Οι καταναλωτές έχουν σαφώς αλλάξει συνήθειες, όπως αποτυπώνουν οι μελέτες, και αγοράζουν λιγότερα προϊόντα, ενώ ωθούνται στην επιλογή φθηνότερων λύσεων. Στρέφονται στο «καταφύγιο» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σημείωσε νέο ρεκόρ στη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών, με 17,7%, όσο ήταν δηλαδή και στην εποχή της βαθιάς οικονομικής κρίσης το 2012. Η προσθήκη των καλαθιών του «νονού» και το «πασχαλινό» έρχονται, σε συνδυασμό με την καταβολή έκτακτων ενισχύσεων στους συνταξιούχους και την αύξηση του κατώτατου μισθού, να συμβάλουν στη βελτίωση της αγοραστικής ικανότητας των νοικοκυριών, αλλά και της ψυχολογίας τους, που τόσο έχει ανάγκη η αγορά.
Το φετινό δώρο του Πάσχα, ύψους 1 δις ευρώ, θα πρέπει να καταβληθεί στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα μέχρι και τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου 2023. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να κατατεθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς λίγο νωρίτερα. Και είναι σύνηθες, η εορταστική αγορά να «ζεσταίνεται» με την καταβολή του δώρου, οπότε και ξεκινά η, «πιεστική χρονικά», αναζήτηση του αγοραστικού κοινού για τις δέουσες αγορές των ημερών του Πάσχα. Η αγορά, πάντως, ευελπιστεί να απορροφήσει μεγάλο μέρος του δώρου του Πάσχα, υπολογίζοντας να ξεπεράσει τη συνήθη υποτονική κίνηση των τελευταίων ετών και να ξεπεράσει τον περυσινό πασχαλινό τζίρο των 1,5 δις ευρώ. Πιο ακριβός, σε σχέση με πέρυσι το Πάσχα, αναμένεται να φτάσει φέτος στο τραπέζι των καταναλωτών ο παραδοσιακός οβελίας, τόσο λόγω της εκτόξευσης του κόστους παραγωγής για τους κτηνοτρόφους, όσο και της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου.
Οι αυξήσεις στα τρόφιμα, που περιλαμβάνονται στο πασχαλινό τραπέζι, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα περιορίσουν την κατανάλωση και τον πασχαλινό τζίρο σε πολλούς άλλους κλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα εποχικά δώρα, παιχνίδια, λαμπάδες, σοκολατοειδή, παιδική ένδυση και υπόδηση, που αποτελούν μεγάλο μέρος των πασχαλινών εορταστικών δαπανών, ενώ «φρενάρισμα» στον όγκο πωλήσεων παρατηρείται στις αγορές των σούπερ μάρκετ, σε αντίθεση με τον τζίρο. Ωστόσο, οι κεντρικές και περιφερειακές αγορές της Αττικής, παρά τις πολλές δυσκολίες, τις ανατιμήσεις και το ενεργειακό κόστος, που έχουν υποστεί όλες οι επιχειρήσεις, εγγυώνται την απόλυτη επάρκεια όλων των πασχαλινών ειδών και τροφίμων για τους καταναλωτές, είτε φύγουν για Πάσχα στο χωριό, είτε μείνουν στο Λεκανοπέδιο.
Γεγονός είναι ότι, αν και ο καιρός σταθεί σύμμαχος, η αγορά θα κινηθεί με θετικό πρόσημο. Ενόψει Πάσχα, και οι κρατήσεις στις ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι αυξημένες, ενώ ο ρυθμός έκδοσης εισιτηρίων είναι υψηλότερος της περυσινής, προ πασχαλινής, περιόδου. Για φέτος, πάντως, η αίσθηση μεταξύ των στελεχών των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι ότι, αναλογικά με την εποχή, η κίνηση θα είναι ιδιαίτερα αυξημένη, καθώς ο κόσμος, απαλλαγμένος πια από τα μέτρα για την πανδημία, αναζητά ευκαιρίες για να ταξιδέψει. Όπως φαίνεται, η επιβατική κίνηση θα είναι πολύ καλύτερη από πέρυσι, που ήταν περίπου 20% κάτω, σε σύγκριση με το 2019, την καλύτερη, ιστορικά, χρονιά. Άλλωστε, η τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω σε συνδυασμό με το καθολικό Πάσχα. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα κρατήσεις, η «έξοδος του Πάσχα» θα είναι φέτος μεγαλύτερη και, ταυτόχρονα, πολλά υποσχόμενη πως θα τονώσει, εκτός από τις κεντρικές, και τις περιφερειακές αγορές των νησιών του Αργοσαρωνικού.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr