Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στον φόρο μεταβίβασης ή κληρονομιάς που ανέρχεται στο 10%, λέγοντας πως είναι αρκετά υψηλός φόρος και στέκεται εμπόδιο στην αλλαγή σκυτάλης. Μάλιστα, επεσήμανε πως είναι ένας φόρος που θα επιδιώξει και ως μέρος της πρωτοβουλίας «ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ» να αλλάξει. «Όταν μια εταιρεία έχει μια μεγάλη αξία είναι δύσκολο να πληρωθεί από ένα φτωχό μέτοχο» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρλαφέκας.
Από την πλευρά του ο κύριος Στέφανος Μήτσιος, Επικεφαλής του Φορολογικού Τμήματος της ΕΥ Ελλάδος ανέλυσε τις παθογένειες με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες οι οικογενειακές επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, παρουσίασε ένα τρίγωνο αλληλοτροφοδοτούμενων παθογενειών, το οποίο αποτελείται από την εσωστρέφεια, τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα και τον κατακερματισμό των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων. Τέλος, καταλήγοντας στην παρουσίασή του, υπογράμμισε τις φορολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις.
Στη συνέχεια, ο κύριος Άγις Πιστιόλας, Πρόεδρος Δ.Σ της ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και Μέλος Δ.Σ. της Agrino αναφέρθηκε στα υπέρ και στα κατά των ελληνικών επιχειρήσεων και σημείωσε την ανάγκη βελτίωσης της εταιρικής διακυβέρνησης και υπερ-επένδυσης στα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης, γιατί αυτά μπορούν να φέρουν την μοναδικότητα στην επιχείρηση (στο προϊόν ή στις διαδικασίες).
Ακολούθως, η ομιλία του κύριου Ανδρέα Χατζηδαμιανού, Partner, Family Enterprise Leader της EY Ελλάδος, αποτέλεσε εισαγωγή στην επόμενη ενότητα – που συνδιοργανώθηκε από τους Exclusive Gold αναφέρθηκε στις τέσσερις διαστάσεις της διαδοχής, στις οποίες επικεντρώνονται οι υπηρεσίες της EY προς τις οικογενειακές επιχειρήσεις και πιο συγκεκριμένα, στη διαδοχή στην ηγεσία, στη διαδοχή στο ιδιοκτησιακό καθεστώς της επιχείρησης, στις αξίες που πρέπει να διέπουν την οικογενειακή και εταιρική διακυβέρνηση, καθώς και στη διαχείριση του οικογενειακού πλούτου.
Πάντως σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε την εβδομάδα που πέρασε η ΕΥ στο πλαίσιο του Family Business Conference, μόλις το 3% των οικογενειακών επιχειρήσεων καταφέρνουν να περάσουν στην τρίτη γενιά και είτε πωλούνται είτε καταρρέουν.
Την ίδια στιγμή, άλλη έρευνα της EY υποδείκνυε τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες στην συντριπτική πλειονότητά τους είναι μικρές για να αναπτυχθούν και να επιβιώσουν σε βάθος χρόνου. Συγκεκριμένα, τα βήματα είναι τα εξής:
- Μεγέθυνση για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας
- Υιοθέτηση εξαγωγικής κουλτούρας
- Επιλογή της κατάλληλης αναπτυξιακής στρατηγικής
- Συνεργασίες και συμμετοχή στο διασυνοριακό εμπόριο
- Επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, κεφαλαιουχικό εξοπλισμό και καινοτομία
- Εταιρική διακυβέρνηση- Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό και εκπαίδευση του υφιστάμενου
- Σχεδιασμός Διαδοχής
- Επαρκής οργάνωση των οικονομικών και φορολογικών υπηρεσιών
- Επαρκής πληροφόρηση για θέματα ευθυνών
- Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό και εκπαίδευση του υφιστάμενου
Αυτό, με βάση την ίδια έρευνα, οφείλεται σε τέσσερις λόγους: ο πρώτος και κυριότερος είναι οι σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας (60%), ο δεύτερος είναι ότι οι διάδοχοι δεν είχαν προετοιμασθεί κατάλληλα για να αναλάβουν τα ηνία (ποσοστό 25%), ο τρίτος είναι η έλλειψη ξεκάθαρου σχεδίου για τον τρόπο αξιοποίησης του οικογενειακού πλούτου (12%) και ο τέταρτος είναι οι ανεπαρκείς σύμβουλοι, δικηγόροι και λογιστές (3%).
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr