Το κείμενο της Ενωσης Εισηγμένων
MiFID Περίληψη Γνωμοδότησης του κ Π. Γ. Δράκου για την Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ) για τις Αγορές Χρηματοπιστωτικών Μέσων και άλλες Διατάξεις και αγγλιστί Market in Financial Instrumens Directive (MiFID)
Η Οδηγία 2004/39 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου τροποποιεί τις Οδηγίες 85/611/ΕΟΚ και 93/6/ΕΟΚ του Συμβουλίου και την Οδηγία 2000/12/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Επίσης καταργεί την Οδηγία 93/22/ΕΟΚ του Συμβουλίου.
Η μακρά κυοφορία της Οδηγίας 2004/39 οφείλεται στην ανάγκη ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου με μια σειρά άλλων αποφάσεων και Οδηγιών πριν από την εφαρμογή της 2004/39. Αλλά και στην Ελλάδα η εφαρμογή της Οδηγίας προβλέπει την τροποποίηση 16 νομοθετημάτων που περιέχουν 158 καταργούμενα άρθρα με όλες τις παραγράφους των καθώς και μεμονωμένα αναφερόμενες παραγράφους όπως καταγράφονται όλα στο άρθρο 72 του Σ/Ν.
Πρέπει να ελπίζει κανένας ότι η νομοπαρασκευαστική εργασία που έχει συντελεσθεί είναι πλήρης και ότι δεν θα ξαναεμφανισθούν παραλήψεις που θα υποχρεώνουν τις εταιρείες να εφαρμόζουν ταυτόχρονα δυο συγκρουόμενες και αλληλο-αναιρούμενες διατάξεις! Το πρόβλημα αυτό έχει προκύψει δυστυχώς στο παρελθόν, και πολλές φορές χρειάζεται να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια για να διορθωθεί! Κανένας φορέας φυσικά δεν μπορεί να επαναλάβει την εργασία κατάρτισης Σ/Ν που προετοιμάστηκε ήδη, καθώς ξεφεύγει από τον ρόλο του και το χρονικό πλαίσιο που διαθέτει για να γνωμοδοτήσει επί του Σ/Ν.
Επί του θέματος της MiFID χρήσιμη είναι και η παρουσίαση των απόψεων του Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΧΑ), που επαφίεται φυσικά σε αυτό να παρουσιάσει. Το Σ/Ν μπορεί να αλλάξει έντονα τον τρόπο με τον οποίο θα διεξάγονται οι χρηματιστηριακές συναλλαγές στο μέλλον. Ειδικότερα, το θέμα της τροποποίησης της νομοθεσίας στον τομέα της εκκαθάρισης και του διακανονισμού είναι πολύπλοκο και το Χρηματιστήριο έχει προτείνει στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΟΙΟ) προσθήκη στο Ν/Σ ειδικό τίτλο που να αντιμετωπίζει το θέμα αυτέ σε αρμονία και με τα επικρατούντα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Πρέπει όμως να αναμένονται νέες Ευρωπαϊκές Οδηγίες που θα ενοποιούν τις συναλλαγές και στον τομέα αυτό, και θα αποτρέπουν τις όποιες εθνικές (προστατευτικές;) ρυθμίσεις.
Το μεγαλύτερο βάρος από την εφαρμογή του Σ/Ν θα φέρουν οι Χρηματιστές. Ο Σύνδεσμος των Μελών του Χρηματιστηρίου Αθηνών (ΣΜΕΧΑ) έχει αναπτύξει τις απόψεις των χρηματιστών στο ΥΠΟΙΟ. Στο υπόμνημα αυτό αναπτύσσουν εν εκτάσει τις θέσεις των με έμφαση στο ύψος των απαιτουμένων κεφαλαίων.
Υστερα από την μελέτη των Οδηγιών, του Σ/Ν, και των εισηγήσεων των επί μέρους φορέων μπορούμε να διατυπώσουμε τρία γενικά συμπεράσματα. Σημειωτέον ότι από την περίληψη αυτή παραλείπουμε την γενική ενημέρωση και τις επί μέρους παρατηρήσεις που είχαμε υποβάλλει στην ΟΚΕ.
1. Εξομοίωση φορολογίας Χρηματιστηρίου και εξω-χρηματιστηριακών συναλλαγών.
Με την βαθμιαία υιοθέτηση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας αυτής εισάγονται στις Ευρωπαϊκές Χρηματαγορές οι «πολυμερείς μηχανισμοί διαπραγμάτευσης» (ΠΜΔ) ή στα αγγλικά των multilateral trading facilities (MTF). Βέβαια ο τρόπος εισαγωγής του θεσμού στα Ευρωπαϊκά δρώμενα είναι και ανεπαρκής και ασαφής, αλλά διαφαίνεται ότι τα ΠΜΔ θα μπορούν να αντικαταστήσουν τα περισσότερα Χρηματιστήρια με μια οιονεί ιδιωτική αγορά. Για παράδειγμα οι μεγαλύτερες τράπεζες ή χρηματιστηριακές εταιρείες, Ελληνικές ή ξένες, θα μπορούν να παρακάμπτουν το Χρηματιστήριο Αθηνών (ΧΑ) με πιο συμφέρουσες τιμές συναλλαγών και ιδιαίτερα πραγματοποιώντας συναλλαγές μεταξύ των μέσω ενός ΠΜΔ. Σε τέτοια περίπτωση θα διατηρούσαν, προς το παρόν τουλάχιστον όπως είπαμε ήδη, μόνο την σχέση με το Κεντρικό Αποθετήριο Αξιών που έχει συγχωνευθεί με την μητρική του εταιρεία Ελληνικά Χρηματιστήρια ΑΕ (ΕΧΑΕ). Εκεί όπου θα γίνεται η εκκαθάριση, το clearing. Όλα τα υπόλοιπα, δηλαδή το ΧΑ και η ΕΧΑΕ, θα περίσσευαν!
Ηδη έχει αναγγελθεί ότι σημαντικές Ευρωπαϊκές και Αμερικανικές τράπεζες προχωρούν στην υλοποίηση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr