Η άνοδος του μαύρου χρυσού έρχεται να προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις με την κυβέρνηση να παρακολουθεί αμήχανη καθώς ήδη οι πρώτες επιπτώσεις έχουν εμφανιστεί στην άνοδο των τιμών της βενζίνης στα πρατήρια όλης της χώρας. Ηδη στην Αθήνα η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει ξεπεράσει το 1,65 ευρώ το λίτρο ενώ στη περιφέρεια και ειδικά στη νησιωτική Ελλάδα όπου έχει ξεκινήσει η τουριστική περίοδος η αμόλυβδη προσεγγίζει το 1,8 με 1,9 ευρώ το λίτρο και σε ορισμένες απομακρυσμένες περιοχές έχει αγγίξει και τα 2 ευρώ το λίτρο.
Διεθνείς μελέτες έχουν δείξει ότι κάθε αύξηση της τιμής του βαρελιού κατά 5 δολάρια, πάνω από την πρόβλεψη του εθνικού πρoϋπολογισμού , προκαλεί μείωση του ΑΕΠ κατά 0,4%, ανάλογα με τη δομή της κάθε οικονομίας. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι αν παραμείνει στα σημερινά επίπεδα ο μέσος όρος τιμών του πετρελαίου για το 2018, δηλαδή κοντά στα 63 δολάρια το βαρέλι, τότε η ζημιά για την ανάπτυξη θα κινηθεί στην καλύτερη περίπτωση μεταξύ 0,3% - 0,4%. Και οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν θα ξεπεράσουν για φέτος το 2%, επίπεδα στα οποία αναπροσάρμοσε χθες τις εκτιμήσεις της ελληνικής κυβέρνησης και αξιωματούχος του οικονομικού επιτελείου, μετά τη συνάντησή του με τους θεσμούς. Εξάλλου και η ΕΚΤ έχει αναθεωρήσει από τον περασμένο Δεκέμβριο τις εκτιμήσεις της για τις μέσες τιμές πετρελαίου φέτος, στα 61,6 δολάρια το βαρέλι, από 52,6 δολάρια.
Ισχυρές θα είναι οι επιπτώσεις στις Ελληνικές επιχειρήσεις που εξαρτώνται άμεσα από τη πορεία του πετρελαίου γεγονός που θα επηρεάσει το κόστος παραγωγής των προιόντων και οι καταναλωτές θα διαπιστώσουν αυξήσεις το επόμενο διάστημα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το «χτύπημα» λοιπόν αναμένεται ότι θα είναι διπλό με τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή καθώς η αύξηση της τιμής προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τιμή των καταναλωτικών αγαθών αλλά και των καυσίμων επιβαρύνοντας το κόστος των μεταφορών και της μετακίνησης.
Η ισχυρή άνοδος των τιμών του πετρελαίου σε συνδυασμό με την ασφυκτική τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση για να εμφανίσει πλεόνασμα συνθλίβοντας επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα επηρεάσει άμεσα το κόστος των καταναλωτικών αγαθών, εκείνων κυρίως που βρίσκει κανείς στα ράφια των σούπερ μάρκετ καθώς αυξάνεται η δαπάνη για τις επιχειρήσεις στα logistics (τις μεταφορές προϊόντων) προκαλώντας κατά συνέπεια άνοδο στην τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής για τα προϊόντα που αγοράζει από το ράφι. Ακριβότερες θα είναι και οι μεταφορές καθώς αυξάνεται φυσικά ένα βασικό καύσιμο όπως είναι το πετρέλαιο ενώ όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς μιλώντας από την αύξηση δεν επηρεάζονται οι αερομεταφορές και η ακτοπλοΐα καθώς πρόκειται για διαφορετικά καύσιμα. Σημειώνουν ωστόσο ότι η αύξηση του πετρελαίου κίνησης θα επηρεάσει τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων αλλά και την κατανάλωση καυσίμων κίνησης καθώς η αυξημένη τιμή θα λειτουργεί ανασταλτικά στα επιπλέον γεμίσματα.
Οι τιμές του πετρελαίου ακολουθούν τελευταία ανοδική πορεία, λόγω της συμφωνίας των κρατών-μελών του ΟΠΕΚ με τη Ρωσία να μειώσουν την ημερήσια παραγωγή τους και έτσι να τονώσουν τα κρατικά τους έσοδα. Ομως, oι τιμές εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περαιτέρω, με τη σταδιακή επαναφορά των αμερικανικών κυρώσεων εις βάρος του Ιράν αλλά και των τρίτων χωρών που συνεργάζονται με την Τεχεράνη, έως τον Νοέμβριο. Και αυτό διότι θα αναχαιτιστούν, αν δεν διακοπούν, ολοσχερώς οι εξαγωγές από το Ιράν.
Ανέστης Ντόκας
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr