Την ίδια ώρα η «παγωμένη» κατάσταση στα περισσότερα κράτη του εξωτερικού αποτελεί «χτύπημα» για τις εξαγωγικές ροές, εντείνοντας τα προβλήματα ρευστότητας.
Στο χείλος της καταστροφής βρίσκεται το ελληνικό κρασί, όπως είπε στο Reporter, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικού Οίνου, Γιώργος Σκούρας, με την πτώση του τζίρου να αγγίζει το 90%. Ο κ. Σκούρας τόνισε ότι το 80% των πωλήσεων των κρασιών εξαρτάται από τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία, τα οποία λόγω των μέτρων περιορισμού μετάδοσης του ιού, έχουν κλείσει. Τα σούπερ μάρκετ είναι μία μικρή αγορά για το κρασί και ελάχιστα προϊόντα πωλούνται μέσα από αυτά.
Μειωμένος κατά 70% είναι και ο τζίρος των κρεοπωλείων, σύμφωνα με όσα τόνισε στο Reporter o πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών (ΠΟΚΚ), Σταύρος Πέρρος. Ωστόσο, αν και εκτιμάται ότι η περίοδος του Πάσχα θα προσφέρει λιγότερα έσοδα απ' ότι συνήθως, θα δώσει μία μικρή ώθηση στα ταμεία.
Μεγάλο είναι το πλήγμα και για τα αρτοποιεία. Η πτώση της παραγωγής και του τζίρου φτάνει στο 70%. Πέραν αυτής της πτώσης, υπάρχει και μία σημαντική φύρα στα προϊόντα ημερήσιας κατανάλωσης (πίττες, σάντουιτς, ψωμιά) γιατί είναι αδύνατος ο προγραμματισμός της παραγωγής, όπως εξήγησε με ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδος.
Κάθετη είναι η πτώση του τζίρου στα ζαχαροπλαστεία, μετά τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, ενώ «φτωχή» αναμένεται και η πασχαλινή περίοδος, η οποία αποτελεί παραδοσιακά ένα μεγάλο κανάλι εσόδων για την αγορά. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Ζαχαροπλαστών Ελλάδος (ΟΕΖΕ), Ιωάννης Γλύκος σημείωσε στο Reporter ότι ο τζίρος των ζαχαροπλαστείων έχει υποχωρήσει κατά 50%-60% το τελευταίο διάστημα και η τάση είναι ολοένα και πιο πτωτική.
Σε ό,τι αφορά την αγορά των αναψυκτικών, μπορεί τα προβλήματα να είναι λιγότερα, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι οι πωλήσεις έχουν μείνει ανεπηρέαστες. Όπως επεσήμανε στο Reporter, o Γενικός Διευθυντής της ΕΨΑ, Μιχάλης Τσαούτος, «το κομμάτι της "κρύας" αγοράς και το horeca, που αποτελούν το 50% της αγοράς αναψυκτικών είναι διά νόμου κλειστά και συνεπώς τα έσοδα από αυτό το κανάλι έχουν μηδενιστεί. Παράλληλα, στο υπόλοιπο κομμάτι, αυτό της "ζεστής" αγοράς, στα super markets, παρατηρήθηκε μία πτώση στην κίνηση το τελευταίο 15νθήμερο του Μαρτίου, της τάξεως του 20%». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ίδιου, αν οι συνθήκες στην οικονομία ομαλοποιηθούν από τα μέσα Μαΐου, οι απώλειες του τζίρου στο σύνολο της αγοράς για το 2020 θα κυμανθούν περίπου στο 10%.
Οι συνθήκες που επικρατούν στην αγορά με το κλείσιμο των επιχειρήσεων ευνόησαν τα σούπερ μάρκετ, που παραμένουν ανοιχτά.
Σύμφωνα, με στοιχεία της IRI, στο διάστημα από 24 Φεβρουαρίου έως 22 Μαρτίου, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ βάσει των πωλήσεων σε 340 βασικές κατηγορίες προϊόντων διαμορφώθηκε σε 615 εκατ. ευρώ έναντι 455 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.
Τα προϊόντα νοικοκυριού και προσωπικής υγιεινής είναι οι κατηγορίες που αυξήθηκαν περισσότερο τη συγκεκριμένη περίοδο ενώ τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε αξία μοιράζονται οι κατηγορίες προϊόντων προσωπικής υγιεινής.
Σημειώνεται τέλος ότι οι νέες συνθήκες έχουν διαμορφώσει και πρόσθετες ανάγκες για τα σούπερ μάρκετ, καθώς τα περισσότερα δεν είχαν τις απαραίτητες υποδομές για να διαχειριστούν την υπερπληθώρα των online παραγγελιών του τελευταίου διαστήματος. Οι απαιτήσεις σε αποθηκευτικούς χώρους και στόλο οχημάτων είναι αυξημένες για μία αγορά που θα μείνει στο προσκήνιο και τις επόμενες εβδομάδες, λόγω του εγκλεισμού των καταναλωτών.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr