Καλλυντικά
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι από τις συνέπειες της κρίσης βρίσκεται σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο κλάδος των καλλυντικών. Η λιανική, αναφέρουν πηγές, έζησε από πλευράς εσόδων ένα άσχημο 2008, ενώ αναμένονται τα ίδια και χειρότερα το 2009. Όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι, όταν το αίσθημα ανασφάλειας και αβεβαιότητας του καταναλωτή βρίσκεται στα ύψη, όπως και συμβαίνει σήμερα, οι πρώτοι κλάδοι που πλήττονται είναι αυτοί που δεν εμπορεύονται είδη πρώτης ανάγκης, αλλά αγαθά ως επί το πλείστον πολυτελείας. Οι προβλέψεις για το 2009 είναι ότι η λιανική θα εμφανίσει οριακή αύξηση εσόδων, εξαιτίας των ανατιμήσεων και πτώση στα διακινηθέντα τεμάχια κατά 2%-4%.Eντωμεταξύ η κρίση αναμένεται να πλήξει και τους μεγάλους εισαγωγείς αντιπροσώπους καλλυντικών και ειδών προσωπικής περιποίησης. Πηγές από την αγορά αναφέρουν, ότι ήδη αρκετές παραγγελίες ακυρώνονται, ενώ υπάρχουν προβλήματα και στην αποπληρωμή τους από τις αλυσίδες, εξαιτίας των μειωμένων πωλήσεών τους.
Ηλεκτρικά είδη
Πτώση κατά 5%-10% αναμένουν παράγοντες της αγοράς στα συνολικά έσοδα του κλάδου για το 2009. Γεγονός που αποδίδεται όχι μόνο στην άσχημη ψυχολογία των καταναλωτών, αλλά και στο ότι οι τράπεζες εγκρίνουν με το σταγονόμτερο πιστώσεις. Εκτιμήσεις υποστηρίζουν ότι ο συνολικός τζίρος της αγοράς κυμαίνεται μεταξύ 2,7-3 δις. Ευρώ, συμπεριλαμβανομένων εκτός των ηλεκτρικών ειδών, είδη πληροφορικής και κινητή τηλεφωνία. Στοιχείο που αναμφίβολα επιβεβαιώνει την καθοδική τροχιά στην οποία βρίσκεται σήμερα ο κλάδος είναι ότι ο μέσος όρος απόδειξης έπεσε το 2008 κατά 250-300 ευρώ. Απώλεια που προβλέπεται να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το 2009, πλήττωντας κυρίως τις λευκές συσκευές και τις εντοιχιζόμενες. Ως αποτέλεσμα της κρίσης και των μειωμένων εσόδων οι βασικοί πρωταγωνιστές του κλάδου ήδη έχουν αναθεωρήσει ή παγώσει τα προγραμματιζόμενα business plan, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων αφορούσε την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων τους.
Σούπερ μάρκετ
Αν και τα τρόφιμα χαρακτηρίζονται αμυντικά στην κρίση, αυτό δεν προβλέπεται να συμβεί τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2009. Αυτή είναι οι εκτίμηση βασικών εκπροσώπων του κλάδου, τονίζοντας ότι πλέον ο καταναλωτής «φιλτράρει» ακόμη και τις αγορές του στα τρόφιμα. Δηλαδή είτε τις περιορίζει είτε επιλέγει αντί για επώνυμα είδη, private label. Ενδεικτικό αυτού είναι ότι οι ρυθμοί αύξησης των επωνύμων προϊόντων το 2008 ήταν σημαντικά κάτω του 10%, ενώ των ανωνύμων αγαθών πάνω από 25%. Οι εκτιμήσεις είναι ότι από πλευράς εσόδων ο κλάδος θα ενισχυθεί κατά μέσο όρο κατά 6%-8% το 2009. Ωστόσο από την άλλη, θα «ροκανιστούν» ακόμη περισσότερο τα καθαρά περιθώρια κέρδους των εταιρειών, οι οποίες προκειμένου να ανταπεξέλθουν στον οξύ ανταγωνισμό αλλά και στις επιπτώσεις της κρίσης θα τα συμπιέσουν ακόμη περισσότερο. Η ψαλίδα των περιθωριων κέρδους στον κλάδο για τους μεγάλους παίκτες τουλάχιστον κυμαίνεται από 0% έως 3,5% με τα μέσο όρο τελικά να διαμορφώνεται κάτω του 2%. Ολοκληρώνοντας, εκτιμήσεις υποστηρίζουν ότι το 2009 θα ενταθεί η συγκέντρωση στον κλάδο, περιθωριοποιώντας μικρές και μεσαίες δυνάμεις που χαρακτηρίζονται ανοργάνωτες και με ανεπαρκή κεφάλαια κίνησης.
Εστίαση
Το 2009 αναμένεταινα είναι η χρονιά των εστιατορίων που προσφέρουν καλό φαγητό σε προσιτές τιμές με άριστη εξυπηρέτηση του καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρουν πηγές, το μεγαλύτερο πρόβλημα ως φυσική απόρροια της κρίσης -που ήδη αποτυπώνεται από τις μειωμένες επισκέψεις στα καταστήματα του κλάδου- προβλέπεται να αντιμετωπίσουν οι «τυχαίοι» και κατεπέκταση ανοργάνωτοι επιχειρηματίες, αλλά και οι πολλοί ακριβοί βάσει του μενού που προσφέρουν. Και συνεχίζουν οι ίδιοι, το 2009 και οι καταναλωτές θα προχωρήσουν σε έναν εξορθολογισμό των δαπανών που πραγματοποιούν για την διασκέδασή τους, αλλά και οι επιχειρηματίες προκειμένου να αντέξουν τις επιπτώσεις της κρίσης. Ατυχοι σε αυτή την περίπτωση θα είναι όσοι εισήλθαν στον κλάδο τυχαία ή για γρήγορο κέρδος και όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς αυτοί είναι πολλοί. Ενδεικτικό αυτού είναι ότι
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr