Αν η Shell περάσει στα χέρια των ΕΛΠΕ (ΕΚΟ) θα διαμορφωθεί ένα σχήμα, που θα ελέγχει το ένα τρίτο περίπου της ελληνικής αγοράς με περίπου 2.000 πρατήρια, από τα σχεδόν 8.500 που υπάρχουν πανελλαδικά σήμερα. Σε περίπτωση που "νικητής" αναδειχθεί η Motor Oil, τότε θα ελέγχει περίπου 1.300 πρατήρια και θα αναδειχθεί εκείνη σε πρώτη δύναμη στην ελληνική αγορά, μπροστά από την ΕΚΟ αλλά και τη BP.
Φεύγει και η BP;
Ειδικά μάλιστα όσον αφορά στην BP, οι πληροφορίες φέρουν και την δική της διοίκηση προβληματισμένη με την παραμονή της στην Ελλάδα, και να εξετάζει επίσης την αποχώρησή της από τη χώρα μας. Σαν αιτίες προβάλλονται το γεγονός ότι χάνει αντί να κερδίζει μερίδια, ότι η ελληνική αγορά έχει μικρό βάθος και ότι οι επισφάλειες στο χώρο των υγρών καυσίμων έχουν αυξηθεί από την έναρξη της κρίσης. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τον κρατικό παρεμβατισμό, αλλά και το πρόστιμο που της επιβλήθηκε (όπως και στη Shell) από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, εμφανίζουν έντονα ενοχλημένη τη διοίκησή της.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Eνα είναι βέβαιο, ότι οι επόμενοι μήνες θα φέρουν ριζικές αλλαγές στο επιχειρηματικό σκηνικό, και ανατροπές στα μερίδια. Σύμφωνα με τα στοιχεία τριμήνου το μερίδιο της Shell στις βενζίνες έπεσε στο 16,3% από 16,8% στο ίδιο διάστημα πέρυσι. Της ΕΚΟ υποχώρησε οριακά από 15,6% στο 15,2%, ενώ τη μεγαλύτερη μείωση υπέστη το μερίδιο της BP που από το 16,9% έπεσε στο 14,3%. Δηλαδή έχασε 2,6 ολόκληρες μονάδες. Της AVIN έπεσε στο 6,4% από 7,1%, όλων όμως σχεδόν των υπόλοιπων μεσαίων και μικρότερων εταιρειών τα μερίδια αυξήθηκαν. Της Aegean αυξήθηκε στο 10,2% από 9,4%, της Jet Oil στο 6,4% από 5,7%, της ΕΤΕΚΑ σε 6,1% από 4,8%, της Revoil σε 6,1% από 5,2%, κ.οκ.
Βέβαια, τυχόν αποχώρηση δύο εταιρειών διεθνούς εμβέλειας, όπως είναι η Shell και η BP, θα είναι ένα σημαντικό πλήγμα για τη φήμη της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές, καθώς οι επενδυτές θα υποτιμήσουν τη δυνατότητα της χώρας μας να διατηρεί μεγάλες ξένες επενδύσεις. Γι' αυτό και οι παραπάνω εξελίξεις δημιουργούν έντονο προβληματισμό στην αγορά. Προβληματισμό για την απόφαση πολυεθνικών εταιρειών να φύγουν, χωρίς την ίδια ώρα να υπάρχει ενδιαφέρον από άλλες ξένες εταιρείες να έρθουν.
Βάσει στοιχείων της 31ης-12-2008, τα πρατήρια που φέρουν το σήμα ΕΚΟ είναι 1.276, της BP 1.255, της Shell 748, και ακολουθούν AVIN (όμιλος Motor Oil) και Jetoil (όμιλος Μαμιδάκη) με 560 η κάθε μία, η Elinoil με 532, η Aegean με 519, η Revoil με 419, κ.οκ.
Ο Ενεργειακός
[email protected]
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr