Πιστεύει ότι η κρίση πλησιάζει την πόρτα του και προτιμά να κάνει οικονομία για να αντιμετωπίσει τα χειρότερα (πιθανήαπόλυση). Χρήματα υπάρχουν, αλλά είναι κλειδωμένα στους σκληρούς δίσκους τωνηλεκτρονικών υπολογιστών των τραπεζών, λένε χαρακτηριστικά ορισμένοι οικονομολόγοι.Το ίδιο διάστημα οι τράπεζεςέχουν περιορίσει και έχουν ακριβύνει το δανεισμό. Σταμάτησαν να δίνουν ασύστολακαταναλωτικά δάνεια σε φυσικά πρόσωπα και έκλεισαν τις στρόφιγγες του δανεισμού σε εταιρείες.
Από την πλευρά τους, οι εταιρείες κάνουνπροσφορές και χαμηλώνουν τις τιμές. Οι χαμηλές τιμές οδηγούν σε μείωση τουτζίρου και τις περισσότερες φορές - εάν δεν μπορεί να υπάρξει έλεγχος τουκόστους, σε μείωση των κερδών ή στην εμφάνιση ζημιών. Λιγότερα έσοδασυνεπάγονται μεγαλύτερη δυσκολία στην αποπληρωμή υφιστάμενου δανεισμού. Ετσι, οιεταιρείες μη μπορώντας να ελέγξουν το κόστος, μειώνουν το προσωπικό και ζητούνπροσαρμογή προς τα κάτω των μισθωμάτων (που και στην Ελλάδα είχαν πιάσει ταβάνι).
Η μείωση του τζίρου της λιανικής συνεπάγεται λιγότερα έσοδα και για τον κατασκευαστή των προϊόντων. Γι αυτό τα εργοστάσια μειώνουν παραγωγή, περικόπτουν θέσεις εργασίας και αρκετά κλείνουν.
Το οξύμωρο είναι ότι ενώ η πτώση των τιμώνείναι μια θετική εξέλιξη, γίνεται παράλληλα πρόβλημα. Οταν πέφτουν οι τιμές οι άνθρωποι αναβάλλουν γενικά τις αγορές τους γιατί πιστεύουν ότι θα αγοράσουν σε ακόμα καλύτερες τιμές μετά από κάποιο διάστημα. Αυτό συνεπάγεται νέα πτώση τζίρου, νέες απολύσεις και κλείσιμο εργοστασίων.
Το λιανικό εμπόριο πλήττεται
Το πρόβλημα στην κατανάλωση αρχίζει να φαίνεται στα αποτελέσματα 9μήνου εμπορικών επιχειρήσεων, παρότι τα χειρότερα(δηλαδή η μείωση της ζήτησης τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο) δεν έχουν ακόμα αποτυπωθεί.
Ακόμα και υγιείς εταιρείες με χαμηλόδανεισμό ξοδεύουν περισσότερα από αυτά που εισπράττουν, φαινόμενο που εμφανίζεται στην κατάσταση ταμειακών ροών. Και όταν οι λειτουργικές ταμειακέςροές είναι αρνητικές, τότε η επιχείρηση θα πρέπει ή να μειώσει το κόστος ή να δανειστεί ή να πουλήσει περιουσιακά στοιχεία ή να ξοδεύει από τα έτοιμα. Σε κάθε περίπτωση σημαίνει συρρίκνωση.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις τωνεισηγμένων εμπορικών επιχειρήσεων οι περισσότερες παρουσιάζουν αρνητικέςταμειακές ροές από θετικές το προηγούμενο έτος. Διασώζονται μόνο εταιρείες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά:
- Στο χώρο των σούπερμάρκετς η Α-Β Βασιλόπουλος, από τις μεγαλύτερες αλυσίδες της χώρας εμφανίζει αρνητικές ροές 9,2 εκατ. ευρώ από θετικές 12,5 εκατ. ευρώ. Επίσης η Ατλάντικ έχει 4 εκατ. ευρώ αρνητικές ροές από 4,8 εκατ. θετικές.
- Στη λιανική πώληση ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών και ειδών πληροφορικής η Ηλεκτρονική Αθηνών, ημεγαλύτερη ελληνική εταιρεία στον κλάδο έχει αρνητικές ροές 5,7 εκατ. ευρώ από θετικές 17,9 εκατ. ευρώ. Η Multirama παραμένει με αρνητικές 9,5εκατ. ευρώ, απλώς είναι βελτιωμένες καθώς στο περσινό 9μηνο είχε μείον 18 εκατ. ευρώ - Στα είδη ένδυσης ο Βάρδας καταγράφει αρνητικές ταμειακές ροές 1,8 εκατ. ευρώ (οι μεγαλύτερες από το 2004) από θετικές 3,3 εκατ. ευρώ.
- Το Πλαίσιο, που πουλάει από είδη βιβλιοχαρτοπωλείου μέχρι ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τηλεοράσεις εμφανίζει τριπλάσια σε αξία αρνητικές ροές 8,4 από θετικές 3,6 εκατ. ευρώ πέρυσι.
- Η Revoil, που εμπορεύεται καύσιμα και διαθέτει αλυσίδα πρατηρίων υγρών καυσίμων εμφάνισε αρνητικές ταμειακές ροές ύψους 2,3 εκατ. ευρώ από θετικές 1,79 το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στο χονδρικό (wholesale) εμπόριο παρατηρείται το ίδιο:
- Η Ριντένκο, έχει αρνητικές ροές 5,6 εκατ. ευρώ από θετικές 0,9 εκατ. ευρώ.
- Η Σφακιανάκης, που εμπορεύεται αυτοκίνητα SUZUKI κ.ά. εμφανίζει αρνητικές13,9 εκατ. ευρώ από θετικές 10,3 εκατ. ευρώ πέρυσι στο 9μηνο.
- Η Π. Πετρόπουλος, που εμπορεύεται φορτηγά αυτοκίνητα, μηχανές θαλάσσης και σκάφη αναψυχής έχει αρνητικές 16,9 εκατ. ευρώ από θετικές 0,2 εκατ. ευρώ
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr