Το Μνημόνιο καθορίζει τους γενικούς όρους και προϋποθέσεις που αφορούν στη διέλευση, μέσω Τουρκίας, του αερίου που προορίζεται για τον ITGI. Σ’ αυτό προβλέπεται και η χρησιμοποίηση της υφιστάμενης δυναμικότητας της Botas μέχρι τα ελληνικά σύνορα, για τις ποσότητες αερίου που χρειάζεται ο αγωγός ITGI.
Το Μνημόνιο ενισχύει πολλαπλά τη συνεργασία μεταξύ Edison, ΔΕΠΑ και Botas, περιλαμβανομένης της πιθανής συμμετοχής της Botas στην εταιρεία IGI Ποσειδών ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η Edison και η ΔΕΠΑ και η οποία είναι υπεύθυνη για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (του αποκαλούμενου αγωγού Ποσειδών). Παράλληλα, θα εξετασθεί η πιθανή συμμετοχή της Edison και της ΔΕΠΑ στην αναγκαία αναβάθμιση του τουρκικού δικτύου που θα επιτρέψει τη διέλευση των προοριζόμενων για τον ITGI ποσοτήτων αερίου.
“Η σημερινή συμφωνία αποτελεί ένα μεγάλο βήμα για τον αγωγό ITGI δεδομένου ότι ολοκληρώνει το πλαίσιο που αφορά στα δικαιώματα διέλευσης από την Τουρκία και μας επιτρέπει να επιταχύνουμε την οριστικοποίηση των συμβολαίων αγοράς αερίου με το Αζερμπαϊτζάν”, δήλωσε ο κ. Roberto Potì, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Edison. «Ο ITGI αποδεικνύεται ότι μπορεί μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να ανοίξει το Νότιο Διάδρομο, διασφαλίζοντας την εξαγωγή προς την Ευρώπη του αζέρικου αερίου. Πρόκειται για μία στρατηγικής σημασίας υποδομή η οποία θα επαυξήσει σημαντικά την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης καθώς θα αποτελέσει την πρώτη διασύνδεση με την περιοχή της Κασπίας η οποία διαθέτει περίπου το 20% των παγκόσμιων κοιτασμάτων αερίου».
«Η συμφωνία αυτή επεκτείνει και εμβαθύνει τις σχέσεις μας με τη Botas και την Edison, ενδυναμώνει περαιτέρω την υπάρχουσα διασύνδεση Τουρκίας-Ελλάδας και δημιουργεί μια άμεση ευκαιρία μεταφοράς αερίου από την περιοχή της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη, μέσω υφιστάμενων υποδομών καθώς και μέσω του υπό κατασκευή αγωγού ITGI, ενισχύοντας έτσι την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Χάρης Σαχίνης.
«Με την σημερινή υπογραφή του Μνημονίου Κατανόησης, υπογραμμίζεται για άλλη μια φορά ο μοναδικός ρόλος της Τουρκίας για τη διασύνδεση των πλούσιων κοιτασμάτων αερίου της Ανατολής με την αυξανόμενη ευρωπαϊκή ζήτηση», δήλωσε ο Πρόεδρος και Γενικός Διευθυντής της Botas κ. Fazil Senel. «Με αυτό το Μνημόνιο, οι εταιρείες μας θα συνεχίσουν να αναπτύσσουν πιθανές επιλογές διέλευσης προς τη Νότια Ευρώπη μέσα στα πλαίσια της διακρατικής συμφωνίας Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας του Ιουνίου 2007. Αποδίδουμε ύψιστη σημασία σε όλα τα παρόμοια έργα, συμπεριλαμβανομένου του ITGI που σκοπό έχουν τη διέλευση αερίου από την Τουρκία με έμφαση πάντα στο γεγονός ότι η Ευρώπη θα έχει ανάγκη στο μέλλον όλου του αερίου που θα μεταφέρεται μέσω αυτών των αλληλοσυμπληρούμενων έργων».
Νότιος Διάδρομος: ITGI – Διασύνδεση Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας
Ο αγωγός ITGI αποτελείται από τα παρακάτω τμήματα:
- το εθνικό τουρκικό δίκτυο αγωγών αερίου, που θα αναβαθμιστεί ώστε να επιτρέπει τη διέλευση των ποσοτήτων που προορίζονται για την Ελλάδα και την Ιταλία.
- τη διασύνδεση Τουρκίας-Ελλάδας (ITG) η οποία αποτελείται από ένα αγωγό 36 ιντσών και ολοκληρώθηκε το 2007.
- την υπό κατασκευή διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας (IGI). Θα έχει δυναμικότητα μεταφοράς περίπου 8 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως και μήκος 800 χλμ. Ο αγωγός περιλαμβάνει δύο τμήματα: τον IGI Ποσειδών (200 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού μέσω του Ιονίου, υπό ανάπτυξη από την IGI Ποσειδών Α.Ε., κοινοπραξία μεταξύ Edison και ΔΕΠΑ) και τον IGI Onshore (600 χλμ. επί ελληνικού εδάφους, υπό ανάπτυξη από τον ΔΕΣΦΑ).
Ο ITGI αποτελεί μία νέα οδό εφοδιασμού του ευρωπαϊκού ενεργειακού συστήματος, ικανή να ενισχύσει την ασφάλεια και να ευνοήσει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ο αγωγός αναγνωρίστηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση ως Εργο Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και έχει συμπεριληφθεί στα έργα για την ανάπτυξη του Νοτίου Διαδρόμου του European Recovery Plan με πρόταση χρηματοδότησης 100 εκ. ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr