Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, που δημοσιοποίησε την είδηση, συνολικά το χαρτοφυλάκιο που είχε στη ναυτιλία ανερχόταν στα 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρόκειται για άλλο ένα βήμα στο μακρύ δρόμο που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια και έχει οδηγήσει σε συρρίκνωση της παρουσίας του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Όπως μάλιστα αναφέρθηκε χτες στο Επενδυτικό φόρουμ Κύπρου- Ελλάδας με τίτλο «Επενδυτικά Ταμεία και Ναυτιλία – Συνεργασίες για το μέλλον μας» που έγινε στο ΕΒΕΑ παρατηρείται τα τελευταία χρόνια μια έντονη αποκλιμάκωση της ευρωπαϊκής παρουσίας στις χρηματοδοτήσεις στη ναυτιλία ένεκα και των μαζικών «λουκέτων» σε επενδυτικά σχήματα που είχαν στηθεί στη Γερμανία αλλά και την αποχώρηση πολλών ευρωπαϊκών τραπεζών από την εν λόγω δραστηριότητα.
Έτσι, τράπεζες που είχαν ισχυρή παρουσία στη ναυτιλία όπως RBS, LlOYDS BANK, NOVASCOTIA, CALYON, BREMENLANDENSBANK και CIT, δεν χρηματοδοτούν πλέον τις επιχειρήσεις του κλάδου και βέβαια και τις ελληνικές.
Όπως ανέφερε με αφορμή και την DVB, ο Γιώργος Ξηραδάκης, της XRTC Business Consultants Πάνελ Ναυτιλίας πλέον μόνο το 52% των διεθνών χρηματοδοτήσεων προέρχεται από την Ευρώπη ενώ πριν την κρίση στον κλάδο ανερχόταν στο 75%. Πλέον, όπως τόνισε η Ασία παίρνει τα σκήπτρα. Από την πλευρά του ο Χάρης Χαμπάκης, από την Eurobank Cyprus σημείωσε ότι στην Κύπρο υπάρχει ήδη ένα πλαίσιο για την ανάπτυξη του ναυτιλιακού κλάδου που πλέον αντιπροσωπεύει το 7% του ΑΕΠ. Επίσης ο Κωνσταντίνος Ηροδότου Διοικητής Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου περιέγραψε τις κινήσεις των εποπτικών αρχών για τη θέσμιση διαδικασιών και πλαισίου για την ανάπτυξη στην Κύπρο μια αγοράς επενδυτικών σχημάτων για την στήριξη της ναυτιλίας. Πάντως τόσο ο Πέτρος Αχτύπης της Prevention at Sea Ltd αλλά και ο Φάνης Ματσόπουλος της Universal Carriers θα πρέπει ο κλάδος να είανι πολύ προσεκτικός για το πού αναζητά χρηματοδότηση αλλά και βέβαια και οι επενδυτές που αναζητούν τοποθετήσεις σε σχήματα που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2018 οι χρησμοδοτήσεις στη ναυτιλία έπεσε κατά 12,8%, από τα 345 δισεκατομμύρια δολάρια υποχώρησε στα 300. Σύμφωνα μάλιστα, με την ετήσια έρευνα της Petrofin Bank Research, τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα συνέχισαν να μειώνουν τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση η οποία το 2018 συρρικνώθηκε κατά 14% σε σύγκριση με το 2017. Σε αντίθετη πορεία είναι οι ελληνικές τράπεζες που προσπαθούν να στηρίξουν τον κλάδο. Έτσι σήμερα η Πειραιώς έχει δάνεια ύψους 2,84 δισεκατομμυρίων, η Εθνική Τράπεζα 2,46 και η Alpha Bank 2,34 δισ.
Σε παγκόσμιο επίπεδο πρώτη στην τραπεζική χρηματοδότηση είναι η China Exim με 17,5 δισ. και ακολουθεί η γαλλική BNP Paribas με 17,3 η γερμανική KfW με 16,46 δισ.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr