνα, συνοδεύονται επίσης από αλλαγές στα προσωπικά στυλ ηγεσίας τους. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, το 43% των γυναικών παγκοσμίως και 56% των Ελληνίδων ενεργούν πλέον με πιο ευέλικτο τρόπο.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και νέες τεχνολογίες σε περιόδους κρίσεων
Η πλειοψηφία των γυναικών-κορυφαίων διευθυντικών στελεχών θεωρεί ότι δεν είναι απαραίτητο να ακολουθούν μια επιθετική στρατηγική όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ειδικότερα, 59% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων δεν σχεδιάζουν να είναι «πρωτοπόροι», ούτε «να ακολουθούν ταχύτατα» τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Ωστόσο, αναγνωρίζουν στην πλειοψηφία τους την ανάγκη ταχύτερων αποφάσεων για επενδύσεις σε έργα ψηφιοποίησης (76% των γυναικών παγκοσμίως και 83% των Ελληνίδων). Την ίδια στιγμή, επενδύουν όλο και περισσότερο στις συνεργασίες τις οποίες κρίνουν ολοένα και πιο κρίσιμες εν όψει της αφθονίας και της ποικιλομορφίας των τεχνολογικών καινοτομιών (73% των γυναικών παγκοσμίως και 71% των Ελληνίδων).
Ακόμη και υπό την απειλή της ύφεσης, οι γυναίκες-κορυφαία στελέχη δεν διακόπτουν τη στρατηγική ψηφιοποίησης (68%των γυναικών παγκοσμίως και το 77% των Ελληνίδων). Επίσης, το αίσθημα ασφάλειας των συμμετεχουσών έχει αυξηθεί παρά την περίπλοκη κατάσταση των κυβερνοαπειλών. Χαρακτηριστικά, 64% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων νιώθουν (πολύ) καλά προετοιμασμένες για κυβερνοεπιθέσεις.
Βιώσιμη αλλαγή και σύγχρονο επιχειρείν
Το ESG κάνει όλο και πιο αισθητή την παρουσία του μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών και η ζήτηση μεταξύ των εταιρειών αυξάνεται σημαντικά, σύμφωνα με το δείγμα την έρευνας παγκοσμίως και στην Ελλάδα. Ειδικότερα, 47%των γυναικών παγκοσμίως και 35% των Ελληνίδων αναμένουν ότι οι παράγοντες ESG θα έχουν θετική επίδραση στην εταιρική ανάπτυξη.
Παράλληλα, αυξάνεται όλο και πιο πολύ η ανάγκη για αναφορά και διαφάνεια ως προς την εφαρμογή του με το 67% των γυναικών παγκοσμίως και 78% των Ελληνίδων να δηλώνει αυξημένη ζήτηση για αναφορές ESG και διαφάνεια από τα ενδιαφερόμενα μέρη. Ωστόσο, η πλειοψηφία χαρακτηρίζει δύσκολο τον εντοπισμό των κατάλληλων μετρήσεων ESG.
Ο παράγοντας Περιβάλλον του ESG θεωρείται από τις εταιρείες ότι ορίζει τις τάσεις σύμφωνα με την έρευνα. Στα επόμενα τρία χρόνια, το 39% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και το 58% των Ελληνίδων δήλωσε ότι σκοπεύει να επικεντρωθεί σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας και κλίματος.
Ισότητα των φύλων: Πότε θα επιτευχθεί;
Σύμφωνα με την έρευνα η διαφορετικότητα και η συμπερίληψη δεν έμειναν πίσω λόγω της πανδημίας, σε αντίθεση με ορισμένες προβλέψεις αλλά έχει γίνει πρόοδος και αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη. Ειδικότερα, 77% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι η ισότητα των φύλων στα Διοικητικά Συμβούλια θα επιτευχθεί σε 15 χρόνια – ή νωρίτερα, με το 75% των γυναικών παγκοσμίως και 84% των Ελληνίδων συμφωνούν ότι η επίτευξη της ισότητας των φύλων σε ανώτατο διοικητικό επίπεδο θα συμβάλει στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της εταιρείας.
Ωστόσο, οι προκαταλήψεις και οι διακρίσεις παραμένουν κοινός τόπος: δύο στις τρεις συμμετέχουσες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε μειονεκτική θέση λόγω του φύλου τους. Χαρακτηριστικά, 64% των γυναικών παγκοσμίως και 74% των Ελληνίδων έχουν έρθει αντιμέτωπες με στερεότυπα και προκαταλήψεις τα τελευταία τρία χρόνια.
Επιπλέον, αναφορικά με το χάσμα των αμοιβών, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, η διαφορά στις αμοιβές στους ηγετικούς ρόλους και σε ρόλους ανώτερων εξειδικευμένων στελεχών είναι επί του παρόντος 38%. Στην έρευνα της KPMG, το 45% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και το 35% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι υπάρχει διαφάνεια στις εταιρείες τους όσον αφορά την ισότητα των αμοιβών, ενώ το 33% παγκοσμίως και το 42% των Ελληνίδων αναφέρουν έλλειψη διαφάνειας.
Τι σημαίνει το να είσαι ηγέτης κατά τη διάρκεια των κρίσεων και η σημασία της ενίσχυσης των προσωπικών δικτύων
Μεγαλύτερη ταχύτητα, μεγαλύτερη πολυπλοκότητα, μεγαλύτερος φόρτος εργασίας: οι κρίσεις οδηγούν σε σημαντικό πρόσθετο φόρτο εργασίας για τις γυναίκες σε ανώτατες διευθυντικές θέσεις σύμφωνα με την έρευνα: 90% των γυναικών παγκοσμίως και 91% των Ελληνίδων βιώνουν μεγαλύτερη πολυπλοκότητα στις εργασίες και τις ευθύνες που αναλαμβάνουν, και 81% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν αυξημένο φόρτο εργασίας και ωραρίου.
Επίσης, το επίπεδο άγχους των γυναικών-ανώτατων στελεχών σύμφωνα με την έρευνα έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στην καθημερινή εργασία και την ιδιωτική τους ζωή με αυξημένο τον κίνδυνο συμπτωμάτων “burnout”. Χαρακτηριστικά, 57% των γυναικών παγκοσμίως και 58% των Ελληνίδων βλέπουν υψηλότερα ποσοστά burnout στις ομάδες τους.
Όσον αφορά τις δομικές συνθήκες για μια επιτυχημένη σταδιοδρομία, η σημασία του προσωπικού δικτύου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Ενδεικτικά, το 57% των γυναικών παγκοσμίως και το 61% των Ελληνίδων δίνει έμφαση στο προσωπικό δίκτυο.
Συνοπτικά, παρακάτω 11 καίρια ευρήματα της έρευνας:
87% των γυναικών παγκοσμίως και 90% των Ελληνίδων θεωρούν την προσαρμοστικότητα ως τον πιο σημαντικό παράγοντα επιτυχίας για την ανθεκτικότητα των επιχειρήσεων.
84% των ερωτηθεισών παγκοσμίως και 74% των Ελληνίδων αναμένουν ανάπτυξη της εταιρείας τους τα επόμενα τρία χρόνια.
47% των γυναικών παγκοσμίως και 35% των Ελληνίδων αναμένουν ότι οι παράγοντες θα έχουν θετική επίδραση στην εταιρική ανάπτυξη.
67% των γυναικών παγκοσμίως και 78% των Ελληνίδων βλέπει αυξημένη ζήτηση για αναφορές ESG και διαφάνεια από τα ενδιαφερόμενα μέρη.
74% των γυναικών παγκοσμίως και 58% των Ελληνίδων τοποθετούν τις επενδύσεις στην ανάπτυξη των εργαζομένων πάνω από τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.
59% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων δεν σχεδιάζουν να είναι «πρωτοπόροι», ούτε «να ακολουθούν ταχύτατα» τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
64% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων νιώθουν (πολύ) καλά προετοιμασμένες για κυβερνοεπιθέσεις.
80% των γυναικών παγκοσμίως και 73% των Ελληνίδων έχουν ήδη αναγκαστεί να αλλάξουν εταιρεία τουλάχιστον μία φορά προκειμένου να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα της καριέρας τους.
51% των γυναικών παγκοσμίως και 61% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι το «old boys club», το δίκτυο αλληλοϋποστήριξης δηλαδή των ανδρών, εξακολουθεί να δρα στις εταιρείες τους.
77% των γυναικών παγκοσμίως και 87% των Ελληνίδων αναφέρουν ότι η ισότητα των φύλων στα Διοικητικά Συμβούλια θα επιτευχθεί σε 15 χρόνια – ή νωρίτερα.
41% των συμμετεχουσών παγκοσμίως και 32% των Ελληνίδων αναμένουν θετική επίδραση από τις κρίσεις στην καριέρα τους.
Το ”Global Female Leaders Outlook 2023” αποτελεί συνέχεια της σειράς των μελετών μας που καταγράφουν τις απόψεις των γυναικών-διευθυντικών στελεχών που ηγούνται των εταιρειών τους με ανθεκτικό και ευέλικτο τρόπο. Πρόκειται για την τέταρτη έκδοση ενώ από το 2018, έχουν συμμετάσχει 4,195 γυναίκες από περισσότερες από 55 χώρες. Στη φετινή έρευνα συμμετείχαν 839 συμμετέχουσες από 53 χώρες και 31 από την Ελλάδα.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr