Ωστόσο, παρά τις τολμηρές δηλώσεις, πολλές εταιρείες αποτυγχάνουν να παράγουν απτά αποτελέσματα, σύμφωνα με τον Edward J Achtner, επικεφαλής παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI) για τον βρετανικό τραπεζικό γίγαντα HSBC.
«Ειλικρινά, υπάρχουν πολλά θέατρα επιτυχίας εκεί έξω», δήλωσε ο Achtner σε ένα πάνελ στο CogX Global Leadership Summit μαζί με τον Ranil Boteju -έναν συνάδελφο από την αντίπαλη βρετανική τράπεζα Lloyds Banking Group- και τη Nathalie Oestmann, επικεφαλής της NV Ltd, μιας συμβουλευτικής εταιρείας για ταμεία επιχειρηματικών κεφαλαίων.
«Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όσον αφορά το τι επιλέγουμε να κάνουμε και πού επιλέγουμε να το κάνουμε», δήλωσε ο Achtner στους συμμετέχοντες στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο Royal Albert Hall του Λονδίνου, αυτήν την εβδομάδα.
Ο Achtner περιέγραψε πώς το πιστωτικό ίδρυμα που μετρά 150 έτη λειτουργίας έχει αγκαλιάσει την τεχνητή νοημοσύνη από τότε που το ChatGPT εμφανίστηκε στη «σκηνή», τον Νοέμβριο του 2022.
Ο επικεφαλής της HSBC AI δήλωσε ότι η τράπεζα έχει περισσότερες από 550 περιπτώσεις χρήσης σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς και τις λειτουργίες της που συνδέονται με την AI -από την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος και της απάτης με τη χρήση εργαλείων μηχανικής μάθησης έως την υποστήριξη των εργαζομένων με νεότερα συστήματα AI.
Ένα παράδειγμα που ανέφερε ήταν η συνεργασία που έχει συνάψει η HSBC με τον τιτάνα της διαδικτυακής αναζήτησης, την Google, για τη χρήση τεχνολογίας τεχνητής νοημοσύνης για την καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος και του μετριασμού της απάτης. Αυτή η σύνδεση υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, είπε. Η τράπεζα έχει, πλέον, «βουτήξει» βαθύτερα στην τεχνολογία genAI, είπε.
«Όταν πρόκειται για γεννητική τεχνητή νοημοσύνη, πρέπει να τη διαχωρίσουμε σαφώς» από άλλους τύπους τεχνητής νοημοσύνης, δήλωσε ο Achtner. «Προσεγγίζουμε πολύ διαφορετικά τον υποκείμενο κίνδυνο από τη γενεσιουργό (τεχνητή νοημοσύνη), διότι, ενώ (σ.σ. η τεχνολογία) αντιπροσωπεύει απίστευτες ευκαιρίες και άνοδο της παραγωγικότητας, αποτελεί, επίσης, ένα νέο είδος κινδύνου».
Τα σχόλια του Achtner έρχονται την ώρα που άλλες προσωπικότητες στον τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών -ιδιαίτερα ηγέτες σε νεοφυείς επιχειρήσεις- κάνουν τολμηρές δηλώσεις σχετικά με το επίπεδο της αύξησης της αποδοτικότητας και της μείωσης του κόστους που βλέπουν ως αποτέλεσμα των επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη.
Η «περίπτωση» της Klarna
Η Klarna, γνωστή για την υπηρεσία Buy now, Pay later (αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα) λέει ότι αξιοποιεί την AI για να αντισταθμίσει τη «χαμένη» παραγωγικότητα που προκύπτει από τη μείωση του εργατικού δυναμικού της, καθώς οι εργαζόμενοι μετακινούνται από την εταιρεία.
Η εταιρεία έχει εφαρμόσει πάγωμα των προσλήψεων, ενώ έχει μειώσει τον συνολικό αριθμό των εργαζομένων της σε 3.800 από 5.000 -μια μείωση περίπου 24%- με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, όπως είπε τον Αύγουστο ο διευθύνων σύμβουλος Sebastian Siemiatkowski. Ο ίδιος επιδιώκει να μειώσει περαιτέρω τον αριθμό των εργαζομένων της Klarna, στα 2.000 άτομα, ωστόσο, δεν έχει προσδιορίσει το χρονοδιάγραμμα αυτών των κινήσεων.
Το CEO της Klarna δήλωσε ότι η εταιρεία μειώνει τον συνολικό αριθμό των υπαλλήλων της, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να έχει «δραματικές επιπτώσεις» στις θέσεις εργασίας και την κοινωνία.
«Νομίζω ότι οι πολιτικοί, ήδη, από σήμερα, θα πρέπει να εξετάσουν το αν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για να υποστηρίξουν τους ανθρώπους, είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στο BBC. Ο Siemiatkowski είπε ότι είναι «πολύ απλοϊκή» σκέψη το να λέμε ότι οι ανατρεπτικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης θα αντισταθμιστούν από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη.
Ο αντίλογος
Η Oestmann της NV Ltd, μιας εταιρείας που εδρεύει στο Λονδίνο και προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες για τη C-suite εταιρειών venture capital και private equity, αναφέρθηκε άμεσα στις ενέργειες της Klarna, λέγοντας ότι οι ειδήσεις και οι τίτλοι που αφορούν μειώσεις του εργατικού δυναμικού λόγω τεχνητής νοημοσύνης «δεν βοηθούν».
Η Klarna πιθανότατα είδε ότι η τεχνητή νοημοσύνη ανεβάζει την αξία της και κατά συνέπεια, ενσωμάτωσε την τεχνολογία στη λειτουργία της, ως μέρος των σχεδίων της για μείωση του εργατικού δυναμικού, κάτι που θα έπραττε ούτως ή άλλως, είπε η Oestmann.
Τα αποτελέσματα που βλέπει η Klarna από την AI «είναι πραγματικά», δήλωσε εκπρόσωπος της Klarna στο CNBC. «Δημοσιοποιούμε αυτά τα αποτελέσματα επειδή θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και διαφανείς σχετικά με τον αντίκτυπο που έχει η genAI στον πραγματικό κόσμο, στις εταιρείες», πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, η Oestmann σημείωσε ότι εφόσον οι άνθρωποι «εκπαιδεύονται κατάλληλα», οι τράπεζες και άλλες επιχειρήσεις χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μπορούν να ανανεωθούν, προσαρμόζοντας τη λειτουργία τους στη νέα εποχή, της τεχνητής νοημοσύνης. «Αυτό απλώς θα μας βοηθήσει να εξελιχθούμε», υπογράμμισε. Αναφερόμενος στις επιχειρήσεις του χρηματοπιστωτικού τομέα, συνέστησε να επιλέγουν τη «συνεχή μάθηση, σε ό,τι κάνουν». «Βεβαιωθείτε ότι δοκιμάζετε αυτά τα εργαλεία, βεβαιωθείτε ότι τα κάνετε μέρος της καθημερινότητάς σας, βεβαιωθείτε ότι είστε περίεργοι», πρόσθεσε.
Οι χρήσεις της AI
Ο Boteju, επικεφαλής δεδομένων και ανάλυσης της Lloyds, επεσήμανε τρεις κύριες περιπτώσεις χρήσης για την τεχνητή νοημοσύνη: αυτοματοποίηση λειτουργιών του back office, όπως η κωδικοποίηση και η μηχανική τεκμηρίωση, χρήσεις “human-in-the loop”, όπως υποστήριξη για το προσωπικό των πωλήσεων, και αυτοματοποιημένες απαντήσεις σε ερωτήματα πελατών.
Ο Boteju τόνισε ότι η Lloyds «προχωρά με προσοχή» όσον αφορά την έκθεση των πελατών της τράπεζας σε εργαλεία δημιουργικής AI. «Θέλουμε να τοποθετήσουμε κάποιες «προστατευτικές μπάρες», πριν αρχίσουμε να επεκτείνουμε (σ.σ. την έκθεση)», πρόσθεσε.
«Ειδικά οι τράπεζες χρησιμοποιούν την AI και τη μηχανική μάθηση, πιθανότατα εδώ και περίπου 15 ή 20 χρόνια», δήλωσε ο Boteju, υπογραμμίζοντας ότι η μηχανική μάθηση, η «έξυπνη» αυτοματοποίηση και τα chatbots είναι πράγματα που οι παραδοσιακοί χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί «χρησιμοποιούν εδώ και καιρό».
Από την άλλη πλευρά, η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη είναι μια νεότερη τεχνολογία, όπως υποστηρίζει το στέλεχος της Lloyds. Η τράπεζα σκέφτεται πώς να αξιοποιήσει περισσότερο αυτήν την τεχνολογία, συνεχίζοντας να «χρησιμοποιεί τα τρέχοντα πλαίσια και υποδομές που διαθέτει» και όχι αλλάζοντας ριζικά τις πρακτικές της.
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι τόσο «ανατρεπτική»
Τα σχόλια των Boteju και Achtner συμφωνούν με όσα έχουν πει προηγουμένως άλλοι ηγέτες από τον χώρο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη. Μιλώντας με το CNBC την περασμένη εβδομάδα, ο Bahadir Yilmaz, επικεφαλής αναλυτής της ING, δήλωσε ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι απίθανο να είναι τόσο «ανατρεπτική» όσο αναφέρουν επιχειρήσεις όπως η Klarna.
«Βλέπουμε τις ίδιες δυνατότητες που βλέπουν και αυτοί», δήλωσε ο Yilmaz. «Απλώς ο τρόπος της επικοινωνίας μας είναι λίγο διαφορετικός». Όπως είπε, η ING χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη κυρίως στα παγκόσμια κέντρα εξυπηρέτησης, αλλά και εσωτερικά, για τη μηχανική λογισμικού.
«Δεν χρειάζεται να μας βλέπουν ως μια τράπεζα που βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη», δήλωσε ο Yilmaz, προσθέτοντας ότι οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί δεν θα χρειαστούν καν την τεχνητή νοημοσύνη για να λύσουν προβλήματα. «Είναι ένα πραγματικά ισχυρό εργαλείο. Είναι πολύ ανατρεπτικό. Αλλά, δεν χρειάζεται απαραίτητα να πούμε ότι τη χρησιμοποιούμε ως σάλτσα για όλα τα φαγητά».
Ο Johan Tjarnberg, διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής εταιρείας ηλεκτρονικών πληρωμών Trustly, αυτήν την εβδομάδα, δήλωσε στο CNBC ότι η τεχνητή νοημοσύνη «θα είναι στην πραγματικότητα ένας από τους μεγαλύτερους τεχνολογικούς μοχλούς στις πληρωμές». Αλλά ακόμη και έτσι, σημείωσε ότι η εταιρεία εστιάζει περισσότερο στα «βασικά της AI» παρά σε ριζικές αλλαγές, όπως η εξυπηρέτηση πελατών με AI.
Ένας τομέας στον οποίο η Trustly επιδιώκει να βελτιώσει την εμπειρία των πελατών αξιοποιώντας την AI είναι οι συνδρομές. Η startup εργάζεται πάνω σε έναν «έξυπνο μηχανισμό χρέωσης», που θα έχει ως στόχο τον υπολογισμό της ιδανικής στιγμής για τη λήψη των πληρωμών από τους χρήστες της πλατφόρμας, με βάση την οικονομική δραστηριότητα της εταιρείας.
Ο Tjarnberg πρόσθεσε ότι η Trustly βλέπει αύξηση της αποδοτικότητας κατά 5-10%, ως αποτέλεσμα της ενσωμάτωσης της τεχνητής νοημοσύνης στις δραστηριότητές της.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr