Όπως τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Οργάνωσης Παραγωγών Υδατοκαλλιέργειας (ΕΛΟΠΥ) Απόστολος Τουραλιάς σε ομιλία του σε εκδήλωση της ΕΛΟΠΥ που το μεσημέρι της Τρίτης με αφορμή έναρξη μιας σειράς δράσεων του κλάδου την επόμενη τριετία αναμένεται να επενδυθούν από την ΕΛΟΠΥ 7 εκατομμύρια για την προώθηση και ανάδειξη των προϊόντων της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας.
Στόχος της όλη προσπάθειας είναι να ξεφύγει η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια από τη λογική της διαμόρφωσης των τιμών με βάση την προσφερόμενη κάθε φορά ποσότητα και να δημιουργήσει ανελαστική ζήτηση για τα προϊόντα της. Κύριος λόγος το γεγονός ότι η Τουρκία με όχημα τις ανταγωνιστικές τιμές αλλά και τη συνεχώς διογκούμενη παραγωγή καλπάζει κερδίζοντας μερίδια σε μεγάλες αγορές. «Κάνουμε ως Οργάνωση το generic marketing, και όσο προχωρά η πιστοποίηση θα αναπτύσσουμε το fish from Greece» τόνισε ο κ Τουρολιάς και τόνισε ότι μέσα στο 2020 θα υπάρχει σήμανση σε κάθε κατάστημα που θα έχει προϊόντα των 21 εταιριών μελών της ΕΛΟΠΥ. Κι αυτό για να αποκτήσει το ελληνικό ψάρι επωνυμία και αναγνωσιμότητα για να αντέξει στην πίεση των τιμών από την άλλη πλευρά του Αιγαίου, ειδικά σε αγορές στόχους όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία.
Απέναντι στην Τουρκία
«Είναι μεγάλο θέμα ο τουρκικός ανταγωνισμός» τόνισε μιλώντας στα ΜΜΕ ο κ. Τουρολιάς και προσέθεσε: «Οι Τούρκοι αναμένεται να φτάσουν φέτος σε παραγωγή τους 190.000 χιλιάδες τόνους, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις μας που έκαναν λόγο για 160 – 165.000 τόνους. Κι αυτό όταν το 2002 η παραγωγή τους ήταν στους 20.000 τόνους. Με δεδομένο ότι το 60% από αυτό πάει στην ΕΕ, δημιουργείται θέμα για μας. Ειδικά όταν από το 1998 με την τελωνειακή ένωση υπήρξε προτιμησιακή σχέση της Ευρώπης με την Τουρκία αναφορικά με τα ιχθυηρά, με αποτέλεσμα να φέρνουν χωρίς δασμούς στην Ένωση προϊόντα» Παράλληλα σημείωσε ότι πέρα από τη συναλλαγματική διαφορά η Τουρκία έχει ένα καθεστώς ενίσχυσης της παραγωγής της και διείσδυσής της σε ξένες αγορές με μια σειρά έμμεσες επιδοτήσεις (επιδότηση αποστολών ανά κιλό με την Turkish Airlines κτλ).
Στο φόντο αυτό ο πρόεδρος της Οργάνωσης υπογράμμισε ότι θα «πρέπει να ενδυναμώσουμε ελληνικό ψάρι στις αγορές. Χρειάζεται δουλειά σε lobbying για το πώς υποστηρίζουμε τα προϊόντα μας. Δεν είναι το άλλοθί μας η Τουρκία αλλά πρέπει να ενεργήσουμε. Δεν μπορεί να αλλάξει μαγικά η κατάσταση από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά δεν μπορεί να βασίζεται η τιμή στη διαθεσιμότητα παραγωγής. Χρειάζεται στρατηγικές επενδύσεις για να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα και η ποιότητα της ελληνικής παραγωγής.»
Η ΕΛΟΠΥ
Σημειώνεται ότι η προσπάθεια της ΕΛΟΠΥ ξεκίνησε στα μέσα του 2016 με την απόφαση 21 παραγωγών να ξεφύγουν από την εσωστρέφεια και να συνεργαστούν μεταξύ τους, ώστε να πετύχουν τη διαφοροποίηση του ελληνικού ψαριού. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Οργάνωσης επενδύθηκαν τα προηγούμενα χρόνια 1,5 εκ σε ενέργειες υποδομής. Ήδη η ΕΛΟΠΥ έχει αναγνωριστεί ως Οργάνωση Παραγωγών και έχει εγκεκριμένο Σχεδίου Παραγωγής και Εμπορίας για τη διετία 2018-19. Ολοκλήρωσε το σύνολο των ερευνών στις κύριες αγορές μέχρι επίπεδο καταναλωτή και με βάση τα ευρήματα κατάρτισε το Brand Strategy του "Fish from Greece - Ελληνικό Ψάρι.
Παράλληλα το ιδιωτικό Πρότυπο Σχήμα Πιστοποίησης Fish from Greece, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την TUV Austria Hellas, παραδόθηκε στις αρχές Ιουνίου και μέρος των Μελών έχουν ήδη πιστοποιηθεί, ενώ τα υπόλοιπα είναι στη διαδικασία επιθεωρήσεων για την πιστοποίηση.
Επίσης το προωθητικό πρόγραμμα της ΕΛ.Ο.Π.Υ., που υλοποιείται ήδη στην Ελλάδα και την Ιταλία, βασίζεται σε στρατηγική επικοινωνίας που έχει ως κεντρική ιδέα την έννοια της Διαφάνειας, συνδυάζοντας τα διάφανα νερά των ελληνικών θαλασσών, με τη διαφάνεια στις αρχές και τις πρακτικές των επιχειρήσεων - μελών της ΕΛ.Ο.Π.Υ. Οι δράσεις που το αποτελούν, όπως για παράδειγμα οι επισκέψεις Ελλήνων και ξένων διαμορφωτών γνώμης σε μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας σε όλη την Ελλάδα, έχουν στόχο να αναδείξουν στην πράξη τη διαφάνεια που διέπει κάθε στάδιο της παραγωγής.
Η προώθηση συνίσταται στην ενημέρωση των καταναλωτών και των επαγγελματιών της εστίασης, σχετικά με το ότι το ελληνικό ψάρι αποτελεί μια εξαιρετικά ποιοτική, ασφαλή τροφή με μεγάλη διατροφική αξία, που παράγεται, με απόλυτη διαφάνεια, από έμπειρους παραγωγούς με τεχνογνωσία και προδιαγραφές υψηλού επιπέδου.
Οι τιμές
Σύμφωνα, πάντως έτσι με εκτιμήσεις της αγοράς οι τιμές, φέτος, είναι στο χαμηλότερο επίπεδο 5ετίας. Η Ελλάδα είναι στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας παραγωγής με 120.000 περίπου (100/120.000) τόνους ετησίως πίσω από την Τουρκία που είναι στους 190.000. Βέβαια προ κρίσης η Ελληνική παραγωγή ήταν πρώτη στον κόσμο, αλλά λόγω της προσέλκυσης επενδύσεων στη γείτονο και ανάπτυξη εκεί της αγοράς έχασε την πρωτοκαθεδρία.
Η εσωτερική αγορά
Στο μεταξύ ένα στήριγμα για τις ελληνικές εταιρίες είναι και η ανάκαμψη της εσωτερικής αγοράς. Ήδη, έχει ξεφύγει από τα χαμηλά επίπεδα του 2010 όποτε βρέθηκε στο ναδίρ με 18.000, από 25.000 που ήταν προ κρίσης. Σήμερα είναι στους 21.000 τόνους και η μέση τιμή στο ράφι διαμορφώνεται στα 7 ευρώ από 6,5 που ήταν προ κρίσης.
Στα επίπεδο της μέσης κατανάλωσης ιχθυηρών αυτή έχει πέσει στην Ελλάδα στα 14 κιλά ανά κάτοικο, αλλά με τα 2 από αυτά να είναι από ιχθυοκαλλιέργεια. Οι Ευρωπαίοι συνολικά καταναλώνουν 22 κιλά per capita.
Σημαντικό, πάντως για τον κλάδο, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, είναι να γίνουν επενδύσεις και να καταστούν τα προϊόντα φιλικά στον καταναλωτή μέσω μεταποίησης ώστε να αυξηθεί η πίτα και να πάει στους 40.000 τόνους. Επίσης στόχος για την ΕΛΟΠΥ είναι διασφάλιση των μεριδίων αγοράς στην Ιταλία, που είναι η μεγαλύτερη στην ΕΕ, αλλά και η ανάπτυξή τους με ρυθμό ετήσιο που να φτάνει το 4%. Πέρα από αυτά η Γαλλία και η Γερμανία είναι τα σημεία ενδιαφέροντος για το επώνυμο ελληνικό ψάρι που ψάχνει να βρει το δρόμο του απέναντι στο «αδελφάκι» του στην άλλη πλευρά του Αιγαίου.
Γιώργος Αλεξάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr