Σε ανάλυση της Hellastat Α.Ε. αναφέρεται ότι οι εξαγορές της προηγούμενης περιόδου αφορούσαν σε μικρές, περιφερειακές αλυσίδες, χωρίς βέβαια να αποκλείεται κάποιο μεγάλο deal στο μέλλον.
Οι ανταγωνιστικές πιέσεις που προκαλεί στο λιανεμπόριο η επέκταση στον ελληνικό χώρο των πολυεθνικών ομίλων (Carrefour-Μαρινόπουλος και Α-Β Βασιλόπουλος), αλλά και των discount stores (Dia, Lidl, Plus) οδήγησε τις αλυσίδες Σκλαβενίτης και Μασούτης στη δημιουργία κοινού ομίλου αγορών, ακολουθώντας το παράδειγμα της Μετρό, ώστε να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικότερα στον κλιμακούμενο ανταγωνισμό και να ισχυροποιήσουν τη θέση τους έναντι των προμηθευτών τους.
Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζουν να αποτελούν κεντρικό πυλώνα τις στρατηγικής των μεγάλων αλυσίδων super market ως απάντηση στις εκπτωτικές αλυσίδες.
Η δυναμική επέκταση των discounters (ιδίως των Lidl, Plus, Dia) με ολοένα και περισσότερα σημεία πώλησης, αλλά και η παρουσία επώνυμων προϊόντων στα ράφια τους, πιέζει περισσότερο τα περιθώρια κέρδους του κλάδου. Οι πιέσεις στο χώρο αυτό θα ενταθούν από το 2008, καθώς το έτος αυτό αναμένεται η είσοδος στην αγορά της αλυσίδας Aldi, η οποία -σύμφωνα με ανακοίνωσή της- δεν θα διαθέτει επώνυμα προϊόντα, βασιζόμενη κυρίως στην αγορά της ιδιωτικής ετικέτας.
Κοινή πρακτική στον κλάδο αποτελεί πλέον η δημιουργία κοινών χώρων αγορών, καθώς οι αλυσίδες super markets, υιοθετώντας διεθνή πρότυπα, παραχωρούν τμήματα των καταστημάτων τους σε τρίτες εταιρείες προς ενοικίαση. Η πρακτική αυτή έχει σαν στόχο την ενδυνάμωση της οικονομικής θέσης των εταιρειών μέσω των ετήσιων παγίων εσόδων από τα ενοίκια, ενώ ταυτόχρονα στηρίζει τις πωλήσεις, παρέχοντας τη δυνατότητα στο καταναλωτικό κοινό να διενεργεί one stop shop αγορές στον ίδιο χώρο. Συνεργασίες τέτοιου είδους υλοποιούν κυρίως οι μεγαλύτεροι όμιλοι του χώρου, όπως οι Carrefour-Μαρινόπουλος (έχει υπογράψει 287 συμβάσεις ενοικίασης), Α-Β Βασιλόπουλος και Αφοί Βερόπουλοι.
Στο χώρο της δικαιόχρησης, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με την επιβολή τιμών και περιθωρίων κέρδους της Dia προς το δίκτυο franchise, ώστε να διαπιστωθεί αν η εν λόγω ενέργεια αποτελεί παραβίαση των διατάξεων του νόμου περί ελεύθερου ανταγωνισμού. Σε περίπτωση που η απόφαση είναι καταδικαστική για την Dia, εκτιμάται ότι και άλλοι franchisees θα προσφύγουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ταράζοντας έτσι τα νερά στο ελληνικό frachise και αλλάζοντας τις ισορροπίες στο τμήμα αυτό της αγοράς.
Τα αποτελέσματα του 2006
Σύμφωνα με τα στοιχεία των διαθέσιμων ισολογισμών που επεξεργάστηκε η Hellastat, το 2006 οι επιχειρήσεις super market και cash and carry δημιούργησαν συνολικό κύκλο εργασιών ευρώ8,37 δισ., επίπεδο αυξημένο κατά 6,5% συγκριτικά με το 2005. Η ευνοϊκή για τον κλάδο χρονιά διαφαίνεται και από το διαχωρισμό του δείγματος ανάλογα με την εξέλιξη των πωλήσεων, με 56 από τις 65 εταιρείες να βελτιώνουν τις πωλήσεις του προηγούμενου έτους, οδηγώντας έτσι την αντίστοιχη μέση μεταβολή 06/05 στο 6% (3,6% για την τριετία 06/04).
Ιδιαίτερα θετική είναι η εικόνα σε επίπεδο λειτουργικής και καθαρής κερδοφορίας: τα συνολικά λειτουργικά αποτελέσματα διαμορφώθηκαν σε ευρώ303,4 εκ., έναντι 279,5 εκ. ευρώ το 2005 (+8,5%), ενώ τα καθαρά προ φόρων κέρδη ανέκαμψαν κατά 20,4%, 130,4 εκ. ευρώ, μετά την υποχώρηση του 2005. Αναφέρεται ότι από τις 52 κερδοφόρες επιχειρήσεις, οι περισσότερες (31) βελτίωσαν τα ΚΠΦ της προηγούμενης χρήσης, σχηματίζοντας έτσι τη μέση μεταβολή ΚΠΦ 06/05 ανά εταιρεία στο αρκετά υψηλό 7,8%.
Το μέσο μικτό και λειτουργικό περιθώριο εμφάνισαν σταθερότητα στο 20,4% και 3,3% αντίστοιχα, ενώ η σχέση των λειτουργικών εξόδων ως προς τις πωλήσεις βελτιώθηκε οριακά σε 19,5%. Το μέσο περιθώριο ΚΠΦ το 2006 εκτιμάται σε 1,5%, σταθερό σε σύγκριση με το 2005, παρά την αύξηση της μέσης τιμής των εκτάκτων εξόδων επί των πωλήσεων, στο 05% από 0,2%.
Η συνολική δανειακή επιβάρυνση διατηρείται σταθερή, στο 85% περίπου κατά μέσο όρο, ενώ το 69,4% του αθροιστικού παθητικού του κλάδου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr