Σήμερα, η συντριπτική πλειονότητα των φίλων του αθλητισμού δηλώνει ότι χρησιμοποιεί δεύτερες οθόνες κατά τη διάρκεια ζωντανών μεταδόσεων, καθώς συζητά το παιχνίδι με φίλους ή ελέγχει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως μεταδίδει το CNBC. Εν τω μεταξύ, ένας αυξανόμενος αριθμός νεότερων φιλάθλων στρέφεται σε πλατφόρμες βίντεο για να παρακολουθήσει στιγμιότυπα, να ακούσει ζωντανά σχόλια επιρροών και να συμμετάσχει σε κοινότητες που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τον αθλητισμό.
Προσοδοφόρα η μετάβαση τηλεθεατών σε πλατφόρμες
Το YouTube είναι ένας από τους μεγαλύτερους ωφελημένους. Η πλατφόρμα, που ανήκει στη μητρική εταιρεία της Google, την Alphabet, είδε την προβολή αθλητικού περιεχομένου να αυξάνεται κατά 45% το 2024, καθώς οι άνθρωποι έψαχναν για τα στιγμιότυπα των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού και συντονίζονταν για την αποκλειστική κάλυψη του NFL από το YouTube τις Κυριακές.
Δημιουργοί περιεχομένου όπως ο Mark Goldbridge, ένας Βρετανός streamer που φιλοξενεί ζωντανά «watchalongs» των ποδοσφαιρικών αγώνων της Premier League στο YouTube, έχουν βοηθήσει την πλατφόρμα να προσφέρει εναλλακτικές αθλητικές εμπειρίες.
«Οι άνθρωποι δεν παρακολουθούν πλέον μόνο το Sky Sports στις τέσσερις και μισή, αλλά κάνουν multitasking», δήλωσε ο Goldbridge στο CNBC, αναφερόμενος στον κορυφαίο ευρωπαϊκό αθλητικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα. «Συμμετέχουν στη ζωντανή συνομιλία μας- παίζουν [βιντεοπαιχνίδια όπως το] Championship Manager με τον αθλητισμό στο παρασκήνιο».
Οι ροές του, οι οποίες προσελκύουν τακτικά περισσότερους από 250.000 θεατές, παρέχουν επίσης μια εναλλακτική οδό για τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς να προσεγγίσουν το παγκόσμιο κοινό. Τον Νοέμβριο του 2024, το Sky Sports Austria έδωσε στον Goldbridge τα δικαιώματα για τη ζωντανή μετάδοση της μετάδοσης ενός αυστριακού αγώνα ποδοσφαίρου της Bundesliga στο πλαίσιο του watchalong του στο YouTube, βοηθώντας τον να προσεγγίσει την κοινότητά του που αποτελείται από 1,3 εκατομμύρια οπαδούς.
Για τους κατόχους δικαιωμάτων, η μετάβαση των τηλεθεατών σε πλατφόρμες streaming είναι εξαιρετικά προσοδοφόρα.
O ανταγωνισμός από την Amazon, το Netflix και τη Disney έχει συμβάλει στην αύξηση της αξίας των δικαιωμάτων streaming αθλητικών μέσων στην Αμερική από 14,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2015 σε σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, σύμφωνα με εκτιμήσεις της S&P.
Αλλά παρόλο που αυτές οι συμφωνίες γίνονται όλο και πιο συνηθισμένες στις ΗΠΑ, δεν είναι όλες οι χώρες έτοιμες να επιταχύνουν.
«Στις ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Βρετανία σε έναν βαθμό, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη στασιμότητα», δήλωσε στο CNBC ο Ben Stevenson, επικεφαλής του τμήματος Insights της εταιρείας ερευνών SportBusiness. «Τα έσοδα από τα μέσα ενημέρωσης σε αυτές τις αγορές έχουν μειωθεί μετά το Covid και οι ομάδες ή τα πρωταθλήματα τείνουν να προτιμούν την εγγυημένη τηλεθέαση που συνοδεύει τις παραδοσιακές συμφωνίες μετάδοσης».
Οι ανερχόμενες αγορές
Η κυριαρχία των παραδοσιακών ραδιοτηλεοπτικών φορέων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική σημαίνει ότι η καινοτομία στη ροή συχνά προέρχεται από λιγότερο ανεπτυγμένες αγορές.
«Οι κάτοχοι δικαιωμάτων αναζητούν συμφωνίες με τους παραδοσιακούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, επειδή έχουν εγγυημένο εισόδημα», δήλωσε ο Stevenson. «Έτσι, οι συμφωνίες με τους streamers έχουν προκύψει σε αγορές με έλλειψη συμφωνιών για τα δικαιώματα των μέσων ενημέρωσης που έχουν φτάσει σε μια ορισμένη ελάχιστη εγγύηση».
Στη Βραζιλία, όπου οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι διαπραγματεύονται ατομικά τα τηλεοπτικά δικαιώματα, και όχι ως σύνολο, η μετάδοση έχει μετατοπιστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το 2022, η CazéTV, μια εταιρεία παραγωγής που ανήκει στο πρακτορείο LiveMode και στον δημοφιλή βραζιλιάνικο streamer Casimiro, κέρδισε τα δικαιώματα για τη μετάδοση ζωντανών αγώνων από το κρατικό πρωτάθλημα του Ρίο ντε Τζανέιρο μαζί με ζωντανές αντιδράσεις από τους δικούς της σχολιαστές.
Η επιτυχία της μορφής εξασφάλισε στο CazéTV τα δικαιώματα μετάδοσης του 50% των αγώνων του Παγκοσμίου Κυπέλλου FIFA 2022 στα κανάλια Twitch και YouTube του Casimiro. Ο συνιδρυτής του LiveMode, Sergio Lopes, δήλωσε στο podcast StreamTime Sports, ότι το livestream του Casimiro παρακολουθήθηκε σε 48 εκατομμύρια διαφορετικές συσκευές, καθώς οι άνθρωποι συντονίστηκαν για να δουν την αντίδραση του streamer σε κάθε πάσα ή παιχνίδι.
Η στήριξη στον σχολιασμό του Casimiro στο CazéTV σήμαινε ότι η FIFA μπόρεσε να αποφύγει τον «κανιβαλισμό» της δικής της εμπλοκής, ενώ παράλληλα διαφήμιζε το επί πληρωμή κανάλι της.
Αυτές οι αλλαγές αποτελούν ευκαιρία για τους παραδοσιακούς ραδιοτηλεοπτικούς φορείς να αναπτύξουν νέες προσοδοφόρες μορφές περιεχομένου, δήλωσε ο Stevenson. «Η F1 αύξησε την αξία των συμφωνιών της από περίπου 4 εκατ. δολάρια ετησίως σε περίπου 80 εκατ. δολάρια με τη μετάβαση από την απευθείας μετάδοση στον ψηφιακό προγραμματισμό», δήλωσε στο CNBC.
Το βρετανικό Sky Sports, εν τω μεταξύ, σπεύδει επίσης να προσαρμοστεί. Τον Αύγουστο του 2024 εγκαινίασε τη δική του υπηρεσία streaming για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση των ανθρώπων για ζωντανά αθλητικά γεγονότα - δίνοντάς τους πρόσβαση σε τέσσερις φορές περισσότερους αγώνες ποδοσφαίρου χαμηλότερης κατηγορίας, καθώς και μεγαλύτερη κάλυψη του τένις, του γκολφ και άλλων αθλημάτων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr